Ads_700x200

niedziela, 2 grudnia 2012

BTM-222 - poradnik VIDEO od A do Z

Witam,

W związku z tym, iż podejmowałem na przestrzeni ostatnich kilku już chyba lat prezentować różne wpisy na forach na temat modułów Bluetooth takich jak BTM-222/112, opisałem je w pewnym zakresie w pierwszej swojej książce pt: "Mikrokontrolery AVR Język C Podstawy programowania", to jednak nie udało mi się nigdzie w pełni wyczerpać całego tematu z nimi związanego. Chodzi mi tu głównie o solidne przedstawienie wielu aspektów związanych z ich pracą, konfiguracją, komendami AT itp. Dlatego postanowiłem ostatecznie się rozprawić, że tak powiem, z tymi modułami w postaci poradnika VIDEO. 
Taka forma przekazu pozwoliła mi w pierwszej części w postaci czegoś w rodzaju wykładu, omówić dogłębnie wszystko co miałem do przekazania ustnie zwracając uwagę na istotne i zwykle nie zawsze dopowiedziane sprawy w poprzednich swoich wypowiedziach czy artykułach. Jednak w drugiej części poradnika, przystępuję do równie obszernych ćwiczeń już przy komputerze, przy terminalu, na zestawie uruchomieniowym ATB, prezentując jednocześnie przykładowe kody do mikrokontrolera pozwalające m.in na wysyłanie upragnionych przez niektóre osoby komend AT. 




Rzeczywiście jest w tym przypadku pewien kruczek związany z koniecznością programowej realizacji opóźnień pomiędzy przesyłanymi znakami do modułu, ale co najważniejsze - przypominam i zwracam uwagę kiedy NIE NALEŻY z nich korzystać jeśli chodzi o mikrokontroler ! (bo sporo osób próbuje nie tak jak trzeba zacząć z nimi zabawę), oraz kiedy wręcz trzeba ich (komend AT) użyć. Generalnie zwracam w całym poradniku uwagę na trzy podstawowe konfiguracje jakie można uzyskać i z jakimi na co dzień się pracuje. Pierwsza z nich (domyślnie fabrycznie ustawiony tryb Slave) jest bodajże najczęściej używaną formą wykorzystania tych modułów. Są to kolejno:

1. Tryb SLAVE

- w którym korzystamy z modułu BTM ustawionego w tryb Slave, który nie może zainicjalizować połączenia BT i przydaje się najczęściej do nawiązania współpracy z: komputerem, telefonem, ale także z innym modułem btm.

2. Tryb MASTER I 

- tzw tryb (moje określenie) - SZNURKA BEZPRZEWODOWEGO ;)

w tym trybie konfigurujemy - można powiedzieć na sztywno parujemy ze sobą dwa moduły BTM, w efekcie czego jeden pracuje w trybie Master, drugi Slave, jednak obydwa zawsze potrafią w pełni automatycznie nawiązać ze sobą połączenie.

3. Tryb MASTER II 

- to typowy tryb Master, który umożliwia łączenie się nie tylko z wieloma różnymi modułami Bluetooth znajdującymi się w otoczeniu BT, ale także pozwala na ich swobodne wyszukiwanie w tym otoczeniu. Jest to jednak najtrudniejszy tryb do oprogramowania w mikrokontrolerze i to TYLKO w nim praktycznie stosuje się przesyłanie komend AT z poziomu mikrokontrolera do modułu.

Owszem - czasem (choć rzadko) zdarzą się pomysły na takie zastosowania, gdzie zajdzie konieczność przesłania komend AT do modułu BTM także w dwóch pierwszych wymienionych trybach, ale przede wszystkim - to najpierw trzeba bardzo dokładnie poznać pracę, konfigurację i zastosowania opisanych wyżej trzech trybów.

Poniżej zamieszczam dwie części poradnika VIDEO, nagranego w trybie HD. Całość trwa dwie godziny (każda część około godziny - tak jakoś wyszło) ;)




Na koniec zamieszczam, schemat poglądowy takiego modułu BTM, dzięki któremu każdy kto potrafi lutować SMD i posiada taki moduł luzem - będzie w stanie go sobie sam złożyć, testować i wykorzystać w swoich projektach.


Przy okazji poniżej cały kod programu, którym posługuję się w poradniku:
--------------------

-------------------

Poradnik mam nadzieję wyczerpuje dogłębnie całe zagadnienie, nie mniej jednak gdyby były jeszcze jakieś pytania zapraszam do kontaktu - zawsze chętnie pomogę ;)

88 komentarzy:

  1. Powinieneś na polibudzie wykładać.
    Poradniki genialne THX

    OdpowiedzUsuń
  2. Mirku robisz lepsze prezenty niż mikołaj! Wielkie podziękowania i głębokie ukłony. BRAWO!
    Marcin

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję i cieszę się, że komuś może się to przydać ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super poradnik ! Bardzo fajne, tłumaczenie, które można zrozumieć, a nie zaawansowany bełkot jak na politechnice.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, pytanko małe mam ;) Jak tam idzie nauka javy i programowanie na androida ?;p Wyczytałem ostatnio na forum w jednym z twoich postów, że powoli ogarniasz temat i planujesz zrobić jakiś poradnik, na który czekam z niecierpliwością :P
    Czy może odpuściłeś temat ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. odpuścić na pewno nie odpuściłem, ale na razie temat musi poczekać troszkę - sporo innych rzeczy w międzyczasie zwaliło się na głowę i to musi poczekać :(

      Usuń
    2. Szkoda szkoda bo ma pan talent do przekazywania wiedzy czytałem wczoraj w czytelni uniwersyteckiej 1 część pana książki ( bo niestety jest tylko jeden egzemplarz i nie można go wypożyczać ;<)i jest naprawdę fajnie napisana.
      Planuje na gwiazdkę sprawić sobie prezent atb + książki + programator, trochę droga sprawa nawet za droga jak dla mnie ale chyba warto ;)

      Usuń
    3. Widzisz, hmm programatora nie trzeba, bo nasze zestawy mają już wbudowany w pełni sprawny programator sprzętowy - a więc jednak nie są takie drogie jeśli to odliczyć chyba hmmm? ;) rzuć okiem proszę tutaj:

      http://atnel.pl/ft232r-programator-w-atb.html

      Ponoć ludzie tzn szanowni klienci piszą, że warto - mnie trudno to oceniać. Ale jeśli masz jakiekolwiek pytania to jestem do dyspozycji.

      Usuń
    4. Tak wiem o tym, tylko po prostu i tak będzie mi potrzebny programator prędzej czy później, żeby móc wgrywać programy do projektów związanych ze studiami chociaż zawsze można pożyczyć czy użyć laboratyjnego JTAG'a ;]

      Co do javy to i tak i tak się jej uczę tylko co prawda powoli bo trzeba znaleźć też czas na uC/php/matlaba ale jakoś idzie i po prostu fajnie by było uzupełnić już dotychczasową wiedzę czytając poradnik/tutorial/artykuł pana wykonania i z ciekawości spytałem czy planuje coś pan no ale raczej zdawałem sobie sprawę, że ma pan nawał pracy i że pewnie dopiero w dalszej przyszłości ujrzy światło dzienne jakiś art o tym ;)

      Usuń
    5. Tak myślę, że ujrzy światło dzienne, ale jak mówisz - nieco później niestety.

      Usuń
    6. nie testowałem, ale... W celu zaprogramowania nowego ARV można użyć małego triku i wykorzystać inny kontroler do którego jest podłączony komputer przez RS, jak np arduino, czy ATB. Wtedy komunikacja do programatora odbywa się po istniejącym wbudowanym porcie komunikacji (np. przez USB i układ FTDI) a wyprowadzenia ISP są na odpowiednich portach.
      Może komuś się przyda taka wiedza. Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Przy okazji komend AT chciałbym prosić o wytłumaczenie mi idei tych pleceń.
    Czy jest jakiś standard używania komend AT?
    Dlaczego przy niektórych pleceniach używa się tylko np ATZO, a przy innych musi być AT+N=xxxx, albo w ogóle nie ma + pomiędzy. Czy jest na to jakaś reguła, czy to producent sam sobie ustala?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak oczywiście że jest pewien standard komend AT, wygląda to w ogromnym skrócie tak:

      1. są krótkie - max 3-literowe komendy jak:
      AT
      ATI
      ATZ

      2. krótkie 3-literowe czasem mają proste parametry 0 lub 1 albo i 2,3,4 np:

      ATE0
      ATE1
      ATI1
      ATI2

      3. są komendy AT+xxx= które służą do USTAWIANIA parametrów (bo jest znak =)

      4. są komendy AT+xxx? które służą do odczytywania danych z urządzenia (modemu)

      5. są komendy AT+xxx=? które służą do odpytania modemu/urządzenia o format komendy z pkt.3 (żeby było wiadomo jakie taka komenda może wogóle przyjąć parametry i jakie zakresy wartości)

      6. zwykle każda wysłana komenda może zakończyć się na 3 różne sposoby:
      - komunikatem OK
      - komunikatem ERROR
      - po prostu TimeOut'em gdy brak odpowiedzi

      wystarczy sobie obejrzeć jakiś HELP do pierwszego lepszego modemu GSM żeby zobaczyć jak one działają. To co opisałem wyżej wystarcza pięknie żeby zorganizować sobie w piękny standardowy sposób komunikację ze swoim urządzeniem - a OGROMNĄ zaletą komend AT jest fakt, że można je obsługiwać albo z własnego programu na PC albo po prostu ze zwykłego terminala ręcznie.

      Dzięki temu że jest standard - część komend można mieć zawsze z marszu już przygotowanych do każdego swojego urządzenia jak

      AT
      ATI
      ATEx

      itp ;)

      Usuń
  7. Dzięki za odpowiedź. Szukałem jakiegoś opisu co do standardu, ale nie znalazłem. Moje pytanie wzięło się stąd, że zastanowiło mnie dlaczego jest AT+LCD zamiast ATLCD, Jest ATH0 a nie ma AT+H0 O ile oczywiste jest użycie znaku = który służy do ustawienia, a raczej nadania wartości, a tyle zasady co z + a co nie już nie rozumiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No przecież wyżej napisałem że jeśli mają być tylko 3 litery to nie stosuje się tego +

      ATH

      ATE

      ATZ

      ATI

      no czego tu nie rozumieć ? ;) tak ktoś kiedyś wymyślił i tak jest .... do takich komend dodaje się co najwyżej proste przełączniki w postaci najczęściej jednej cyfry od 0 do 9 czyli

      ATE1

      ATH0

      ATZ3

      gdzie ty tu widzisz problem ?

      Jeśli zaś trzeba skorzystać z dłuższej komendy która ma więcej argumentów to już rozdziela się zwyczajowo nazwę znakiem PLUS

      Oczywiście jak się uprzesz to zrobisz sobie

      ATLCD

      a kto ci zabroni ??? też będzie działać .... tylko że jak już ktoś się przyzwyczai do komend AT to brzydko to wygląda na pierwszy rzut oka dlatego piszemy albo tworzymy sobie komendy

      AT+LCD
      AT+CLIP
      AT+CMGS

      itd itp itd

      Usuń
  8. Pracuję właśnie z modułem BTM-112 (często się go podaje razem z 222, więc ośmielam się tu pisać). Potrzebuję, by ten moduł pracował jednocześnie zarówno w trybie master łącząc się z kilkoma innymi urządzeniami (zresztą wykorzystującymi również BTM-112) oraz w trybie slave przy połączeniu z telefonem, co w efekcie pozwoli na utworzenie sieci rozproszonej (scatternet). Nie mam jednak pojęcia jak to zrobić. Mogę liczyć na jakieś wskazówki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie że BTM112 to to samo co BTM222 tyle że mniejszy zasięg - pisałem o tym wyżej.

      Tak samo pisałem że NIE DA się NIGDY w ŻYCIU zestawić połączenia między KILKOMA modułami.

      to jest jak RS232 - możesz zestawiać połączenia 1:1 i nic więcej.

      Jak chcesz sieci rozproszone to skieruj swoją uwagę na inne moduły jak np ZigBee albo inne transcieverki radiowe np RFM12/70/73

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź :)

      Usuń
  9. W poradniku wyjaśniasz i pokazujesz jak rozłączyć połączenie BT za pomocą wysłania z mikrokontrolera trzech plusów i komend ATH i ATO.
    A mam pytanie czy zadziała to również jeśli przy procesorze mamy BT w trybie SLAVE. Czyli czy da się połączenie zerwać po stronie modułu pracującego w rybie SLAVE czy jest to tylko możliwe w przypadku moduł MASTER?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pamiętam teraz na 100% ale zdaje się że da radę ;) - sprawdź.

      Usuń
    2. z drugiej strony powiedz mi po co od stony Slave rozłączać? Mi takie pytanie raczej podpowiada, że nie do końca masz dobry plan odnośnie tych modułów.

      Usuń
    3. Problem mam z aplikacja na Androidzie ponieważ połączenie BT jest tak jakby przypisane do activity i trzeba tworzyć nowe połączenie w przypadku zmiany activity, na razie po stronie aplikacji nic mi nie wychodzi prawidłowego więc pomyślałem że mógłbym do swojego sterownika z którym się komunikuje po przez BT a on ma BT w trybie SLAVE wymuszać wysłanie z mikrokontrolera zerwanie połączenia od drugiej strony. Może to błędna droga ale staram się przetestować każde rozwiązanie.

      Usuń
    4. No to na prawdę droga na okrętkę. Ze strony Androida czy programując w Java czy w B4A nie ma najmniejszych problemów z komunikacją z tymi modułami. Zamiast się męczyć i wymyślać takie dziwne obejścia, które moim zdaniem i tak nie pomogą - proponuję zapoznać się z fajnym poradnikiem dotyczącym programowania w B4A na Adroida, nomen-omen akurat poradnika, który omawia właśnie komunikację przez takie moduły z mikrokontrolerami. Polecam też inne poradniki z naszego forum

      www.forum.atnel.pl

      a ten konkretny jest tutaj:

      http://forum.atnel.pl/topic1274.html

      Usuń
    5. Już sobie poradziłem po stronie aplikacji na Androidzie wszystko zaczęło ładnie chodzić w automacie, dziękuje za podpowiedzi i pozdrawiam.

      Usuń
    6. A czy jakiś moduł BT współpracuje z urządzeniami Apple (iPhone 4S lub 5), bo tam już 4.0 trzeba?

      Usuń
    7. 4.0 co ? trzeba ?

      KAŻDY moduł BT nadaje się do współpracy nie ważne czy Iphone czy inny wynalazek. Może coś ci się pomyliło.

      Usuń
    8. No moje urządzenia firmy Apple nie wyrywają modułu BTM222 z tego co wyczytałem to BTM222 jest widziany w urządzeniach z bluetooth 2.0 do 3.0 w przypadku bluetooth 4.0 zostało coś zmienione i niestety nie jest już to kompatybilne. I w praktyce BTM222 widziany jest przez wszystkie moje urządzenie z bluetooth 2.0 do 3.0 a urządzenia takiej jak iPhone 4S posiadające już bluetooth 4.0 nie wykrywa już tego modułu. Nie mówię o starszych modelach iPhona 4 i starszych bo one w ogóle mają ograniczoną transmisje BT i nic oprócz dedykowanych urządzeń nie wykrywają. Z tond moje pytanie czy jest jakiś moduł BT który obsługuje transmisje bluetooth 4.0.

      Usuń
    9. Ok - kłócić się nie będę - bo nie mam jak sprawdzić i może jest tak jak mówisz. Nie mniej jednak wszystkie BT w dół powinny być zgodne jeśli chodzi i profil SPP. Ale jak mówię - może się mylę.

      Usuń
  10. W pierwszym filmie jest mowa o tym, że niezbędna jest przejściówka USB-RS232_TTL. Oczywiście się z tym zgadzam i tak się składa, że niedawno musiałem odłożyć pewien projekt na półkę, bo nowa zakupiona przejściówka gdzieś utknęła na poczcie :).
    Ale do rzeczy:
    Kiedy powiedział Pan o tym aby nigdy nikt nie mówił że nie ma przejściówki, pomyślałem że powie Pan za chwilę, że każdy już ją ma. Przyszło mi do głowy, że przecież, każdy, kto posiada zestaw uruchomieniowy, gdzie mamy komunikację z kontrolerem po USB/RS już taką przejściówkę posiada. Nie można jej jednak użyć, ponieważ zazwyczaj na stałe jest tam przylutowany AVR. A gdyby tak napisać prosty program klonujący RX na jakiś pin, oraz inny pin sklonować na TX w nieskończonej pętli ? Wtedy RX i TX naszej "wbudowanej" przejściówki w zestawie uruchomieniowym był by dostępne dla świata zewnętrznego.

    Czy to zadziała ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. eeeeh pomysłowość kolegi nie zna granic ;) ale to dobrze - gorzej jak ktoś nie ma żadnych pomysłów ;)

      więc tak - PRZEDE WSZYSTKIM każdy ale to KAŻDY zestaw ATB firmy ATNEL - posiada jumperki rozłączające UART procka od przejściówki - bo to co piszesz to niestety prawda i w ZDECYDOWANEJ większości przypadków zestawów dostępnych na rynku - na stałe PRZYSPAWALI te piny - po co?

      zobacz tutaj:

      http://atnel.pl/atb-przejsciowka-usb-rs232.html

      więc generalnie pomysł masz dobry żeby wykorzystać przejściówkę z zestawu - i po to ona została zaprojektowana w ATB właśnie.

      a jeśli chodzi o translację programową na inny pin to jednak nie nie - nie tędy droga - tak się nieda :(

      Usuń
  11. Witam,
    Mam pytanie czy mikro kontroler może dostać informacje o stanie modułu BT, czyli czy jest w trybie połączenia z innym urządzenie czy nie. Dokładnie chodzi mi o uzyskanie informacji dla mikrokontrolera o zerwaniu połączenia BT.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw spróbuj mi wytłumaczyć po co mikrokontrolerowi podłączonemu do SLAVE taka informacja ok ? Bo tym pytaniem pokazujesz że czegoś nie rozumiesz. Więc jak mi odpowiesz to będę w stanie ci lepiej wyjaśnić co i jak - dobrze ?

      Usuń
    2. Ponieważ w przypadku zerwania połączenia z jakiegokolwiek powodu (np: wyczerpania się baterii w telefonie, wyjście po za zasięg) chce aby mikrokontroler zatrzymał wszystkie wykonywane zadania. Taki zawór bezpieczeństwa.

      Usuń
    3. No i widzisz, więc do tego nie jest ci potrzebne absolutnie to o czym myślałeś czy pytałeś. Tak jak się spodziewałem - podchodzisz do zagadnienia nie od tej strony.

      A trzeba tak ;)

      1. Tylko Master czyli komputer wie kiedy jest połączenie - bo to Master je zestawia

      2. Slave - może się dowiedzieć o tym, że padło połączenie na podstawie TimeOut'u ... który musisz (powinieneś sobie przygotować) .... czyli np Master cyklicznie powinien wysyłać do Slave pytanie typu

      "czy żyjesz?"

      oczywiście rolę tą może spełniać też KAŻDE polecenie wysłane z Mastera

      wtedy resetujesz timeout, a gdy nie ma przez z góry ustalony czas timeoutu żadnego kontaktu - to CIACH i się rozłączasz - to jest niezawodne podejście.

      Wprawdzie niektórzy ci podpowiedzą że przecież moduł wysyła przy połączeniu ale też rozłączeniu info typu

      CONNECTED MAC_ADDRESS

      DISCONNECTED MAC_ADDRESS

      ale bez sensu jest tego używać bo to też bazuje właśnie na takim timeoucie i działa tylko wtedy gdy masz włączone odpowiedzi i echo w module. A jak wiesz z poradnika najlepiej dla bezawaryjnej pracy to wszystko wyłączyć ...

      zatem - teraz już wiesz co i jak ;) mam nadzieję

      Usuń
    4. OK dzięki za wyczerpującą odpowiedź, mam właśnie tak to zrobione że SLAWE dostaje co jakiś czas sygnał od MASTERA a jak zostaje przekroczony to wyłącza wszystko. Po prostu zastanawiałem się czy można to zrobić inaczej nie włączając ECHA.

      Usuń
    5. To jeszcze jedno pytanie co można zrobić gdy nadtopi nieprawidłowe zerwanie komunikacji z modułem BT (np: wyczerpania się baterii w telefonie, wyjście po za zasięg) czy można go wtedy jakoś zrestartować? Oczywiście pytam o BT w trybie SLAVE.

      Usuń
    6. Slave sobie nie poradzi z nawiązaniem łączności, taki sam timeout musi być w Masterze czyli np aplikacji na PC, ja tak zawsze stosuję i sprawdza się to znakomicie a układy można bezpardonowo wyłączyć i włączyć i połączenie znowu zostanie wznowione....

      ale można też zrobić DOKŁADNIE tak jak pokazałem w poradniku VIDEO czyli zakupić dwa takie moduły i je sparować nawzajem - wtedy nie trzeba się martwić - same się połączą ze sobą jak tylko jeden zobaczy drugiego ;)

      Usuń
    7. Tak ale problem jest z ponownym nawiązaniem połączenia z modułem Slave BT, bo po przekroczeniu zasięgu moduł Slave nadal zostaje w stanie połączenia mimo że Master już je zerwał po przez utratę zasięgu. Po powrocie w strefę zasięgu pojawia się problem że Master BT nie jest w stanie dobić się ponownie do modułu SLAVE do puki go nie zresetuje i nie wejdzie w stan oczekiwania na połączenie.
      Z tond moje pytanie czy można jakoś wymusić reset modułu SLAVE gdy straci połączenie czyli przestanie dostawać informacje od modułu Master (timeout)

      Usuń
    8. Posłuchaj w poradniku nawet pokazywałem ci że nie ma takiego czegoś jak to co opisujesz że SLAVE po rozerwaniu połączenia zostaje niby cały czas w takim stanie .... Niestety to jakaś twoja błędna obserwacja czy pomyłka

      ZAPEWNIAM cię że nie trzeba resetować modułu BTM Slave w takiej sytuacji i daję za to głowę. Obserwuj sobie niebieską diodę LED, po pewnym czasie nastąpi rozłączenie i zacznie migać - wtedy moduł SLAVE czeka znowu spokojnie na połączenie od Mastera i NIGDY W ŻYCIU nic nie muszę dodatkowego robić z takim modułem - ZAWSZE SIĘ POŁĄCZY.

      Wiesz - hmmmm wykonałem już chyba setki takich urządzeń i gdyby miały się tak zachowywać jak opisujesz to chyba bym osiwiał ;)

      Usuń
    9. OK zwracam Honor problem tkwił w aplikacji, aplikacja zrywała łączność BT ale fizyczne połączenie BT było pomiędzy modułem i urządzeniem (telefonem).

      Usuń
  12. Witam, czy testował Pan komunikacje modułu BTM222 za pomocą terminalu v1.9b? Skonfigurowany według Pana wskazówek moduł komunikuje się właściwie przy pomocy Putty, natomiast v1.9b widzi port lecz po próbie połączenia wyświetla komunikat ze jest niedostępny. Win7.

    PS. Serdeczne podziękowania za tak ciekawe lekcje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę zrozumieć, że moduł BTM nie ma NIC wspólnego z tym jaki terminal używasz ;) możesz używać DOWOLNEGO.... co za różnica. Jedyny wniosek z tego co napisałeś jest taki, że może nie potrafisz jeszcze odpowiednio posłużyć się swoim terminalem....

      Ja najczęściej używam Putty ale uwierz mi że na przestrzeni czasu w której zajmuję się BTM'ami i komunikacją RS232 nie było chyba termianala którego bym nie użył ;) .... na prawdę nie ma to żadnego znaczenia.

      Usuń
  13. Dzień dobry.
    A ja mam taki problem ... Posiadam dwa moduły BTM-222. Jeden kupiony 2-3 miesiące temu, a drugi całkiem nowy. Obydwa dopiero dzisiaj podłączyłem do płyty ATB. Po podłączeniu okazało się, że komunikacja ze "starszym" modułem jest niewłaściwa. W zasadzie BTM reaguje na dwa polecenia AT : ATI1 oraz ATI0. Na komendę AT odpowiada "A OK",a na pozostałe komendy AT odpowiada "A ERROR".
    Brak możliwości zmiany jakichkolwiek ustawień.

    Poniżej zamieszczam listing w odpowiedzi na komendę ATI1 obydwu (dla porównania) modułów :
    ---------------------------------------------------------------
    Nowszy BTM (działa bez zarzutu)

    ati1
    OK
    ATC=1, HARDWARE FLOW CONTROL
    ATD=0000-00-000000, NEVER SET BLUETOOTH ADDRESS
    ATE=1, ECHO CHARACTERS
    ATG=0, NEVER ENTER SLEEP MODE
    ATH=1, DISCOVERABLE
    ATK=0, ONE STOP BIT
    ATL=2, BAUD RATE is 19200
    ATM=0, NONE PARITY_BIT
    ATN=ATB Slave, LOCAL NAME
    ATO=0, ENABLE AUTO CONNECTING
    ATP=1234, PIN CODE
    ATQ=0, SEND RESULT CODE
    ATR=1, SPP SLAVE ROLE
    ATS=0, DISABLE AUTO-POWERDOWN OF RS232 DRIVER
    ATX=1, ALWAYS CHECK '+++'


    Odpowiedź na : ATI0

    ATI0
    F/W VERSION: v6.26

    ---------------------------------------------------------------


    Starszy BTM

    A
    OK
    ATC=1, HARDWARE FLOW CONTROL
    ATD=0000-00-000000, NEVER SET BLUETOOTH ADDRESS
    ATE=1, ECHO CHARACTERS

    ATH=1, DISCOVERABLE
    ATK=0, ONE STOP BIT
    ATL=2, BAUD RATE is 19200
    ATM=0, NONE PARITY_BIT
    ATN=Serial Adaptor, LOCAL NAME
    ATO=0, ENABLE AUTO CONNECTING
    ATP=1234, PIN CODE
    ATQ=0, SEND RESULT CODE
    ATR=1, SLAVE ROLE
    ATS=1, ENABLE AUTO-POWERDOWN OF RS232 DRIVER
    ATX=1, ALWAYS CHECK '+++' a


    Odpowiedź na : ATI0

    A
    F/W VERSION: v4.22
    -----------------------------------------------------------

    Czy ktoś już miał podobny problem ? Jakaś podpowiedź ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Efekt który opisujesz jest zaiste przedziwny ;)

      ale cóż można powiedzieć po tak małej ilości informacji ? :(

      To że mają różny firmware to żaden kłopot, ja miewałem już tyle różnych wersji firmware że nawet nie zaglądam w ich numerek. Jak widać ustawione są poprawnie.

      Sam robiłeś do nich płytkę z elektroniką ? jeśli tak to jak ? jakiś schemat ?

      Ale pomimo wszystko tak techniczny temat i pytania szczegółowe warto chyba przenieść na nasze forum:

      www.forum.atnel.pl

      tam łatwiej odpowiadać, ale też wkleić jakieś fotki, schematy itp

      więc zapraszam.

      Usuń
  14. Obydwa moduły kupione w Twoim sklepie.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A no to teraz pełna jasność czyli mamy wszystko w oparciu o tą samą elektronikę. W takim razie spróbuj mnie złapać na Skype czy na telefon - trzeba to wyjaśnić .... głębiej. A już na pewno udzielę ci pełnego wsparcia - tylko czekam na kontakt ;)

      Usuń
  15. OK. Ale to już jutro. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam, w moim BTM-222 powyłączałem echa i inne badziewia zgodnie z instrukcją a i tak czasem w informacjach tekstowych które przesyłam pojawia się napis "null" co może go wywoływać? Z czego to się może brać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. null ??? toż to nie ma NIC ale NIC wspólnego z BTM'em. Masz jakiś babol w programie/transmisji

      Usuń
  17. Podjąłem próbę wykorzystania modułu BTM jako bezprzewodowe łącze RS232 do programowania procesora z wykorzystaniem bootloadera oraz programu MKBootloader. Na początku, dla prostego programu migania diodą led wszystko działało ok. Następnie chciałem wrgrać wsad do obsługi wyświetlacza LCD z płyty DVD dołączonej do niebieskiej książki. Wsad się wgrał, natomiast wyświetlacz nie wyświetlał wszystkiego co powinien. Niektórych napisów w ogóle nie było a niektóre znaki wyświetlane były inaczej niż powinny. Podłączyłem wtedy usbasp i po kolejnym zaprogramowaniu tym samym wsadem wyświetlacz pokazywał już wszystko prawidłowo. Operację z bootloaderem powtórzyłem kilka razy na tym wsadzie i zawsze było tak samo. Co może być powodem? Procesor atmega 16 zewnętrzny kwarc 16MHz, prędkość transmisji 19200 (0.2% błędu dla takiego kwarca)

    Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie bym pomógł ale jak ? no musiałbym zgadywać albo wróżyć :( ....

      coś ewidentnie kolega źle robi nie mówiąc o wyciąganiu złych wniosków - bo co ma np wspólnego wyświetlanie na LCD z bootloaderem ? - NIC

      owszem cały program po złym wgraniu może źle działać - a nie że akurat wyświetlanie na LCD się zepsuje.

      Nie ma sprawy chętnie pomogę ale w tym celu to:

      po pierwsze pytanie proszę zadać albo na naszym forum: www.forum.atnel.pl gdzie można lepiej opisać co i jak i lepiej pokazać kod źródłowy który nie działa

      po drugie można też napisać - opisać dokładnie to co robisz do mnie na maila , ale podaj wtedy dokładnie jak przygotowałeś ustawienia w makefile dla swojego procka, jak masz ustawione fusebity i też pokaż kod który ci nie działa

      wtedy będzie można coś pomóc.

      Usuń
  18. Panie Mirku nawiążę kolejny raz do problemu z zaprogramowaniem procesora z użyciem kupionego w sklepie ATNEL modułu BTM222 oraz programu MKBootloader. Tak jak wspomniałem, zauważyłem problem w zaprogramowaniu w ten sposób wsadu do obsługi wyświetlacza LCD 2x16 znaków. Wsad jest nie zmienionym programem z niebieskiej książki, gdzie wyświetlane są napisy i znaki użytkownika ulokowane bądź w pamięci RAM, EEPROM lub pamięci programu. Po obserwacji sposobu wyświetlania poszczególnych napisów i znaków, zwróciłem uwagę, że nie wyświetlają się napisy bądź błędnie wyświetlane są znaki użytkownika umieszczone w pamięci EEPROM - przy czym oczywiście program MKBootloader podaje, że procesor zaprogramowany został prawidłowo. Znaki i napisy z tego kodu, umieszczone w pamięci RAM lub pamięci programu wyświetlane są prawidłowo. Po użyciu w następnej kolejności programatora usbasp i zaprogramowaniu procesora tym samym wsadem wszystko już wyświetla się prawidłowo.

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam Panie Mirku, mam krótkie pytanie chciałbym wykorzystać unikalny adres modułu BT który można odczytać za pomocą kodu ATB? i mam pytanie czy jestem wstanie go w jakiś sposób oczytać podczas normalnej pracy po za programowaniem kodami AT?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale co to znaczy podczas "normalnej pracy" ?

      Tą operację można zrobić RAZ, jeden raz - podłączyć moduł do kompa i odczytać w terminalu i już masz. Naprawdę nie ma najmniejszego sensu bawić się w komendy AT wysyłane z procka - jeśli tylko nie trzeba. A tu wydaje mi się, że nie trzeba ;)

      Usuń
    2. Albo inaczej jak odczytać MAC adres bo chce pożenić urządzenia z aplikacją z ograniczeniem że tylko z danym modułem aplikacja może się łączyć.

      Usuń
    3. OK mam MAC, nie było pytania :D

      Usuń
  20. Jaka jest nazwa katalogowa tego modułu BTM przygotowanego pod komunikację USART i gdzie mogę ją zamówić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sorki ale kompletnie nie rozumiem pytania :( ... zamówić notę katalogową ?

      not katalogowych się nie zamawia ;) tylko pobiera z internetu

      http://atnel.pl/bluetooth-atb-btm-222.html

      Usuń
  21. chodzi mianowice o zlutowany na płytce moduł BTM-222. Gdzie mogę go zamówić i jaka jest nazwa (nr katalogowy) tak abym mógł go zamówić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to podałem wyżej link przecież. Proszę bardzo jeszcze jeden:

      http://www.sklep.atnel.pl/pl/p/ATB-BTM-222-2.0/72

      Usuń
  22. Czy robił już ktoś może połączenie telefonu z widows phone 7 razem z modułem btm-222? Próbuje się do niego połączyć i niestety wyskakuje mi, iż urządzenie to jest nieobsługiwane. Czy oznaczna to iż mój telefon nie może się komunikowac z interfejsem 2.0+EDR (interfejs modułu BTM). Czy ewentualnie można dodać ten interfejs do telefonu?

    OdpowiedzUsuń
  23. Po pierwsze - WYRAZY UZNANIA I WDZIĘCZNOŚCI ZA PORADNIKI (szczególnie Video) i każdy materiał na stronie - pełen profesjonalizm, multum wiedzy w cudownej formie (super do przyswojenia) OBY WIĘCEJ!!
    Mam kilka pytań:
    1.Jeżeli ma się konwerter usb>ttl z wyjściami "RX TX" to podłączając moduł do komputera też należy podłączać na krzyż (Rx>Tx Tx>Rx)? Domyślam się, że tak, ale wolę dopytać
    2.Kolejne pytanie odnośnie podłączania modułu do mikrokontrolera - nie trzeba definiować pinów które będą podłączone do pinów RxD i TxD?? Tylko podłączyć do dowolnych i korzystać z komendy uart_puts(c)?? Na filmie nie ma żadnych defioniowanych pod moduł.
    3.Czy mikrokontroler ATTINY24 da radę obsłużyć moduł bluetooth i 4-5 przycisków? Zależy mi na małym mikrokontrolerze, bo miałoby to być zasilane baterią, no i im mniejsze tym lepiej(ze względu na przyciski potrzebuje 9pinów).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1. ale przecież w poradniku wyjaśniam raz na zawsze jak trzeba łączyć i nie ma tu żadnego wyjątku - może kolega przeoczył ten fragment ? tego się nie robi na pamięć bo zawsze dojdzie do pomyłek - lepiej może jeszcze raz obejrzeć ten fragment od tego miejsca hmmm ?

      http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=M782U0pYqHE#t=4011

      2. tu jednak zdecydowanie polecam zacząć od książki:

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      bo bez tego na prawdę będzie ciężko zacząć z mikrokontrolerami. A jeśli chodzi o piny to trzeba zawsze zajrzeć do noty PDF procka którego chce się używać. Bo jedne procki jak np seria ATmega i rzadko ATtiny np ATtiny2313 mają sprzętowy UART i pinów się nie wybiera bo są na sztywno przydzielone i już a inne ATtiny nie mają UART'a można co najwyżej programową wersję sobie pisać... z dowolnymi pinami

      3. z poziomu procka jak kolega widzi się nie obsługuje w ogóle Bluetootha, proszę zrozumieć - te moduły po prostu zastępują kabel RS232. Czyli NAJPIERW proszę sobie napisać hmm NAUCZYĆ się i napisać normalną komunikację RS232 (i od tego ZACZĄĆ KONIECZNIE) a jak będzie śmigać - to odłączyć kabel i w to miejsce podłączyć moduły BTM i tak samo bez żadnych NAJMNIEJSZYCH zmian będzie działać

      Usuń
    2. czyli wygląda na to, że w gniezdzie atnel air i na zestawach atb laczymy na "sztywno"? vcc jest z brzegu a z drugiej strony jest rx (i w gniezdzie atnel air i w module btm)

      Usuń
  24. Czy można korzystać z 'ogólnej' (z AVRlib) biblioteki uart.h? Jak tak, to jak ją zainstalować w eclipse? Próbowałem we właściwościach projektu "C/C++ Build > Settings > AVR C Linker > Libraries dodać ścieżkę do wypakowanego AVRlib i dodać bibliotekę uart, ale bezskutecznie... Pierwszą książkę (niebieską) już zamówiłem i czekam aż dojdzie, ale myślałem że wcześniej uda mi się coś z tych poradników zdziałać.
    Aha - jako że czekam na książkę - to czy może w książce jest to w miarę krok po kroku wytłumaczone jak dodać bibliotekę mkuart.h i inne? (i czy jest coś o samym usart'cie?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W bluebooku (niebieskiej książce) znajdziesz wszystkie potrzebne ci na ten temat informacje, zapewniam.

      Usuń
  25. Witam!
    Mam dziwny problem - wszystko mam podłączone jak należy, ustawiłem sobie prędkość 9600 (w kodzie i na module) i w celu takiej "weryfikacji wysłania", dodałem zapalanie diody przy naciśnięciu przycisku:

    if( !key_lock1 && !(PINB & KEY) ){
    key_lock1=1;
    PORTB &= ~LED;
    uart_puts(string);
    }else if(key_lock1 && (PINB & KEY)) {key_lock1=0; PORTB |= LED; }

    Komunikacja przez RS232 przebiega bez najmniejszych zarzutów, wszystko się ładnie wysyła i wyświetla, konfiguracja modułu btm również, połączenie bluetooth np.z komórką działa(zestawiane)... Ale przy konfiguracji atmega8+btm (co najlepsze) nawet dioda "nie żyje" :P o co chodzi?! gdy wykomentuję "uart_puts(string);" to oczywiście (chociaż dla mnie to nie jest oczywiste :D ) dioda się zapala i gaśnie, ale jak znowu dołączę do kodu wysyłkę, to lipa - ani diody, ani wysyłania! O co chodzi? :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po pierwsze - pytanie na forum: www.forum.atnel.pl

      Po drugie - pokaż na forum większy fragment kodu co ty w ogóle robisz bo z tego NIC nie widać :(

      Po trzecie - na forum pokaż jak ty to podłączasz wszystko - może jakaś fotka(-i)

      Po czwarte - pokaż jak ci to działa bez udziału Bluetooth

      Po czwarte - nie utrudniaj sam sobie życia i opisz najprostszy test np z termianalem na PC a nie i z telefonem i terminalem i jeszcze może z czymś

      wtedy będzie można szybko i sprawnie ci pomóc ok ?

      Usuń
    2. Ad4: chyba się nie zrozumieliśmy - wszystkie wypisane czynności które działały, (cyt: "Komunikacja przez RS232 (...), konfiguracja modułu btm (...) połączenie bluetooth np.z komórką") były NIEZALEŻNE, odseparowane od siebie - stosuję się do zaleceń "im mniej zmiennych tym równanie łatwiejsze" i chciałem każde z równań rozwiązywać OSOBNO :) a zatem w terminalu na PC wszystko tak jak u Pana na filmiku - PERFECT

      w między czasie starałem się dalej wszystko badać, krok po kroku, najmniejszy szczegół... AŻ TU NAGLE...
      I to będzie najlepsze:
      Jak podłączę całość do programatora i w mkAVR Calculator'ze kliknę "Sprawdź podłączony AVR" to... DZIAŁA! Wszystko w jak najlepszym porządku! Ale jak ODŁĄCZĘ ZASILANIE, a następnie podłączę - samo zasilanie, bez mkAVR Calculatora, to dalej lipa.

      I teraz pojawia się pytanie - dlaczego tak się dzieje? Co mam zrobić, żeby normalnie działało? (przy RS232 nie było takiego problemu)
      Ja wiem, że programy i urządzenia z Pańskiej kuźni są pierwszorzędne i dopracowane w najmniejszym szczególe, ale jak to się dzieje że są WARUNKIEM poprawnego działania? :D :D hehe

      Usuń
    3. PS: zapomniałbym - nie mam nic podłączone do pinu reset - czy to może być tego wina? (przy programowaniu pin reset jest podłączony)

      Usuń
    4. Ad 4 .... wiesz to tak zwykle bywa - gdy coś nie działa to nie widzimy własnego błędu i często szukamy nie tam gdzie trzeba ....

      ja mam za mało informacji o tym co robisz na podstawie twojego opisu i dlatego zaproponowałem ich uzupełnienie ... Ale często ludzie nie potrafią zrozumieć - że ja mogę czegoś nie zrozumieć na podstawie ich opisu ...

      A teraz po tym co dopisałeś , że NAGLE coś tam działa gdy dołączony MkAvrCacl , a za chwilę że coś nie działa pod jakimś warunkiem :(

      nie obraź się - tylko mnie zrozum - KOMPLETNIE ale to kompletnie nie wiem co robisz i nie umiem pomóc

      spróbuj więc zastosować się do tych punktów wtedy będzie mi łatwiej

      inaczej możemy tak jeszcze długo pisać i przekonywać się nawzajem a dla ciebie co najgorsze nic z tego nie wyniknie bo nie będę umiał ci pomóc :(

      Usuń
  26. Chcę, podobnie jak w poradniku, wysyłać komendy do terminala za pośrednictwem BTM222. Jako że nie mam płytki ATB, to wykorzystuję płytkę stykową, atmegę8, przycisk(i); dla sygnalizacji pomocniczej (jak się okazuje - całkiem "pomocnej") dodałem jeszcze diodę;(+2x100nf+dławik)

    Myślałem, że jeśli względnie wiadomo co wpływa na poprawną pracę układu, to będzie dość łatwo zlokalizować "szkodnika" :p
    Tak dokładnie, to kliknięcie przycisku "Sprawdź podłączony AVR" pomaga, jakby "ODBLOKOWUJĄC" układ. Jako że przez kabel wszystko działa, a kod jest zbliżony do tego z poradnika, to wnioskuję będąc niemal w 100% pewnym, że wina leży w części sprzętowej (?)

    Myślałem, że się obejdzie bez zakładania nowego tematu na forum - a napisać w dziale "Mikrokontrolery AVR" czy może w "Dziale "Rybnym" "?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie w ziale "Mikrokontrolery AV", bo działrybny jest troszkę do innych celów.

      Wiesz błędny program w mikrokontrolerze może dawać objawy problemów sprzętowych i to wcale nie jest dziwne. Ja nie twierdzę na 100% że tak akurat w tym przypadku jest ale na moje oko w dałbym 99% że coś nie tak z programem albo ustawieniami ...

      Usuń
  27. Może lekko się wygłupię z tym pytaniem ,ale wolę zapytać. Moduł ma domyślnie zworkę na 3,3V ,więc by podłączyć go do procesora zasilanego 5V ,muszę ją rozwierać i zmieniać na module w pozycję 5V ??? ,czy też sam konwerter napięć wbudowany w przejściówkę sam to załatwi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej zapytać niż uszkodzić moduł - bo obecne moduły wcale nie mają domyślnie zworki na 3,3V tylko na 5V

      czyli

      1. zasilamy moduł napięciem +5V
      2. podłączamy moduł do procka zasilanego +5V

      Usuń
  28. aha czyli sam modul ma 3,3 V poprzez stabilizator ldo ,plytke wiec spokojnie wpinamy pod 5V ,a w przypadku gdy sam up i uklad jest zasilany np. Z bateryjki i mamy Vcc 3,3V trzeba zmienic zworke na module i odlaczyc fizycznie stab. LDO ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No dokładnie tak jak teraz piszesz - poza JEDNYM.

      - żadnego fizycznego odłączania stab. LDO ;)

      skąd taki pomysł ? ;) to byłaby masakra - aby zmienić warunki pracy trzeba TYLKO zmienić zworkę. Jeśli znowu chcemy aby moduł był na +5V to znowu zmieniamy zworkę i wszystko działa. Żadnej lutownicy.

      Usuń
  29. Witam ,ja mam tylko takie pytanie czy reset na schemacie moze tak sobie wisiec w powietrzu? ,nie powinno byc jakiegos rezystorka 10k do Vcc ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może wisieć w powietrzu, jest wewn. podciągnięty i to w zupełności temu modułowi wystarczy

      Usuń
  30. Ok dzieki ,wolalem zapytac. Nie wie jeszcze ktos moze do ktorych nozek modulu podlaczyc diody Tx i Rx ,tak by mrugaly podczas transmisji? ,przegladalem pdf ,ale nie umiem tego rozszyfrowac.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie kolego no przecież masz w tym artykule pokazany schemat, i jak myślisz po co jest dioda opisana jako "DATA" ? .... właśnie żeby migała w trakcie transmisji danych

      Usuń
  31. Ok ,dziekuje za pomoc. Zamieszalem sie czytajac pdf, funkcje tych pinow i/o sa jakos dziwnie opisane w tabelce. Nie wpadlbym czytajac pdf ,ze to ten pin ,jeszcze raz dziekuje za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam
    Posiadam nastepujący problem:
    Podczas transmisji bluetooth i wysyłania po kolei kilku bajtów z pc do btm222, zauważyłem że pierwszy bajt z ramki bajtów jest oddzielony od reszty danych o kilka ms... Problem ten powoduje zmniejszenie efektywności transmisji.
    Dlaczego tak się dzieje?
    Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuję za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to nie jest tak że jest sobie jakaś przerwa kilka ms pomiędzy pierwszym przesyłanym bajtem a kolejnymi. To też nie jest tak jak kolega pisze (i stąd wynika spore niezrozumienie przez kolegę tematu jak widzę) ... że coś wysyłasz z PC do BTM222. I nie chodzi mi o czepianie się słówek a raczej zwrócenie uwagi na ważne kwestie dzięki którym lepiej zrozumiesz pewne rzeczy ....

      a zatem - nie wysyłamy NIC do modułów BTM, one są panie kochany przeźroczyste dla nas gdy korzystamy już z transmisji RS232, więc wysyłasz za pomocą układów BTM coś do innego układu, czyli procka albo PC to ważne!

      dlaczego ? ... ano dlatego że trzeba sobie zdać sprawę - że transmisja zarówno Bluetooth jak i chociażby USB, odbywa się na zasadzie przesyłania pakietowego w trybie Burst/Bulk ... u ile w USB jest to mniej uciążliwe i zależy od jeszcze innych czynników (pomijam to na tym etapie) .... to transmisja Burst przez Bluetooth oznacza nic innego jak przesyłanie danych pakietami, rozumiesz ? a pimiędzy pakietami mogą być przerwy czasowe, mogą i muszą a bywają tym większe im masz gorszy zasięg itp ...

      więc dla prostego przykładu transmisja np o prędkości 115200 przez BTM222 ma się nijak do transmisji o prędkości 115200 przez czysty kabel czy to USB czy fizyczny RS232 ....

      przez Bluetooth jest z tego powodu sporo wolniejsza, teraz jaśniej ?

      aha .... a te przerwy nie są pomiędzy jakimś tam pierwszym bajtem a kolejnymi tylko po prostu przesyłane dane zbierane są w paczki o określonej wielkości i wlicza się tu nie tylko twoje przesyłane bajty ale całe ramki danych jakie składają się na taką paczkę a więc także dane od strony stosu BT w ramce

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź. Rozumiem doskonale to co Pan napisał - w końcu na Pana książce się wychowałem :P
      Życzę dalszych sukcesów oraz więcej tak świetnych publikacji.

      Usuń
  33. Witam, od dłuższego czasu z powodzeniem używam modułu w układach zasilanych 5V. Chciałbym teraz wykorzystać go w układzie zasilanym 3,3V. Problem w tym, że nie widzę na moim module żadnej zworki, którą mógłbym przestawić. Gdzie dokładnie się ona znajduje? Na podstawie opisu btm-222 z atnel.pl domyślam się, że powinna ona łączyć "otwory" 1-2 dla 5V i 2-3 dla 3,3V, a u mnie "otwory" są puste, połączone chyba jedynie ścieżkami na PCB.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na stronie atnela,

      http://atnel.pl/bluetooth-atb-btm-222.html

      pierwszy rysunek opisany jako:

      Wybór napięcia pracy +5V/+3.3V za pomocą zworki

      pokazuje te zworki. Z tym że na PCB są dwa rodzaje zworek. Można użyć albo zworki przewlekanej albo zworek SMD. My nie montujemy tej przewlekanej tylko lutujemy kropelkę cyny na jednej zworce SMD oznaczonej gwiazdką. Można ją rozlutować i w lutować sobie tę przewlekaną albo postawić kropelkę cyny na drugiej zworce SMD i sprawa załatwiona ;)

      w razie pytań proszę się kontaktować bezpośrednio ze mną ale na maila albo na skype

      Usuń