Ads_700x200

niedziela, 9 czerwca 2013

Przetwornik ADC w AVR dla początkujących

Witam,

Tym razem chciałbym rozpocząć taki mały cykl poradników w których omówię kilka ważnych aspektów korzystania z przetworników analogowo-cyfrowych ADC, wbudowanych w mikrokontrolery AVR. Przy tej okazji poruszę także poboczne kwestie z tym związane jak np rezystorowe dzielniki napięcia ale także sposoby na ustabilizowanie pomiarów, liczenie średniej kilkoma metodami. Omówię co to są napięcia odniesienia i dlaczego trzeba z nich korzystać. Pokażę także ciekawe zastosowanie na przykładzie klawiatury analogowej. Mam nadzieję, że przykłady pokazywane w kodach źródłowych wraz z całym wykładem będą stanowiły przydatną dawkę informacji dla wielu oglądających, dlatego zapraszam.

1. Odcinek nr.1



2. Odcinek nr.2 - już wkrótce...

3. Odcinek nr.3 - też pewnie będzie ;)

28 komentarzy:

  1. Akurat będę używał ADC :-) w uC a tu patrz ... jak na zawołanie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się podobało czekam na część drugą.
    Pikczu

    OdpowiedzUsuń
  3. Czekam na drugą część .... Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szybkie cięcie na końcu, szkoda ze nie 1h a tylko 0,5h. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Troszkę łatwiej mi to montować bo ujęcia jak widać są z kilku kamer i STRASZNIE duże ilości GB do obróbki a to wszystko strasznie dużo czasu trwa i trwa ;) i trwa

      Usuń
  5. Panie Mirek :) weź się Pan za następny poradnik bo, aż mnie w dołku ssie z niecierpliwości :) liczę na PANA ! całusek przyjacielski :*

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam!!

    Naprawdę super poradniki.Trudne zagadnienia wytłumaczone w przystępny sposób.Dobrze że jest ktoś taki w naszym kraju jak pan Mirek który potrafi w przystępny sposób przekazać wiedzę z zakresu elektroniki.Czekamy z niecierpliwością na kolejne poradniki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetnie wszystko wytłumaczone!! Czekamy na następny odcinek!! SUPERRR!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Panie Mirku kiedy można się spodziewać kolejnej części?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie kończę montaż - kolejnego półgodzinnego odcinka ;)

      Usuń
  9. Super poradnik.
    Czekamy na poradnik odnośnie kodów źródłowych oraz programowania AVR. Też jakiś czas temu zacząłem zabawę, ale musiałem prace pisać i chciałbym powrócić do tego. Dzięki takim poradnikom, aż chce się brać lutownicę do rąk i działać. Pan bardzo fajnie tłumaczy wszystko krok po kroku i nawet tacy niewtajemniczeni w temat jak ja dużo z tego wyniosą. Na studiach miałem podstawy uC ale to tylko 8051 i asembler. Jestem po kierunku mechatronika więc uC to nie jest jakaś podstawa programowa i dlatego chciałbym się tego nauczyć. Już mam parę fajnych pomysłów i dzięki takim ludziom mogę to powoli realizować.
    Pozdrawiam i oby więcej takich filmów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta 3-cia część jest wciąż w montażu ;) mam nadzieję że wkrótce się z nią uporam

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. A to znaczy że co ? że kolega w ogóle nie ogląda mojego bloga ? nigdy kolega nie był na stronie głównej ? albo w spisie treści ? albo nie sprawdzał w tej kolumnie po prawej stronie ? --- totalnie zdziwienie ;) ....

      Usuń
  11. Witam, mam takie pytanie odnośnie korzystania z dzielnika napięć - wydaje mi się, że te wszystkie obliczenia są zrobione dla przypadku idealnego tzn w założeniu idealny voltomierz ma nieskonczony opór, jednak w rzeczywistości każdy miernik ma jakiś opór który zniekształca pomiar - nie trzeba tego jakoś tutaj uwzględniać, czy dowiedzieć się jaką wartość oporu mamy między wyjściami w mikrokontrolerze ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jak kolega obejrzy do końca ten cykl poradników a SZCZEGÓLNIE odcinek 04, który już się ukazał - to uzyska odpowiedź na to pytanie i nawet zobaczy jaki jest np sposób aby obejść te niedokładności i tolerancje rezystorów w dzielniu. DOKŁADNIE o tym jest mowa i jak sobie radzić a na dodatek w taki nowy sposób. Warto obejrzeć ;)

      Usuń
    2. Każdy Pana film warto obejrzeć :) przepraszam za nietrafione pytanie, ale tak mi się nasunęło i mnie nurtowało, a 4 część obejrzę w najbliższym czasie :)

      Usuń
    3. Moim zdaniem nie ma nietrafionych pytań ;) Każde warto zadać - to jest lepsze niż o nic nie pytać i się nic nie dowiadywać ;) więc spokojnie

      Ale jak jeszcze przyjdą jakieś kolejne pytania do głowy po kolejnych odcinkach to śmiało ;)

      Usuń
  12. Witam, czy ktoś mogłby pomoc w kwestii przetwornika adc? Wiecie może jaki typ przetwornika adc jest wbudowany w atmedze16? Dzięki za info

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A powiedz mi czy sam chociaż RAZ? jeden RAZ? tylko jeden ? zaglądałeś w tym celu do noty PDF swojego mikrokontrolera ATmega16? Ba! taką informację masz w nocie DOWOLNEGO mikrokontrolera AVR typu ATmega czy ATtiny bo każdy z nich identyczny przetwornik jeśli chodzi o rozdzielczość bitową ...

      czy może nie wiesz jeszcze co to w ogóle jest nota katalogowa PDF do każdej części elektronicznej w tym do mikrokontrolerów ?

      Powiem tak spróbuj więc zajrzeć do noty - a jeśli będziesz miał jakieś problemy z odnalezieniem tam informacji (chociaż tu mała podpowiedź - info masz na PIERWSZEJ stronie noty i nawet nie będzie trzeba znać za bardzo angielskiego żeby to zobaczyć) ... to wtedy napisz i ja ci podpowiem ok ?

      a przy okazji nauczysz się co to są noty katalogowe PDF, bo niestety bez nich nie ma co w ogóle zajmować się elektroniką a już na pewno mikrokontrolerami ok ?

      Usuń
  13. Dziękuję, że zostałem tak przywitany na wstępie... Przeglądałem noty katalogowe nie raz, wiem, że dla tego uC mamy 8-kanałowy 10bit ADC. Może źle sprecyzowałem pytanie...Chodzi mi o to, jaki jest typ tego przetwornika np. o przetwarzania bezposrednim, podwojnie całkujący... itp., bo niestety nie mogę nigdzie tego znalezc. Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to chyba jest już jakieś konkretne pytanie, więc proszę się nie dziwić za odpowiedź. Bo niestety nieraz jestem bardzo zdumiony sposobem zadawania pytania a potem jeszcze pretensjami. Ale ok ... tu już mogę zrozumieć, że kolega dalej i głębiej do tej noty PDF nie zajrzał - nie mniej jednak w KAŻDEJ nocie PDF, KAŻDEGO procka AVR .... pierwsze zdanie w rozdziale noty o ADC zaczyna się tak, cytuję:

      "The ATmega8 features a 10-bit successive approximation ADC."

      i chyba nawet tego tłumaczyć za bardzo nie trzeba prawda ? To jest chyba już właściwa odpowiedź tym razem na poprawnie zadane pytanie.

      Usuń
  14. Jest Pan genialny z tymi poradnikami.
    Moja nauczycielka matematyki w tzreciej klasie szkoly sredniej tak tlumaczyla nam rozne skomplikowane rzeczy. Pamietam zawsze jak mowila o kwiatuszkach i motylkach. :)
    Tlumaczyla nam jakbysmy byli dziecmi w przedszkolu, ale z tych lekcji wlasnie zapamietywalismy najwiece,j bo byly z humorem. :D
    Dzieki tym smiesznym rysunkom napewno wielu zrozumie jak dobrac napiecie odniesienia :)
    Swietna robota.
    Pozdrawiam
    Jacek

    OdpowiedzUsuń
  15. Proszę Pana... 'wlazłem' tu tylko z powodu masakrycznych niejasności związanych z ADC [brak wiedzy], nawet 2 książki o AVR nie pomogły za wiele...lecz po oglądnięciu tego poradnika stwierdzam że jest Pan moim Mistrzem;], z niecierpliwością czekam na kolejne odcinki... [mam nadzieje że szybko bo nie mogę się doczekać...] Aż bym pomógł z montażem ;]
    Pozdrawiam, Rafał Kapłon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym mistrzem to kolega nie przesadza ;) ... ot po prostu staram się jakoś przekazać to czego sam się dowiedziałem ;)

      A to właśnie dzięki podpowiedziom niektórych widzów odnośnie montażu video udało mi się w końcu np poprawić jakość dźwięku w poradnikach itp ...

      też się tego cały czas uczę i uczę

      Usuń
  16. Panie Mirku w jednym z odcinków o ADC napisał pan bibliotekę do wysyłania przez UART/USART ,czy mógłby pan ją zamieścić w formie plików do pobrania?

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzień dobry,
    gdzie na płytce ATB 1.04 znajdę wyprowadzenie pinu AVCC? Chciałem zacząć realizować ćwiczenia praktyczne z bluebooka, ale utknąłem w momencie podpięcia AVCC pod VCC.

    OdpowiedzUsuń