Ads_700x200

sobota, 9 marca 2013

Kurs EAGLE - część 7


Witam,

Miło mi przedstawić ostatni odcinek kursu projektowania obwodów w programie Eagle. Tym razem omawiam zagadnienia związane z tworzeniem własnych bibliotek (własnych elementów bibliotecznych). Poradnik ma za zadanie przeprowadzić cię najkrótszą drogą przez tworzenie elementów. Jest o tyle nietypowy, że w odróżnieniu od wielu poradników "pisanych" przedstawia także tworzenie jakby niestandardowych elementów, nawet w sytuacji gdy nie posiadamy noty PDF dla posiadanej części. Mam nadzieję, że zaprezentowane tu informacje okażą się przydatne a jednocześnie czekam na merytoryczne uwagi do poradnika i ew podpowiedzi. Całość została podzielona na dwie części z uwagi, że materiał video przekroczył godzinę czasu. Pierwsza część trwa zatem jedną godzinę a druga krótsza ok pół godziny. Materiał nagrany jest w rozdzielczości HD (1280x720) i w takiej też polecam oglądać.

Zapraszam na mój kanał youtube, poniżej dwa linki:



36 komentarzy:

  1. Świetna animacja :)
    I dziękuje za kolejną część kursu

    OdpowiedzUsuń
  2. Na to czekałem :)
    Pięknie przedstawiona budowa własnych bibliotek.
    Super, że jest ktoś kto pomaga początkującym.
    Tak 3-maj!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po prostu uważam, że do przekazania jakiejś tam wiedzy swojej skromnej w pewnym zakresie - lepiej jest pokazać to w postaci VIDEO ..... tak jest z kursem Eagle, natomiast nie wyobrażam sobie np żeby wszystko na temat języka C przekazać tylko przez video dlatego popełniam jeszcze książki ..... za to do nich są już i będą kolejne poradniki ;)

      inni się ze mną dzielili wiedzą, to dlaczego ja nie mam się dzielić ? ;)

      Usuń
  3. Fajny poradnik.
    Mam pytanko jeszcze, bo mówisz, że można 'podkraść' obudowę np. Dil8 z jakiś tam innych bibliotek.
    Ty akurat wybrałeś z serii 74xx.
    Akurat łatwo przewidzieć, że akurat obudowa DIL8 tam się znajdzie. Ale co jeśli potrzebujemy np. DIL100.
    Skąd mam wiedzieć z jakiej biblioteki można ją podkraść.
    Muszę wszystkie przeglądać, czy może da się jakoś otworzyć listę wszystkich obudów i wtedy wiedziałbym z jakiej biblioteki ją podkraść?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a wejdź sobie pan w widok PCB (Layout Editor) .... i kliknij ikonkę ADD tak jakbyś chciał dodać nowy element na schemacie ;)

      Gdy robisz to na schemacie to na dole można szukać układu po nazwie - to przecież wiesz ?

      Ale jeśli jesteś w Layout Editor to szukajka działa właśnie po nazwach obudów ;) Więc wpisałem sobie obudowę HZIP* dla swojego scalaka TB6560 i ciach! ... wyszukało mi ją w innych scalakach - i już mogłem podkraść ;)

      Usuń
  4. Mirek rządzisz :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Czekam na więcej :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Kawał dobrej roboty! wielki szacun!

    OdpowiedzUsuń
  7. Panie Mirku, ale właśnie tam w bibliotece 74xx-us.lbr (SO16.pac) jest zapisana ta rozszerzona obudowa. Najpierw Pan ją rozszerzył, potem zmiana została zapisana, potem obudowa została skopiowana i zmiany cofnięte, ale wyszedł Pan bez zapisu. Proszę to sprawdzić ale chyba niechcący obudowa jest zamieniona. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. hahaha - tak tak Komar - masz rację ;) ja też to zauważyłem dopiero jak oglądałem filmik ;) że trzasnąłem tam wcześniej Save .... czyli ją niechcący zapisałem .... a później niby wyszedłem bez Save ;) ... i babol został - ale przywrócę ją sobie ....

    ciekaw byłem czy ktoś to też zauważy i proszę - pojawiło się SOKOLE oko ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od razu to wychwyciłem ;)
      Jest jeszcze 1 babol - na obrazku tytułowym pojawia się słowo BIBLOTEK zamiast BIBLIOTEK (zjedzone i).
      Pozdrawiam i dziękuję za kursy.

      Usuń
    2. Dzięki ;) ... na blogu już poprawiłem tą literówkę, na youtube też - tylko trzeba poczekać aż się odświeży miniaturka.

      Usuń
  9. i dziękuję wam wszystkim za ciepłe opinie, że przyda się to o czym opowiadam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetna seria poradników! (najlepsza w sieci)
    ,widzę że kolega zna się na rzeczy.

    Martwi mnie jedynie ,że próbuje spocząć na laurach, więc może rzucę ostatnie wyzwanie.

    CAM Processor i tworzenie plików Gerbera :) ,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No na laurach to nie ;) ... będą poradniki na temat języka C do moich książek ... A jeśli chodzi o to co pytasz to tak jak mówiłem na początku tego poradnika VIDEO - wszystko masz jeśli chodzi o Gerbery pięknie wyjaśnione na naszym forum przez kolegę phil2k - zapraszam do poczytania ....

      Usuń
  11. Jak zwykle świetnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. SUPER! już się nie mogę doczekać poradników języka C.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. no ładnie, Mirek coraz bardziej uzależnia od swoich poradników :D niedługo będziemy pisali:"Mirek zrób jakiś poradnik, bo nie ma czego oglądać"
    A tak w ogóle to wyszło na jaw, to co wszyscy od dawna podejrzewali jest KLON.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Drukowanie i przymiar na kartce papieru to bardzo dobra metoda ,sam jej używam.
    Ostatnio jednak próbuję się przekonać do wbudowanego narzędzia pomiarowego w EAGLE (zdaje się od wersji 6 jest , na filmiku też widziałem ikonkę (na samym dole pod padem SMD ,w oknie PCB) ,na schemacie zresztą też jest ,tylko mniej potrzebna :)

    Przyznam się jednak ,że pomimo ,że mierze i mierze ,to na koniec i tak drukuję :) ,ale już mniej papieru mi idzie ,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ja chyba w poprzedniej części poradnika wspominałem o wbudowanej od wersji 6 miarce w Eaglu ;) .... ale tak jak piszesz - nie ma to jak ostatecznie wydrukować i sprawdzić naocznie ;)

      Usuń
  15. Fajne, ale najlepszy jest manual do EAGLE :)
    Zawsze aktualny, niezależnie od wersji.

    OdpowiedzUsuń
  16. "nie ma czary mary":)
    z niecierpliwością czekam na poradniki języka C.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam,
    taka mała uwaga dotycząca sprawdzania połączenia m.in wszystkich pinów procesora. Nie trzeba go "chwytać i odsuwać żeby sprawdzićczy wszystkie gałęzie są podłączone. Do tego służy poleenie errors (żółte kółeczko z wykrzyknikiem). Po każdym narysowaniu schematu należy użyć tego polecenia, wszystkie nasze niedociągnięcia nam pokaże. Klikając na dany błąd zaznacza nam obszar na schemacie gdzie jest bubel, oczywiście można pominąć wartości elementów itp ale te z krzyżykiem w czerwonym kółeczku już nie! http://obrazki.elektroda.pl/1823646100_1363294079.png
    Oglądałem wszystkie części ale nie zauważyłem aby było to omawiane w poradnikach. Zwracajmy na to uwagę po każdym skończonym rysowaniu schematów, dopiero po sprawdzeniu błędów zaczynajmy robić pcb. Zaoszczędzi to czasu przy uruchomianiu projektu.
    Pozdrawiam Wszystkich
    P.S
    Dziękuję Mirku za poradniki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to cenna podpowiedź ... warto też i z tej opcji korzystać - jak najbardziej.

      Usuń
  18. Witam. Dla tych którzy potrzebują mierzyć w Eagle innym sposobem polecam pobrać bibliotekę " ruler " można mierzyć metrycznie i w calach.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pobrałem - miarka w milimetrach - całkiem fajne. Ja mam jeszcze inny sposób: narysować w dowolnym CADzie (szkicownik 2D), gdzie można nadawać więzy według uznania, a następnie odczytać współrzędne charakterystycznych punktów i przepisać je do eagle'a. Można też liczyć w pamięci zamiast rysować, jednak ja się często mylę :D

      Usuń
  19. Świetny kurs. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. mało jest dzisiaj tak wspaniałych ludzi
    w tym pędzącym nie ustanie świecie

    OdpowiedzUsuń
  21. Gdzie można znaleźć bibliotekę eagla do MAX726 i 1N5821,1N5822? Proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  22. NORMALNIE SUPER!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  23. Mirku zazdroszcze Ci trzech rzeczy:
    - animacji w tej 7 czesci
    - oscyloskopu ktory tam widac
    - no i wiedzy... :D

    A tak poważnie to dzięki wielkie za takie źródła informacji :) Tak trzymaj!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez przesady nie ma czego zazdrościć poważnie, wiedza skromna - staram się po prostu przekazać to czego sam się dowiedziałem jako początkujący ;) ... a wszystko staram się robić z pasją - no bo nabawiłem się tego bakcyla i teraz muszę z tym jakoś żyć ;)

      a na poważnie to dzięki za podtrzymanie na duchu - to zawsze dla mnie motywacja do dalszej pracy w tym zakresie.

      Usuń
  24. Odnośnie łączenia pinów w device. Nie trzeba ich cały czas zaznaczać, jeżeli są ładnie ponumerowane można porostu klikać cały czas przycisk connect. Zapewne przy układzie mającym np 28 wyprowadzeń klikanie 3x28 zamiast 28 będzie o wiele przyjemniejsze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie - jeśli tak się akurat zdarzy ? ... owszem ;) ale i tak trzeba bardzo uważać - bo takie pomyłki później dość słono kosztują - jak np 100 szt zamówionych PCB będzie do wyrzucenia ;)

      Usuń
  25. W jaki sposob zaprojektowac owalne otwory ,chodzi mi o wtyk zasilania DC 2.1mm ,3 nozkowy. Tam sa owalne otwory, zawsze dawalem wiekszy otwor i lalem potem cyny :) , teraz to nie przejdzie bo plytka ma byc profesjonalna i wykonana w firmie ,dlatego pytam.


    Jeszcze jedno pytanie przy okazji do Mirka bardziej ,kiedys wspomnial ze wykonuje plytki w merkarze. Moja ma miec opisy elementow ,tam jest uwaga ,ze opisy maja byc wektorowe ,co to oznacza? ,takie zwykle z eagla beda dobre?

    OdpowiedzUsuń
  26. Dobry wieczór. Mam pytanie odnośnie tworzenia elementów własnej biblioteki. próbuję stworzyc zworkę SMD taką jak Pan wykonał w poradniku, z tą różnicą, że te dwa pady domyślnie są ze sobą połączone narzedziem wire o gr 16mils. W razie potrzeby przetnę sobie tą linię miedzy padami nożykiem. Niestety w projekcie pcb powoduje to błąd DRC ponieważ wire nachodzi na pad. Czy miałby Pan radę jak sobie z tym poradzic aby test DRC w tej sytuacji nie wyrzucał błędu clearence?
    Pozdrawiam
    Krzysztof

    OdpowiedzUsuń