Ads_700x200

środa, 10 lipca 2013

LCD SCROLLowanie - pisanie kodu źródłowego na żywo ;)

Witam,

Tym razem chciałbym wam przedstawić takie nieco inne podejście do zagadnienia związanego ze scrolowanie, czyli przesuwaniem treści na popularnych wyświetlaczach alfanumerycznych LCD. Wiem, że temat warstw może być za trudny dla całkowicie początkującej osoby, dlatego myślę, że taka wprawka będzie miała jakiś sens a tym bardziej, że na żywo piszę przed kamerą kod do tego rozwiązania. Skoro na żywo to oznacza, że popełniam pomyłki, i czasem muszę mocno się nagłówkować jak rozwiązywać bieżące problemy, jakie się ujawniają w trakcie programowania. Myślę, że to będzie dobra lekcja dla WSZYSTKICH POCZĄTKUJĄCYCH, żeby zobaczyli że pisanie nawet prostego kodu na mikrokontroler to nie to samo co pisanie kodu na PC. Tu jeszcze mamy elektronikę, która musi działać poprawnie a tymczasem, płata ona nam figle, albo i nasze roztargnienie czy zmęczenie, powoduje, że pomijamy pewne kwestie sprzętowe i gdy coś nie wychodzi w programie - to szukamy błędu w kodzie, gdy tymczasem często wina leży po stronie sprzętu ... eeeeh zakręcona jest praca programisty, ale za to ile daje radości, gdy już coś wyjdzie ;) ... Nie doświadczacie tego samego ? ... ale zapraszam ...



do obejrzenia filmiku, który mam nadzieję, wielu osobom może się przydać ;)


Poniżej można pobrać kod źródłowy do poradnika


;)

14 komentarzy:

  1. jeden ogólny komentarz, odnośnie adresów poszczególnych linii wyświetlacza.
    Dla wersji 4x20 powinien być jeszcze taki waruek:
    #if ( (LCD_Y == 4) && (LCD_X == 20) )
    #define LCD_LINE1 0x00
    #define LCD_LINE2 0x40
    #define LCD_LINE3 0x14
    #define LCD_LINE4 0x54

    OdpowiedzUsuń
  2. 0:35 - Chyba chodziło ci o "Podstawy" a nie "Pasję" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak tak - sam się walnąłem w tytule ;) ale później też zdaje się zamiast mówić MHz to powiedziałem kilka razy kHz ;) eeeeh ta późna pora i zmęczenie dały się we znaki

      Usuń
  3. Panie Mirku,
    od dłuższego czasu śledzę Pana blog i z przyjemnością korzystam z Pana książek. Cieszy mnie bardzo, że porusza Pan zagadnienia związane z programowaniem mikrokontrolerów i potrafi przedstawić je w prostej i zrozumiałej formie. Na Pana blogu coraz częściej pojawiają się materiały video, niż artykuły, co jest pewną zaletą ponieważ swoją osobowością zaraża Pan kolejne osoby do zabawy w elektronikę i programowanie. Mnie jednak męczy fakt, że jeżeli chcę wrócić i przypomnieć sobie coś z Pana filmów często skaczę po filmie przez kilka minut lub muszę obejrzeć jego kilkanaście minut żeby wydobyć tylko jedną informację. Bardzo przydało by się dodanie w artykule takiego "spisu treści" o tym co jest poruszane w filmie z podaniem czasu (minuty i sekundy) od której się zaczyna, co ułatwiło by szybsze przeskakiwanie do interesujących fragmentów filmu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za dobre słowo panie kolego.

      A odnośnie tego spisu treści filmików hmm w sumie dobry pomysł - tylko kto to zrobi ? ;) ja mam strasznie ograniczony czas ... ale może kiedyś ? w chwilach wolnych - w sumie sam nieraz chcę czegoś odszukać i nie mogę

      ale pomysł zacny przyznaję .... jakby był taki spis treści z czasami to sam nieraz w mailach bym komuś wysyłał np na temat RS232 bo gadałem o tym w poradniku o ADC kurczę ;) ...

      hmm no muszę pomyśleć

      Usuń
    2. Z drugiej strony niedługo mam nadzieję, ruszy sprzedaż tych poradników na płytach DVD , bo też mam wiele takich pytań z zapotrzebowaniem - więc będzie można sobie łatwiej i szybciej przewijać

      Usuń
    3. Ewentualnie na etapie montażu materiału wideo dodać belkę z u dołu ekranu (coś jak w informacyjnych stacjach telewizyjnych) wyświetlającą statyczny tekst z opisem omawianych w danej chwili zagadnień. Ważne, aby dało się ten tekst odczytać podczas przewijania filmu.

      P.S. Czekam na trzecią książkę.

      Usuń
  4. Jak zrobić takie foldery w kafelkach, jak na filmiku 01:01:29 w win8?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to nie foldery w kafelkach tylko działalność programu "FENCES" na pulpicie ;)

      Usuń
    2. dzieki za szybka odp

      Usuń
  5. Jak dodać te biblioteki ? Szukałem odpowiedzi na blogu ale nie znalazłem odpowiedzi ;(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zaglądałeś chociaż do plików *.c i *.h w tym folderze LCD ? toż tam w środku jest napisane skąd pochodzą te biblioteki

      Usuń
  6. kurcze... zrobiłem wszystko wg poradnika, sprawdzałem, cofałem, jeszcze raz... i ciągle coś nie gra, jak nie chciało, tak nie chce wyświetlić mi napisu od pozycji ujemnej. Jak podaję lcd_locate(0, -3), to po prostu wyświetlacz jest pusty...
    cóż, dziś już padam, jutro robię trzecie podejście do tematu, coś najwyraźniej przeoczyłem..

    Poza tym poradnik super, świetna robota!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W razie czego, podpowiadam- że temat ten jest mocno rozwinięty w Greenbook'u

      http://atnel.pl/jezyk-c-pasja-programowania.html

      Usuń