Ads_700x200

niedziela, 15 kwietnia 2012

Kurs EAGLE - part 01

Witam,

Chciałbym przedstawić kurs projektowania obwodów a przy okazji kurs projektowania w programie EAGLE. Być może kurs projektowania obwodów to nieco określenie na wyrost - ponieważ będzie dotyczyło to absolutnych podstaw i będzie omówione w aspekcie tworzenia projektów z niewielkimi mikrokontrolerami 8-bitowymi, które taktowane będą częstotliwościami nie większymi niż 20MHz. A to wszystko ma spore znaczenie. Kurs powstaje na wyraźną prośbę wielu odwiedzających moje strony tzn ten blog ale także forum pomocy technicznej firmy Atnel (www.forum.atnel.pl) a także w odpowiedzi na mnóstwo maili jakie otrzymuję w tej sprawie. Postaram się podzielić z wami moją skromną wiedzą w tym zakresie i od razu uprzedzam wszystkich nawiedzonych, że sam się wciąż uczę dlatego też jest to kurs amatorski, a jakość każdy oceni sobie sam po zapoznaniu się z całością. Kurs będzie podzielony na co najmniej kilka odcinków...

Dzisiaj zapraszam do pierwszego z nich. Będzie on w postaci materiału video. Pamiętać jednak należy aby oglądać go najlepiej w rozdzielczości 1024x768 ponieważ tak został nagrany i wtedy będzie poprawna jakość filmu. Nie będzie to jakiś suchy kurs - tylko taki trochę hmmm po mojemu ;) ... te osoby, które mnie już znają - spodziewają się pewnie o co chodzi. Dla nowych odwiedzających dodam, że przede wszystkim kurs jest także odpowiedzią na setki pseudo schematów, jakie pojawiają się nie tylko na przeróżnych forach ale o zgrozo także na stronach niektórych firm (nie będę tu wymieniał ich z nazwy bo nie ma sensu). Dlatego chciałbym ostro przeciwdziałać takim pseudo schematom tworzonym np w programie MS Paint ;) .... które z marszu nazywam LAURKAMI ;) ..... ale nawet często, gdy już ktoś posiądzie taki program jak Eagle to i tak strasznie okalecza schematy nie wspomnę już o PCB. Chociaż mogę zrozumieć nieumiejętność projektowania PCB - to nie mogę zrozumieć jak może tak brakować niektórym cierpliwości żeby stworzyć porządny i czytelny schemat. I to nie tylko dla innych ale przede wszystkim dla siebie! ..... Dla mnie podczas rysowania schematów należy podobnie jak w programowaniu kierować się zasadami "dobrego projektoania" a nie tam na churrraaaa! I nie mam czasu ..... koniec z tym ;) zobaczcie że bez większego wysiłku można inaczej i od razu w 100% profesjonalnie przynajmniej schematy rysować.

Kurs mam nadzieję (że starczy mi sił) będzie poruszał wiele kwestii w tym także tworzenie własnych bibliotek elementów a także zasady projektowania PCB, zasilania itd ... Postaram się tu połączyć wiele rzeczy. Mam nadzieję, że nawet po tak krótkim pierwszym odcinku uda się wielu osobom zrozumieć jak natychmiast skończyć z LAURKAMI ;) .... a jeśli pozytywnie ocenicie moje wypociny to pewnie będę miał motywację żeby nakręcić więcej. A przyznam że troszkę czasu to wszystko zajmuje.

ok poniżej film, ale proszę od razu kliknąć w znaczek YouTube i przenieść się do dużo większego okienka. Życzę miłego odbioru ;)

.... jeszcze jedno, na Youtube warto przestawić się na najwyższą jakość HD odtwarzania - wtedy będzie obraz jak przysłowiowa żyletka ;)





44 komentarze:

  1. Bardzo dobry pomysł! :)
    Musze przyznać, że naprawdę sporo rzeczy podłapałem z filmu.
    Czekam z niecierpliwością na projektowanie PCB od A do Z.
    Pozdro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłem pomóc ale ho ho - jednak nie tak szybko do PCB - jeszcze mam sporo do powiedzenia na temat samych schematów ;)

      Usuń
  2. Super poradnik!
    Zawsze używałem polecenia "Wire" ale koniec z tym jak zauważyłem, że nie trzeba wciskać klawisza Esc lub ponownie klikać, a do tego punkty lutownicze zostają dodane automatycznie to pomyślałem sobie "Chłopie co ty robiłeś?".
    Mam nadzieję że będzie dużo więcej takich poradników.
    Czekam z niecierpliwością i bardzo dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super pomysł !
    Już dzisiaj przesiadam się z dobrego PROTELA na ENAGLE.
    Widzę, że da się zaoszczędzić sporo czasu przy projektach.
    Już pierwszy wykład na to wskazuje, choćby w rysowaniu schematów.
    Mirek, życzę kondycji i oczekuję następnych lekcji.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Super kurs, jeśli chodzi o reset wyszukiwania, to wystarczy wcisnąć ten czarny przycisk z "x" w środku ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetne poradniki codziennie tutaj zaglądam i coś nowego się pojawia czekam na druga części oraz część o projektowaniu PCB.
    I nie widziałem tam moich laurek a chyba były najpiękniejsze z wszystkich ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super video poradnik oby więcej takich:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Extra kurs naprawdę przydatny dużo można się nauczyć brakuje
    zdecydowanie takich kursów w necie a prezentacja multimedialna jest o wiele lepsza niż sucho napisany tekst bo widać co się dzieje w danym programie gdzie należy użyć opcji i jak to wykonać a przede wszystkim widać tego efekty.Gdyby nie lekcje video do dziś miałbym problemy z Eclipse jak się w nim poruszać oraz pisać programy na mikrokontrolery.Popieram jak najbardziej i czekam na kolejne lekcje.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziękuję za słowa uznania, przyznaję że jest to motywacją dla mnie do dalszej pracy nad tym kursem ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdzieś wcięło lepsze jakości nagrania.. dostępna jest tylko 360p w tej chwili, a pamiętam że oglądałem parę dni temu w 720p :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu nie mogę wkleić obrazka ale pokazałbym ci, że normalnie jest HD czyli 720 ... tylko trza tą ikonkę jakby trybiku kliknąć i wybrać - działa cały czas. Zresztą jak zaglądam do swojego menadżera filmów na YT to mam oznaczenie że film jest HD

      Usuń
    2. Niestety ja tez mam ze mi HD nie działa wczoraj oglądałem w HD a dziś 360p

      Usuń
  10. No rzeczywiście coś się zepsuło, wczoraj jaszcze można było oglądać w 720 a dzisiaj już tylko 360
    http://obrazki.elektroda.pl/5239174600_1334694905.png

    OdpowiedzUsuń
  11. No to kurczę nie wiem co się dzieje :( - a zobaczcie - ja teraz czyli 17-04-2012 godzina 23:11 zrobiłem ten zrzut ekranu:

    http://obrazki.elektroda.pl/3017572600_1334697017.jpg

    i jak widać jest jakość HD .... może coś z YT ?? albo ?? no nie wiem

    OdpowiedzUsuń
  12. Juz wszystko naprawione możemy znowu oglądać w HD.

    OdpowiedzUsuń
  13. ciekawe czy wszyscy ? i od czego to było ? :( - ja nie mam na takie efekty chyba żadnego wpływu.

    OdpowiedzUsuń
  14. W oknie dodawania elementów, gdy wpiszesz nazwę szukanego komponentu, a chcesz z powrotem listę całej biblioteki, wystarczy kliknąć na ikonkę x. Co do funkcji GRID, należy ustawić raster na najdrobniejszy użytego komponentu. Co do obawy, że po wciśnięciu ALT coś się rozjedzie, wystarczy ją ustawić na taką samą co raster.
    Tak poza tym, to bardzo fajny poradnik
    Pozdrawiam
    Artur

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym x - to już kilku poprzedników pisało ;)

      Z tym ustawianiem GRID'a i ALT'a na ten sam raster i raster najdrobniejszego komponentu to niestety zbyt mało uniwersalna porada bo biblioteki tworzone są w różnych systemach metrycznych na nieszczęście przez wielu ludzi. I jak się zasysa z netu "jak leci" to potem i tak trzeba kombinować z ALT'em...

      ale i tak najważniejsze jest że można go ustawić na 1 i spokojnie dopasować element do normalnego GRID'a

      Jeśli zaś trafiamy na elementy NA SCHEMACIE oczywiście z jakichś bibliotek zassanych z netu że nie pasują do standardowego rastra na schemacie to lepiej jak najszybciej odpuścić sobie te biblioteki bo tworzył je człowiek, który niestety mało znał Eagla.

      Można za to jak najbardziej wczytać element do własnej biblioteki i go sobie poprawić - gdy już wiadomo co i jak ;) i to jest zawsze najlepsze wyjście

      - tylko właśnie - trzeba wiedzieć "CO I JAK"

      o czym będzie w kolejnych odcinkach mam nadzieję.

      Usuń
    2. Może trochę uprzedziłem poradnik, bo odnosiłem się do ustawiania rastra na PCB ;D W każdym razie chętnie obejrzę następne części, na pewno znajdzie się coś czego jeszcze nie wiem.

      Pozdrawiam
      Artur

      Usuń
  15. Świetny kurs!
    Przydałyby się pliki do tego wideo, żeby potrenować :)
    Życzę motywacji do dalszych wideo-tutoriali!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że do treningu jednak najlepsze będą tworzone własne przez siebie schematy i to zdecydowanie - bo wtedy trzeba więcej kombinować ;) zobacz jak na naszym forum, jeden z użytkowników mocno prze do przodu i jak fajnie przerabia swoje poprzednie schematy na nowe, w tym linku poniżej widać zmianę - masz obrazki do porównania:

      http://forum.atnel.pl/post5598.html#p5598

      Usuń
  16. Jak koledzy powyżej uważam że jest to świetny kurs. Wreszcie może się poprawi wśród krajowych internautów jakość projektowania schematów płytek PCB. Czekam na kolejne video tutoriale i mam pytanie do autora strony, kiedy możemy się spodziewać kolejnego poradnika?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. albo będzie co oglądać już na majówkę albo może w majówkę ja będę miał więcej czasu żeby dalej nad tym kursem popracować ;) zobaczymy - ale nic na razie nie mogę na 100% obiecać.

      Usuń
  17. Super kurs ,brawo!!! ,mnie HD działa ;)
    Widziałem na razie tylko pierwszą część ,ale jak starczy czasu to obejrzę pozostałe.

    Od dawna używam EAGLA i czasem zdarzało mi się robić schematy na szybko ( te "laurkowe" ) ,ale teraz jak już wiem jak robić bloki funkcjonalne ,to obiecuję się poprawić.

    Jedyne z czym zawsze miałem największe problemy i jeszcze walczę to tworzenie własnych bibliotek od podstaw (konkretnego elementu z PDF), ale zaczekam może w której z części będzie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. A jakże ;) pewnie że będzie na temat tworzenia własnych elementów bibliotecznych - bez tego to Eagle byłby mało warty ;) .... cieszę się że mogłem się przydać.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kurs świetny, tylko skoro mamy omówione zasady dotyczące schematów to i projektowanie PCB by się przydało. Oczywiście jeśli znajdziesz czas ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zaglądałeś do spisu treści ? ;)

      http://mirekk36.blogspot.com/p/spis-tresci.html

      już jest dostępny pierwszy odcinek na temat PCB, drugi cały czas rodzi się w bólach ;) ... ale powoli idzie do przodu. Chciałbym to zrobić najlepiej jak umiem a nie po łepkach, stąd ten czas pomiędzy powstawaniem odcinków.

      Usuń
    2. Tak zauważyłem 3 odcinek na temat PCB. Jednak mój post miał Cię zmotywować do kręcenia kolejnych odcinków ;)
      Życzę wiele sukcesów.

      Usuń
  20. jak w eagle skopiować i powielić fragment schematu, np jakiś układ wyjściowy z tranzystorem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie dzisiaj w nocy to jutro na pewno ukaże się kolejny odcinek o PCB a przy okazji będzie i o tym mowa. Ale tak na szybko to robi się to poleceniem GROUP oczywiście i potem COPY.

      Usuń
  21. Cześć, czego używasz do nagrywania tych kursów?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Camtasia Studio 7.1 - chyba najlepszy program do takich celów.

      Usuń
  22. Mirku SUPER!!! Oby cykl trwał, trwał i trwał. To temat rzeka i tak można go traktować. A przelewasz w te ruchome obrazki dużo wiedzy i znacznie ułatwiasz ludziom życie. Osobiście, na pewno jak nie jeden dziękuję Ci za pracę i wniesiony wkład w szkolenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także dziękuję ;) ... a kolejny odcinek już wkrótce. Przerwa spowodowana jest obowiązkami w pracy, ostatnio tuż przed wydaniem i premierą nowej książki i tak prawie nie śpię....

      Ale może w ten weekend w niedzielę znajdę chwilę czasu na dokończenie montażu tego kolejnego odcinka.

      A temat rzeczywiście jest jak rzeka ;)

      Usuń
  23. Ogromnie solidna Praca! i co najważniejsze w bardzo zrozumiały sposób prowadzona narracja!i za to tak skromnie uścisk dłoni. Na początku lat 70-tych robiłem to pisakiem z igły lekarskiej a teraz czas najwyższy robić to maszynowo.Obejrzałem część pierwszą i bardzo mi to pomogło wejść w EAGLA bardzo łagodnie i bez lęku, świetna robota, jeszcze raz wielkie dzięki! Ech młodości wróć...
    Pozdrawiam, z szacunkiem i poważaniem.

    OdpowiedzUsuń
  24. Chylę czoła przed autorem. Jak do tej pory nie umiałem robić schematów w Eaglu i kompletnie mnie to przerastało, tak wiem, że robiłem więcej błędów jak pożytku.
    Z racji tego, że pora jest późna, to jutro zrobię swój pierwszy schemat w Eaglu i wyślę do autora z prośbą o ostrą krytykę.
    Niesamowicie pomocna lekcja.
    Na Forum ATNEL witając się po rejestracji, wyraziłem swoje ogromne POZYTYWNE zaskoczenie z jakości porad i tutoriali.
    Do tej pory korzystałem z popularnego forum elektronicznego (na literę "e") - jednak twierdzę, że to co wchłonąłem w czasie godzinnego kursu wideo Pana Mirka, na wspomniany forum zajęłoby mi tydzień i zjadło mnóstwo nerwów, bo musiałbym uważać na każde słowo i znosić krytykę "Wielce Mądrych".
    Tak więc wrócę sporadycznie na forum "e" w ostateczności, od dziś zostaję Tu i na ATNELu.
    Pozdrawiam, Sławek / Krosno

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłem być w jakimś stopniu pomocny ;)

      Usuń
  25. Witam. Głupich pytań mam parę:

    1.Dlaczego w tym programie wyjścia nie są po kolei w stosunku do tego co fizycznie jest na mikrokontrolerze, i po przeniesieniu na płytkę zupełnie inaczej to wszystko idzie (krzyżuje się i wogóle)

    2. Czy mając wrzucony schemat do Eagle'a jest możliwość odczytania na liście użytych w schemacie elementów.

    Pozdrawiam
    Początkujący Jacek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. a cóż to za pomysł z kosmosu ;) nie obraź się proszę - ale schemat to nie PCB a niestety wielu początkującym się wydaje że tak jak wygląda schemat to tak samo powinna wyglądać mniej więcej PCB. Nic gorszego nie mogło ci przyjść do głowy :( ..... od razu zmień myślenie. Żaden producent scalaka poza małymi wyjątkami nie ustawia wyprowadzeń tak żeby były po kolei bo teoretycznie miałoby to pomóc w projektowaniu ? ;) nie nie nie ...

      to normalne że się na PCB wszystko krzyżuje a cała sztuka polega na tym, żeby odpowiednio narysować te połączenia. Obejrzyj proszę dalsze poradniki video w tym zakresie to pewnie troszkę się wyjaśni. Bo jak widzisz już jest nawet odcinek nr.6

      2. pewnie że jest taka możliwość - służą do tego skrypty które można wywoływać - a do tego jest taki skrypt zdaje się BOM.ulp (Bill Of Material) ... i wygeneruje ci listę użytych na schemacie elementów ;)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź. Jak widać jeszcze dużo czytania i oglądania przede mną :) Nie obrażam się bo nie mam za co ;) W końcu sam głupie pytanie zadałem :) Pozdrawiam

      Usuń
    3. Ja uważam, że nie ma głupich pytań. Pytać zawsze warto niż siedzieć cicho i nic nie robić. Nie na darmo wymyślono powiedzenie "kto pyta nie błądzi" ;)

      więc jak coś to śmiało pytaj - zawsze chętnie pomogę

      Usuń
  26. Brawo!!!
    Jestem naprawdę pod wrażeniem.
    Sam dopiero raczkuje w elektronice, wielu udręk przysporzyły mi "laurkowe" schematy i ich odczytanie kosztowało mnie sporo nerwów. Efekt końcowy schematu z tej lekcji świetny, niesamowicie czytelny nawet dla "żółtodzioba". Strasznie się ciesze, że trafiłem na Pana bloga, zmieniłem podejście do rysowania schematów.

    Pozdrawiam
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  27. kurs ok ... trzeba zbalezc czas na reszte kursu :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Witajcie !
    zaistalowałem EAGLE 6,0 i mam problem z otwieraniem biblioteki... za każdym razem trwa to ponad minutę a potem i tak nie można wybrać elementu...

    odinstalowałem, restart i ściągnąłem wersję 6,5 ze strony producenta i... podobnie.
    Biblioteka otwiera się przerażająco długo, zawiesza się przy próbie pobrania elementu...
    czy ktoś spotkał się z problemem.? o co może chodzić.?

    OdpowiedzUsuń