Ads_700x200

czwartek, 22 listopada 2012

Instalka Eclipse + Atmel Toolchain

Witam,

Tym razem chciałbym przedstawić i jednocześnie ostatecznie rozprawić się z poradnikiem odnośnie nie tylko INSTALCJI ECLIPSE tak od ZERA, ale także opowiedzieć jak można "ożenić" najnowszy toolchain firmy Atmel wraz z Eclipse. Omówię także instalację Plugina dla AVR oraz co najważniejsze aktualizację tego Plugina, ponieważ domyślnie ostatnia dostępna wersja 2.40 nie chce prawidłowo współpracować z Eclipsem po przełączeniu go na Atmel Toolchain. Na szczęście dwaj zacni koledzy z www.forum.atnel.pl o nickach: Krauser oraz SunRiver, jako chyba pierwsi na świecie ;) dobrali się do źródeł Plugina AVR i przerobili go w Javie tak, że teraz po zainstalowaniu ich "patcha", każdy miłośnik Eclipse może korzystać pełną piersią z najnowszych toolchainów Atmela a co za tym idzie pisać kody programów dla najnowszych procesorów Atmela, co było dotąd możliwe tylko pod oryginalnym ale strasznie powolnym środowiskiem AVR Studio 6. Nie chcę tu nikogo specjalnie zniechęcać do AS 6, jednak moim zdaniem na dzień dzisiejszy, o wiele wygodniejszym edytorem do pisania kodów jest jednak Eclipse.



Dla kogo jest ten poradnik?

1. dla każdego chce rozpocząć przygodę z Eclipse
2. dla każdego kto chce zainstalować sobie nowszą wersję Eclipse lub toolchaina
3. dla osób, którym nie działają gotowe paczki Eclipse przygotowanych na forum.atnel.pl lub paczki z płyt DVD dołączonych do książek wydawnictwa Atnel

AKTUALIZACJA - zapraszam do tego:  

;)
.

76 komentarzy:

  1. Witam.
    skąd pobrać?
    de.innot.avreclipse.core_2.4.0.201203041437.jar

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A oglądał kolega film ? w jakim folderze był ten plik ? No przecież w tym samym, gdzie wgrałem Atmel Toolchain. Więc wszystko jest w tej PACZCE do pobrania w linku wyżej ;)

      Usuń
    2. mam indigo odpalony tolczain winavr jest widoczny moge kompilowac pliki
      ale nie pokazuje mi listy programatorów
      uzywam usbasp co mam zrobic ogldam obydwa filmiki i nie wiem czy w ktoryms jest to wyjasnione brak listy programatorów

      Usuń
  2. Dziekuje poco ślepemu oczy.

    OdpowiedzUsuń
  3. PS. Dzięki temu poradnikowi nareszcie mam działającego eclipsa Hatsune :). Dziękuję pięknie Mirku za twój poświęcony czas.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiem jak pozostałym kolegom, ale mi przy zmianie pathów na custom, za każdym razem wstawia te systemowe (takie jak są za pierwszym razem) i muszę zmieniać ręcznie. Czy ktoś jeszcze tak ma?
    WinXP - 32bit, sp3, Eclipse indigo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A pobrałeś te najnowsze załączniki z najświeższym plikiem *.jar ?

      A zainstalowałeś sobie atmel toolchain?

      Bo z tego co piszesz wygląda jakbyś tego właśnie nie zrobił. Wersja Windows nie ma tu nic do rzeczy :(

      Usuń
  5. Świetny poradnik, właśnie się przerzuciłem z AS4, choć i tak na razie wykorzystuje 1% możliwości programu ;) Jeśli ktoś mógłby wyjaśnić tak w 2 zdaniach dlaczego tworzy się pliki header i source. W swoich prostych projektach w AS4 tworzyłem tylko biblioteki ".c" i wszystko działało bez problemu. Czy konieczne zatem jest tworzenie obu plików i bawić się w kopiowanie nagłówków funkcji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmmm no widzisz - przede wszystkim to jest tak - że nie ważne czy w AS 4/5/6 czy w Eclipse czy w CodeBlocks, czy w CodeVision, czy w C na PC'ty - NIGDZIE nie można tworzyć jak to mówisz bibliotek *.c i ich inkludować :( ... to jest najczęstszy błąd początkujących - a fakt że ci "wszystko" działa wynika tylko z pewnych splotów okoliczności no i tego że właśnie nie tworzyłeś projektu wieloplikowego. Ale też się nie dziwię, że tak działałeś - ja też przecież miałem takie początki - chyba każdy :( ... Dopiero jak człowiek dowie się jak przewiduje to standard języka C (niezależnie od środowiska programistycznego) to dopiero wtedy staje się to jasne i dopiero wtedy zaczynasz czuć MOC jaka drzemie pod maską tego auta o nazwie "C" ;) .... I gwarantuję ci - daję sobie głowę obciąż, że jak się nauczysz tego właściwie robić - to sam z uśmiechem spojrzysz wstecz na swoje projekty ....

      Widzisz kłopot w tym że przynajmniej ja w dwóch słowach tego nie potrafię wytłumaczyć. Przeważnie na wszelkiej maści forach ludzie próbują to tłumaczyć w 2-3 zdaniach i zwykle nadal nikt nie rozumie albo źle robi.

      Ja poświęciłem sporą ilość książki aby to wyjaśnić od PODSTAW i aby pokazać fajne przykłady - więc ze swojej strony zdecydowanie mogę polecić ci tę książkę:

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      a pewnie gdybyś miał możliwość ją kupić albo chociaż wypożyczyć z biblioteki - to pomogłaby ci jeszcze w wielu wielu innych sprawach.

      W ogromnym skrócie:

      w plikach *.c trzymamy TYLKO - DEFINICJE zmiennych i funkcji

      w plikach *.h trzymamy DEKLARACJE zmiennych i funkcji (wyjątkiem mogą być czasem funkcje typu inline)

      no i sam widzisz że temat zaczyna się rozgałęziać - bo jak nie wiesz czym różni się DEFINICJA np od DEKLARACJI zmiennej - to już jesteś ugotowany i tego nie zrozumiesz. A tu już dalej trzeba by sporo tłumaczyć. Za to w książce - jest wszystko ładnie po kolei ;) dlatego polecam gorąco.

      Usuń
  6. Dla mnie bomba super sprawa super wytłumaczone :))
    Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam,
    mam taki problem z eclipsem.
    Podczas kompilowania wyrzuca taki błąd:

    This application has requested the Runtime to terminate it in an unusual way.
    Please contact the application's support team for more information.
    make: *** [maine.o] Error 3

    We winAVR wszystko śmiga.
    Testuję najprostszy program while(1).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz problem z Windows i JAVĄ - zrób to na świeżym Windowsie ze świeżą zainstalowaną Javą i wszystko ci ruszy

      Usuń
  8. Witam

    Gdzie na forum znajdę najnowsze przygotowane paczki z Eclipse?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. toż wszystko czego ci potrzeba masz w tym poradniku - więc o jakie jeszcze paczki pytasz ? ;)

      toż są linki tutaj do pobrania - na końcu artykułu ;) spójrz - przeczytaj dokładnie ok ?

      Usuń
  9. Witam
    Zrobiłem wszystko jak w instrukcji i na filmie
    i w koncowym etapie
    kiedy wchodze w preferencje i avr i target hardware
    pojawia mi sie błąd:
    "The currently displayed page contains invalid value"
    I nie wyswietla sie czxestotliowsc ani nie ma mozliwosci wybrania rodzaju mikroporocesora
    Jak mozna temu zaradzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodam, że dzieje się tak po podmianie tego pliku .jar

      Usuń
    2. U mnie jest tak samo ..."The currently displayed page contains invalid value"
      I nie wyswietla sie czxestotliowsc ani nie ma mozliwosci wybrania rodzaju mikroporocesora
      Jak mozna temu zaradzić?...

      Usuń
    3. Jak można zaradzić ? prosto

      - instalować sobie INDIGO a nie Juno
      - porządnie zainstalować JAVA

      i musi działać

      Usuń
  10. Helou:)
    U mnie jest następujący przypadek: po podmianie na pacza i poprawnym zreskanowaniu ścieżek do atmelowskiego toolchaina nadal nie ma możliwości wyboru mikrokontrolera;/ mało tego, w przypadku winavra było ok, natomiast teraz po tych cyrkach z podmianą pliku nie mogę powrócić do winavra nawet w ustawieniu na "custom" i ręcznym wyborze ścieżek;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sorki panowie ale nie mam nic do dodania co do poradnika, wszystko działa pięknie niezależnie ile razy bym to nie instalował i na jakim komputerze. A już nie raz się spotkałem z tym, że pomimo poradnika i tak co niektóre osoby robią to inaczej - i zawsze się tak okazuje gdy np ktoś się skontaktuje ze mną na skype ....

      więc poradnik w łapki i po kolei - wszystko pięknie działa ...

      Usuń
  11. mała poprawka: udało mi się wrócić do ścieżek winavr toolchaina, z tym że już w "custom", co mam nadzieję nie robi różnicy, natomiast w Atmel Part Description Files od samego początku miałem "system" a po prawej ścieżkę do katalogu "Partdescriptionfiles" w katalogu Atmel\avr tools, co mam nadzieję też nie psuje mi sprawy. Używam, póki co ATmegi8, a z tego co pisałeś Mirku winavr w zupełności wystarcza, ale myśląc przyszłościowo wolałbym, zeby toolchain atmela też dział;) masz jakiś pomysł co do mojego posta wyżej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak mam pomysł złap mnie na Skype ale wieczorem to pomogę ... bo po prostu coś pomijasz z poradnika albo robisz inaczej niestety. Jestem tego pewien bo za dużo już takich przypadków widziałem ;)

      a oczywiście możesz spokojnie w międzyczasie używać WinAVR

      Usuń
  12. w kontakcie masz tylko mejla;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odwiedź czasem nasze forum, na które serdecznie zapraszam:

      www.forum.atnel.pl

      tam w stopce przy każdej mojej wypowiedzi na forum jest do mnie nick na skype, ale ok podam go i tutaj: mirekk36

      Usuń
  13. Ty nie możesz być człowiekiem...z taką cierpliwością nie ma ludzi na tym świecie;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, przeszedłem przez instalkę 2 razy jednak po próbie wgrania programu na procesor otrzymuję komunikat:


    The file [tu nazwa]for the flash memory does not exist or is no readable.


    Plik z rozszerzeniem .hex nie jest tworzony w folderze projektu. Niestety nie wiem o co chodzi....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. obejrzyj sobie mój inny dowolny poradnik VIDEO na temat programowania w Eclipse - albo obejrzy lekcje VIDEO na płycie DVD dołączonej do książki

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      bo pewnie popełniasz jeden z podstawowych błędów, o których wciąż wszędzie trąbię ;) ... odpalasz sobie profil Debug

      Usuń
  15. Dziękuję za szybką odpowiedź:) ale jeśli chodzi o odznaczenie opcji Debug przy tworzeniu nowego projektu to definitywnie ją odznaczyłem. Po stworzeniu projektu eclipse najpierw chce ode mnie określenia programatora a kiedy to zrobię otrzymuje w/w komunikat. Bulid przechodzi bez żadnych błędów i opcja "make .hex file" jest zaznaczona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to albo "save" projektu nie robisz albo nie wiem co tak na gorąco ;) no coś ewidentnie źle robisz i nie ma siły ... jak coś jeśli będę widoczny na Skype to mnie złap ok? postaram się pomóc.

      Usuń
    2. Można wiedzieć jak to się wyjaśniło bo mam ten sam problem... ?

      Usuń
  16. Witam, dopiero zaczynam programowanie, i niestety podczas Kompilacji wyskakuję mi taki błąd:


    **** Build of configuration Release for project test ****

    make all
    Building file: ../main.c



    Invoking: AVR Compiler
    make: Interrupt/Exception caught (code = 0xc00000fd, addr = 0x4217b3)

    **** Build Finished ****

    Jest to to 19 minuta poradnika, robię idealnie jak na filmie.
    Prosił bym o jakąś pomoc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie to jakieś problemy z instalacją JAVA na twoim windowsie. Spróbuj na czystym windowsie - musi się udać.

      Usuń
    2. Programowanie niestety odejdzie na drugi plan, bo stara JAVĘ usunąłem na nowej nie mogę zainstalować. teraz muszę czekać na jakiegoś komputerowca.

      Usuń
    3. Na pewno pomoże reinstalacja Windowsa? Chyba przeinstaluje go.

      Usuń
    4. Pewnie już dawno rozwiązane, ale dla potomności:
      http://www.avrfreaks.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=64657&highlight=windows+7

      Zaraz po tym spotkałem się z kolejnym błędem. Problemem okazała się spacja w nazwie projektu Eclipse...

      Usuń
    5. make: Interrupt/Exception caught - Miałem dokładnie ten sam problem pod windows 7 64 bit. Znalazłem rozwiązanie, które nie jest może zbyt piękne ale działa.

      Klikając prawym przyciskiem myszy na projekt, wchodzimy w properties, a następnie z listy wybieramy C/C++ Build. W okienku odznaczamy automatyczne generowanie makefile. Następnie przechodzimy w makefile naszego projektu i na samym jego początku wklejamy linijkę:
      SHELL=C:/Windows/System32/cmd.exe

      Nie pytajcie czemu działa...

      Usuń
    6. Nikt nie będzie pytał i nikt nie będzie takich cudów na kiju robił, bo od dawna istnieje porządne rozwiązanie ... W trakcie oglądania tego poradnika wideo WIDAĆ JAK NA PATELNI, uwagę, że jest już dawno nieaktualny ... A ty wciąż oglądasz WYKOPALISKA ARCHEOLOGICZNE.

      Proponuję ci jednak porzucić to co wyprawiasz i obejrzeć ten poradnik:

      http://mirekk36.blogspot.com/2015/07/eclipse-start-plus-pierwszy-program.html

      i zrobić DOKŁADNIE to o czym w nim mówię a także skasować z dysku stary WinAVR ... wtedy nie będziesz musiał takich dziwolągów robić

      Usuń
    7. Mirek, spokojnie.

      Po pierwsze problem pojawił mi się właśnie po obejrzeniu i zastosowaniu twojego NOWEGO poradnika od A do Z. Uprzedzam twoje pytanie, tak zrobiłem to dwa razy dokładnie i na czystym systemie, który w życiu nie widział AVR'a na oczy (a tym bardziej WINAVR!).

      Po drugie, jestem na 100000% pewien że zrobiłem to dobrze dwa razy.

      Po trzecie mam Windowsa 7 64bit, więc może zamiast przepychać się na blogu, odpowiedziałbyś mi na pytanie, czy przedstawione przez Ciebie nowe rozwiązanie sprawdzałeś na windows 7 64bit? Bo to nie jest problem make'a i AVR toolchaina tylko konsoli Windowsa 7 - 64 bit.

      Po czwarte. Wracając do meritum i posta poprzedniego. Należy WŁĄCZYĆ opcję generowania makefile automatycznie. W katalogu głównym projektu dodać plik makefile.defs z wpisem "SHELL=C:/Windows/System32/cmd.exe". To rozwiązało moje problemy na Windowsie 7 64 bit po zastosowaniu NOWEGO poradnika Mirka z linku:
      http://mirekk36.blogspot.com/2015/07/eclipse-start-plus-pierwszy-program.html

      Pozdrawiam.

      Usuń
    8. Nooo nieee ;) .,... jak ja lubię takie przypadki cudowne z kosmosu i pytania typu

      "czy sprawdzałeś to na windows 7 64-bit ?"

      Więc zrozum pan - ja od wielu lat działam i w firmie i w domu ZAWSZE i to zwykle jak się tylko ukażą - na najnowszych wersjach WINDOWS i akurat ZAWSZE począwszy od kiedy pojawił się win7 używam wersji 64-bitowych

      Wprawdzie na dzisiaj to na każdym kompie mam już tylko Windows10 64-bit - to jednak mam jeszcze gdzie niegdzie maszynkę a to z Win7 64-bit a to z Win8 64-bit - że nie wspomnę o 32-bitowych

      Poza tym wręcz na co dzień mam pod ręką Win7 64 bit na maszynach wirtualnych ....

      I zrozum - ja nie twierdzę - że to u ciebie może i tam na coś nie pomogło bo nie mam pojęcia nie siedzę u ciebie w kompie i nie wiem co ty tam kombinujesz z windowsem

      Ale ja panie kochany to co w tym poradniku to już nie dziesiątki a SETKI razy wykonuję z racji zawodu na przeróżnych kompach także u widzów, zdalnie (TeamViewer) , u czytelników też zdalnie u klientów .... Więc mam po dziurki w nosi styczności z każdym rodzajem windowsów ....

      Zapewniam cię - że nigdy nie było i nie ma żadnych takich dziwnych problemów jakie opisujesz .... to co pokazałem w poradniku działa ZAWSZE i u KAŻDEGO w 99% przypadków - mam z ludźmi kontakt

      owszem zdarzają się takie pojedyncze przypadki jak np twoje - że coś nie idzie - ale co ja na to poradzę ?

      hehehe wręcz panie założyć się z tobą mogę o skrzynkę wódki ! .... że na dowolnej wskazanej maszynie ze świeżą instalką Win7 64-bit postawię ci tego Eclipsa DOKŁADNIE wg poradnika i bez żadnych opisanych przez ciebie sztuczek i od razu za pierwszym razem wszystko ruszy .....

      To nie jest tak kochanieńki jak ci się wydaje, że ja zrobiłem ten poradnik pierwszy raz w życiu i na jednym przypadkowym komputerze, że mi akurat zadziałało i - akurat to był przypadek i pokazałem to na YT ;)

      Kochany ja wykonuję SETKI takich instalacji ... więc proszę ... proszę - litości

      Usuń
  17. W moim przypadku naprawdę zrobiłem wszystko krok po kroku, ustawiłem kompilację Release, a jednak mam informacje w konsoli: "Nothing to build for project led". Nie mam też folderu Release z plikiem hex. Dwa razy już instalowałem od nowa. Wszystkie ścieżki są ustawione automatycznie na atmel toolchain. Nie wiem co może być problemem. Plugin z patchem także zainstalowany poprawnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego mówię - łap mnie na Skype ;) .... to szybko rozszyfrujemy zagadkę z archiwum X ;) ... nick na skype taki sam jak na blogu ... zapraszam

      Usuń
    2. Nie będę musiał jednak nękać, bo zauważyłem już swój głupi błąd. Wstyd się trochę przyznać, ale nie dawałem końcówki do pliku i pisałem np. main zamiast main.c

      Usuń
    3. A no proszę ;) ... w sumie to fajnie że kolega o tym napisał bo na pewno jeszcze wielu innych popełni (ba nie raz popełniło) ten sam błąd a tu znajdą podpowiedź w tym zakresie ;)

      życzę więc powodzenia i jak coś to proszę śmiało pytać

      Usuń
    4. Zawsze jeśli nie jesteś pewien - to zanim przeinstalujesz sprawdź dwie rzeczy:

      1. to samo na innym komputerze (może kolegi itp)

      2. na Virtualnej maszynie - też musi działać

      jeśli ci ruszy to będziesz już pewien - że nie ma wyjścia i najlepiej przeinstalować swój windows

      Usuń
  18. Czy można kupić ksiazke jako ebook bo za granicę nie wysylacie:(

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A kto udzielił takiej informacji, że za granicę nie wysyłamy ? ;) ..... toż zamówienia nie tylko na książki ale i zestawy uruchomieniowe otrzymujemy często z:

      - U.K.
      - Niemiec
      - Holandii
      - Belgii
      - Irlandii
      - Finlandii

      spośród wymienionych najwięcej zamówień bywa z UK i Holandii

      wystarczy się skontaktować z naszym sklepem

      A jeśli chodzi o e-book'a to przykro mi ale nie ma i niestety nie będzie jak na razie :(

      Usuń
  19. Dziękuje za szybka odpowiedz:)

    Mam już jedn książkę ale innego autora zapewne wiesz jakiego i muszę przyznać ze trochę jest napisana nieprzystępnie jak dla mnie.
    a wszyscy tu zachwalają Twoją książkę.
    za miesiąc będę w szczecinie to chyba sobie osobiście kupie:)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No mnie trudno oceniać inne książki tego typu więc nie zajmę tutaj stanowiska jeśli pozwolisz.

      Za to oczywiście serdecznie zapraszam do odwiedzin jak tylko będziesz w Szczecinie ;)

      Usuń
  20. Przestał działać link do "atmel toolchain".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Działa ... spróbuj inną przeglądarką albo na innym kompie ok? i daj znać bo ja klikam i zaczyna się pobierać plik

      Usuń
    2. U mnie też zaczyna pobierać tyle że plik wynikowy jest zerowy. Sprawdzę w domu. Dzięki.

      Usuń
  21. mam indigo odpalony tolczain winavr jest widoczny moge kompilowac pliki
    ale nie pokazuje mi listy programatorów
    uzywam usbasp co mam zrobic ogldam obydwa filmiki i nie wiem czy w ktoryms jest to wyjasnione brak listy programatorów

    OdpowiedzUsuń
  22. Przesłuchałem, wydaje mi się uważnie, dwa wideo poradniki dotyczące instalacji Eclipse oraz toolchaina WinAVR i toolchaina Atmela. Zrozumiałem potrzebę instalacji patcha dla toolchaina Atmela, ale nie wiem po co jest ten patch do toolchaina WinAVR?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale nie jest potrzebny żaden patch dla WinAVR :(

      Dla WinAVR tak samo jak dla AtmelToolchain trzeba zainstalować

      AVR PLUGIN

      (plugin a nie patch)

      i wtedy gdy działamy na WinAVR to już WSZYSTKO.

      Natomiast gdy chcemy działać na AtmelToolchain no to trzeba tego plugina spatchować i wtedy wgrywamy tego patcha.

      zresztą proszę obejrzeć jeszcze to:

      http://mirekk36.blogspot.com/2013/06/eclipse-winavr-i-atmel-dwa-w-jednym.html

      to wtedy pewnie wyjaśni się do końca

      Usuń
    2. Ja to wszystko rozumiem, i tak było dokładnie wyjaśnione w tych wideo poradnikach, ale moje pytanie wzięło z tego, że w ściągnietej paczce plików znajduje także katalog, który nazywa się:
      AVR_plugin_PATCH_dla_WinAVR_Toolchain, a w nim plik plik javy.

      Usuń
    3. No nie rozumie kolega. Proszę jeszcze raz obejrzeć ten poradnik ...

      chodzi o to, że można sobie wgrać na dysk dwa ECLIPSY

      i teraz to czy plugin będzie dla Atmela to zależy od tego czy wgramy tam Atmel patch

      ale jak chcemy przywrócić no to podałem ten oryginalny plik z WinAVR'a

      w sumie ten cały patch to jest właśnie ten jeden plik, tylko że dla Atmela zmodyfikowany a dla WinAVRa nie

      no ale pokazuję to w poradniku i mówię o tym przecież w poradniku

      Usuń
    4. Nie wystarczyło powiedzieć, że w tym katalogu, jest oryginalny plik plugina? Sam mogłem sprawdzić i porównać,ale nie pomyślałem, bo nazwa tego katalogu sugeruje, że to jakiś nowy patch do plugin toolchaina WinAVR.
      Także wszystko się w końcu wyjaśniło.
      Dziękuję za wszystkie poradniki, to naprawdę cenne informacje dla początkujących.
      Pozdrawiam

      Usuń
  23. Stworzyłem dwa Eclipse dla różnych toolchainów i wszystko dobrze działa, jak to zostało opisane w poradniku, jedynie muszę na początku odświeżać ścieżki klikając "rescan".
    Czas jakiś temu zacząłem przygodę z procesorami AVR i również rozpocząłem naukę języka c++, i kupiłem wtedy książkę "Język C dla mikrokontrolerów AVR, od podstaw do zaawansowanych aplikacji", ale jakoś utknąłem na samym początku, gdyż używałem wtedy Studia AVR 5 i ogrom problemów zatrzymały moją naukę.
    Mam wielką nadzieję, że powrócę do nauki języka C++ dla kostek AVR, dzięki koledze, które udostępnia wspaniałe i ciekawe poradniki wideo i niesamowicie aktywnie wspiera początkujących na swoich stronach forum i blogu.

    OdpowiedzUsuń
  24. Cieszę się, że mogłem pomóc książką ... i życzę powodzenia w Eclipse...

    Tylko podpowiem że nie warto co chwilę się przełączać na jednym workspace pomiędzy dwoma eclipsami po co ?

    lepiej zdecydować się na jedno rozwiązanie albo utworzyć 2 workspace. A gdyby przyszła potrzeba przeniesienia projektów między nimi to co za kłopot ? wystarczy skorzystać z bardzo dobrze działającej opcji IMPORT ... tylko w tym celu jeśli kolega nie wie jak to proszę obejrzeć ze 4 pierwsze lekcje VIDEO z niebieskiej książki z płyty DVD ok ? ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Dziękuję za życzenia, ale nie wiem, jak kolega mógł pomóc książką, jej autorem jest Tomasz Francuz.
    Dobry pomysł, stworzę sobie dwa oddzielne workspace dla każdego z tych eclipsów. Prawdę mówiąc, nie wiem, dlaczego jeszcze warto używać tego toolchaina WinAvr, czy jest tam coś, czego nie ma w toolchainie Atmela? Może zadaję głupie pytanie, ale nie znam dokładnie tych środowisk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ach bo może źle zrozumiałem i myślałem, że masz teraz także moją książkę ;) ... ale widzę że nie - no to ok rozumiem ... Natomiast mogę ją chyba śmiało polecić bo z nią naprawdę wiele osób spokojnie zaczęło programowanie w C na AVR. Poczytaj opinie w internecie na jej temat:

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      ------------------------

      dlaczego jeszcze warto używać WinAVR ? ano dlatego że dla początkujących może być łatwiej - bo Atmel Toolchain narzuca pewne rygory i trzeba wiedzieć jak się do nich stosować - a nie wszystko opisałem w pierwszym wydaniu niebieskiej książki. Dopiero teraz w w tym II wydaniu w twardej oprawie - co nieco opisałem pewne zasady w Atmel Toolchain

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c-wyd--ii.html

      Usuń
    2. Jak będę miał trudności w opanowaniu języka C++ z posiadanej książki, to być może zdecyduję zakupić także twoją, domyślam się, że przystępniej omawia zagadnienia dla początkujących.
      Jedyne dla mnie utrudnienie, że musiałbym dodatkowo płacić za jej przesyłkę do Anglii, ale jak jest wartościowa, to skuszę się.
      Dzięki kolegi bardzo ciekawym poradnikom uczę się również projektować układy PCB za pomocą Eagle. Od dawna zabierałem się do tego, ale nigdy nie udało mi przejść całego manuala.

      Usuń
    3. Wielu ludzi pisze mi w mailach, że po nieudanej próbie podejścia do C ze wspomnianą przez ciebie książką, postanowiło spróbować z moją :

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      i ponoć tego wyboru nie żałują ;) Na podstawie maili, które otrzymuję od czytelników z pełną odpowiedzialnością mogę ją polecić.

      Usuń
    4. Prawdopodobnie zakupię twoją książkę, być może nawet to drugie wydanie, moje pytanie, czy wysyłasz także zagranicę, np do Anglii?
      Co nowego jest w tym drugim wydaniu?
      Pozdrawia

      Usuń
    5. Co nowego w drugim wydaniu ? ;) a nie czytałeś na moim blogu ? pisałem o tym - zobacz sam:

      http://mirekk36.blogspot.com/2013/08/zapowiedz-ii-oficjalne-wydanie.html

      czy wysyłam do Anglii ? ;) żeby tylko do UK, także do Irlandii, Niemiec, Belgii, Grecji, Finlandii, Szwecji, Czech, Słowacji ...

      Chociaż akurat najwięcej zamówień generują właśnie ludzie z UK ;)

      Usuń
  26. zainstalowałem wszystko zgodnie z instrukcją, próbuję uruchomić prosty program z ksiązki - nadawanie znaku po RS232 ale eclipse wyrzuca dwa błędy:

    make: *** [rstest.elf] Error 1
    undefined reference to `USART_Transmit'

    zupełnie nie wiem o co chodzi, kod jest wprost z książki z drobnymi zmianami pod atmege128

    #include
    #include

    void USART_Transmit(unsigned char data);

    int main(void)
    {
    while(1)
    {
    USART_Transmit('A');
    USART_Transmit(0x0d);
    USART_Transmit(0x0a);
    _delay_ms(1000);
    }
    }

    void UART_Transmit( unsigned char data )
    {
    while ( !( UCSR0A & (1<<UDRE0)) ); // Wait for empty transmit buffer
    UDR0 = data;
    }

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz co? z takimi pytaniami to zapraszam na nasze przyjazne forum. Tam można ładnie przedstawić kod źródłowy ze znacznikami syntaxu itp...

      Po drugie tam się lepiej dyskutuje na takie szczegółowe tematy i jest mnóstwo przyjaźnie nastawionych ludzi więc zapraszam:

      www.forum.atnel.pl

      a tak na gorąco to powiem ci że jednak nie doczytałeś w książce, że trzeba przecież jeszcze zainicjalizować tenże USART w procku zgadza się ? ... przeczytaj kilka stron wstecz i w przód od tego miejsca gdzie jesteś i ZOBACZYSZ że jest o tym mowa ;)

      ok?

      Usuń
  27. nic z tego. robie wszystko zgodnie z instrukcją. po podmianie pliczku *.jar sypie mi sie cały eclipse. brak dostępu do opcji programatora i brak dostępu do wyboru ścieżek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to coś ewidentnie źle robisz niestety - złap mnie na skype

      Usuń
  28. witaj.
    jestem w C początkujący,zainstalowałem eclipse ,wszystko jest prawie dobrze ,tylko po wpisaniu kilku linijek prostego programu pokazywane sa błędy (robaczki obok nr linii)
    w oknie z problemami wskzuje rodzaj błędu ale niewiem co one znaczą tzn jak je rozwiązać, przykład
    Description Resource Path Location Type
    Symbol 'PORTC' could not be resolved MAIN.C /LED_1 line 39 Semantic Error


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz może tę książkę?

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      Usuń
  29. tak,odkupilem ja w antykwariacie ale nie było płyt,czy to coś zmienia?
    pracuję w eclipse,zainstalowałem wszystko tak jak jest na YT,jedyne co nie mogę ustawić to atmel path description.chyba nie ma bibliotek i dlatego pokazuje błędy.to już moje drugie podejscie do C.do chwili obecnej pracowałem na bascomie ale w C jest lepsza kontrola na kostką,(asm to dla mnie calkowita czarna magia:) )
    otrzymam tu pomoc czy mam wejsc na forum?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pytałem o książkę bo właśnie na dołączonej do niej płycie DVD jest mnóstwo ważnych rzeczy a przede wszystkim kodów źródłowych do lekcji w książce no i jest troszkę dodatkowych lekcji video jak konfigurować Eclipse - ale jedna jest na blogu - obejrzyj ją ok ?

      tu na dole tego artykułu ... ok?

      bo prawdopodobnie nie zainstalowałeś poprawnie albo WinAVR albo AtmelToolchaina

      a na forum jak najbardziej serdecznie zapraszam - tam łatwiej prowadzić dyskusję.

      Usuń
  30. Niestety w poradniku zabrakło informacji, że patch wymaga javy 1.7. Jeśli użyjemy javy 1.6 to eclipse wystartuje ale plugin będzie wyświetlał co chwilę dziwne błędy o ścieżkach lub błędnych ustawieniach. Dopiero w logu Eclipse'a możemy znaleźć taki komunikat:
    java.lang.UnsupportedClassVersionError: de/innot/avreclipse/core/paths/win32/SystemPathsWin32 : Unsupported major.minor version 51.0

    Orginalny plugin działa z Javą 1.6.

    Natomiast reszta przebiegła jak po sznurku. Windows 7 x64 + Eclipse Standard Kepler x64 + Toolchain 3.4.2 + JDK 1.7

    OdpowiedzUsuń
  31. Starszy zawiera MNÓSTWO dokumentacji a nowy w ogóle jej nie ma. Więc chociażby tylko ze względu na dokumentację warto mieć starszy na dysku. Poza tym wszystko zależy z jakich procków się korzysta, jeśli z typowych jak np ATmega8/16/32 to spokojnie wystarczy starszy ... ale no ... hmm nowszego też warto się już uczyć bo jest sporo zmian po drodze .. o których też zresztą wspominam w artykułach na tym blogu.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ok ,dziękuję za szybką odpowiedż. Myślę ,że jako BAZĘ do projektów nadal poużywam AVR GCC + Eclipse indigo. A zainstaluję sobie dodatkowo toolchain Atmelowski z jakąś nowszą wersją Eclipsa i tam będę eksperymenować.

    OdpowiedzUsuń