Ads_700x200

sobota, 7 kwietnia 2012

ECLIPSE instalacja + AVR PlugIn

Witam,

Chciałbym dzisiaj przedstawić prosty tutorial w postaci krótkiego materiału video, dotyczący tego jak pobrać oraz zainstalować krok po kroku najnowszą wersję Eclipse Indigo ale również najnowszą wersję PlugIn'a dla AVR. Wszystko oczywiście pod Windows. Mam nadzieję, że przyda się to wielu osobom, które na początku w natłoku informacji nie wiedzą dokładnie od czego zacząć, którą wersję - spośród tak wielu - wybrać do instalacji a także jak sobie poradzić z instalacją PlugIn'a. Co ciekawe nowy Plugin w wersji 2.4 powoduje, że...




sam proces kompilacji przebiega jakby znacznie szybciej nawet na słabszych maszynach. Pojawiła się na dzień dzisiejszy już stabilna wersja tego PlugIna. Gorąco polecam tutorial i jak zwykle zachęcam do korzystania z Eclipse jako profesjonalnego edytora programów dla AVR.

Oczywiście zalecam przełączenie się na Youtube i oglądanie filmu w rozdzielczości 800x600 tak jak został on przygotowany dla uzyskania najlepszej jakości odtwarzania.


przy okazji można obejrzeć także to - jak wystartować z działaniem w Eclipse - jest to pierwsza, spośród wielu, lekcja VIDEO z pierwszej książki pt: "Mikrokontrolery AVR Język C Podstawy programowania"


Poza tym warto zapoznać się także z tym artykułem na blogu i przekonać się dlaczego polecam ECLIPSE a nie ...... właśnie ... a nie co?


82 komentarze:

  1. Dlaczego Eclipse Classic, a nie wersja CDT jaka jest polecana na stronie wtyczki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo tak na prawdę Classic działa w zasadzie identycznie. Poza tym powiem tak - bardziej mi chodziło może co i jak zrobić po kolei bo nie każdy wie, a wersję eclipse? hmmm można wybrać dowolną czy gallileo czy ganymade. Ja mam kilka różnych zainstalowanych na kompie i czasem się to bardzo przydaje gdy potrzebuję np pracować na kilku różnych projektach znajdujących się w różnych obszarach WORKSPACE.

      Ale oczywiście potwierdzam, że spokojnie można pobrać sobie tą wersję CDT o której wspominasz.

      Usuń
  2. witam
    po skompilowaniu wyskakuje takie coś !!!
    wszystko wykonane tak na YT


    **** Build of configuration Release for project led ****

    make all

    Error: Cannot run program "make" (in directory "C:\obszar roboczy\led\Release"): CreateProcess error=2, Nie mo?na odnale?? okre?lonego pl

    **** Build Finished ****

    może trzeba jakiś ptaszek zaznaczyć

    pozdr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo często różne kocie AntyVirusy są odpowiedzialne za takie zachowania, ponieważ uznają w idiotyczny (sory za określenie) sposób, że pliki binarne AVR GCC są potencjalnym zagrożeniem i je albo kasują albo blokują albo wrzucają do kwarantanny ....

      Oczywiście to nie musi być to ale już u niejednego (nie mówiąc o sobie samym) spotkałem się z takim zachowaniem Anty-kociego-Virusa. Ja np miałem Kaspersky, i dopiero jak wyłączyłem mu opcję wykrywania potencjalnych zagrożeń to zaczęło wszystko działać

      Zauważ że to nie jest problem ECLIPSA.

      Sprawdź przede wszystkim czy masz plik make.exe w folderze:

      C:\WinAVR-20100110\utils\bin

      Usuń
  3. witam
    plik jest ale make.exe.old

    antywirus eset nod32 może na czas ilstalacji wyłaczyć go ?

    pozd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a no widzisz - czyli AntyKociVirus ci ciachnął go ;) .... hyhyhy - ja też używam niestety kociego Noda32 - i robił mi to samo ....

      Nic ci nie da wyłączenie na czas instalacji - bo potem i tak upierniczy pliki

      Podczas instalacji AntKociegoVira Nod'a jest do wyboru taka kocia opcja - "żeby reagował na potencjalne zagrożenia" czy jakoś tak i można z niej zrezygnować bo domyślnie jest zaptaszkowana

      ja gdy instaluję kocie antyvirusy to z marszu pozbywam się w nich takich wynalzaków. Nie dość że mi pliki AVR GCC wycinają to jeszcze 90% moich własnych programów które piszę sobie sam w Delphi chlastają maczetą jak tubylec w dżungli ;)

      Usuń
    2. Mam ten sam problem. Ale nie polega on na braku make.exe, co prawda plik make.exe.old też jest (zajmuje 150kb) to plik make.exe zajmuje 162,5kb i znajduje się we właściwym miejscu:c:\WinAVR-20100110\utils\bin\. Zamiana nazw z make.exe.old na make.exe też nie pomaga.
      Jakby ktoś miał też problem z Javą, a dokładnie z jej teoretycznym brakiem (java jest zainstalowana, ale Eclipse jej nie widzi, system Windows 7 x64) to proszę zainstalować JDK, samo JRE nie wystarcza. Chyba Pan Mirek przetestował tą instalację tylko w Windowsie XP, a w innych jest problem.

      Usuń
    3. To że pokazuję swoje poradniki na Win XP nie oznacza że nie korzystam z Win7 ;) ..... wręcz odwrotnie. W ogóle sobie nie wyobrażam życia bez Win 7 i to już od dobrych 2 lat. Natomiast ten WinXP który widać w moich video poradnikach to po prostu maszyna Vurtualna odpalona na Win7 Ultimate 64bit - bo takiego najczęściej i wszędzie używam.

      Dlatego absolutnie zdementuję tę informację że na Win7 trzeba coś dodatkowego instalować niż typową JAVĘ ze strony www.java.com aby dopalić Eclipse. Nie wspomnę że często stawiam też sobie na maszynie virtualnej Win7 i także wystarczy zwykła Java z tego źródła powyżej.

      Uwaga! w ogóle nie należy mieszać problemów z działaniem Java z tym że są problemy z plikiem make.exe bo to nieporozumienie. Zresztą najprostszą opcją jest postawienie sobie Windowsa (dowolnego) od nowa na czysto i przejście tych instalek:

      1. pakiet WinAVR
      2. JAVA z www.java.com
      3. Eclipse jak w poradniku
      4. Plugin AVR jak w poradniku

      i gwarantuję głową że ruszy a już nie jedna osoba się o tym przekonała i wersja systemu Windows nie ma tu nic do rzeczy niestety.

      A to że kolega był zmuszony instalować JDK bo JRE nie wystarcza to EWIDENTNY przykład na to, że koledze w systemie zrobił się totalny misz-masz z javą - być może po jakichś wcześniejszych instalkach np na potrzeby odpalenia innych środowisk programistycznych jak np NetBeans albo podobnych .... bo one - FAKT - po prostu wymagają JDK ;) ..... bez tego nie da rady gdy się chce korzystać np z JAVA J2ME.

      Usuń
  4. witam

    he he he
    więc zostaje stara poczciwa wersja z płyty !!!
    trudno !!
    pozdr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie - no nie rozumiem ? ;) Przecież mówię - ja też mam Eset koci NOD - i czy z płyty czy z netu on ci zawsze wykasuje ten make exe

      wyłącz mu w opcjach to:

      "wykrywanie potencjalnych zagrożeń"

      bo to taka durna opcja z prognozowaniem co może być zarażone a nie to co JEST zarażone.

      Musi działać - bo ja przecież to co w tym poradniku pokazałem sam zrobiłem u siebie na kompie z tym Nodem. (no ale mam wyłączone te opcje)

      Usuń
  5. Witam Panie Mirku. Po paru chwilach spędzonych przy tutorialu stwierdzam że udało mi się zainstalować środowisko Eclipse i uruchomić (nawet :-)).Tylko jako całkowitemu Neoficie zabrakło mi informacji że przed instalacją Eclipsa powinien być zainstalowany Win Avr.Doszedłem do tego dzięki mojemu instynktowi "badacza".Od dawna walczę z '51 w assemblerze i teraz chcę zrobić krok w AVR-ki i język C.Mam nadzieję że cierpliwości mi wystarczy i przy Pańskiej pomocy jakoś to będzie(ksiązka kupiona...czekam aż dotrze do mnie).Pozdrawiam Wojtek S.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam taki problem: Eclipse w ogóle nie wykrywa programatorów we wtyczce AVR Plugin, ścieżka do AVRDude jest podana i jest poprawna, nawet w opcjach nie działa przycisk Add od manualnego dodania jakiegokolwiek programatora. W czym może tkwić problem ? Ogólnie program kompiluje poprawnie pliki dla domyślnej Atmegi 16 jednak gdy wybiorę 8 to ma problemy gdy podam coś np na PORTA. Tutaj również mam problem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eclipse nie może wykrywać programatorów - w ogóle nie ma, nie było i nie będzie takiej opcji. Programatory pod Eclipsem obsługiwane są za pomocą zewnętrznego programu AVRDUDE, który powinien znajdować się w domyślnej lokalizacji czyli tam gdzie jest zainstalowany pakiet WinAVR. Żeby wszystko działało to zasysasz sobie pan program MkAvrCalculator i z zakładki "Ustawienia" klikając klaiwsz "Instaluj" w ramce "avrdude" instalujesz do tejże lokalizacji AVRDUDE podrasowane przez firmę ATNEL ;)

      C:\WinAVR-20100110\bin

      potem działasz już normalnie - ale wypadałoby jeszcze napisać jaki masz programator sprzętowy żeby można było coś dokładniej pomóc.

      Usuń
  7. Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź ale problem programatora się już rozwiązał, trzeba było odznaczyć opcję "use custom configuration file for AVRDude" ale nadal program nie rozpoznaje komendy PORTA = 255; - pokazuje błąd w tej linii. Nie mam już na to pomysłów.

    OdpowiedzUsuń
  8. A czy zainstalowałeś poprawnie pakiet WinAVR ???

    Załóż worspace od nowa ale gdzieś w krótkiej lokalizacji np c:\workspace

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdaje się że to pomogło zatem bardzo dziękuję :)

      Usuń
  9. Witam , mam taki problem , zgodnie z nagraniem chce pobrać eclipse ale nie mogę ponieważ nie ma tam możliwości wybrania np. wersji 32 bit , pisze tylko : Downloaded 0 Times .
    I teraz nie bardzo wiem co zrobić .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No sorki ale jeśli pod tym linkiem w dziale downloads na stronie www.eclipse.org nie można pobrać wersji 32 bitowej ?????? to ja już nic nie poradzę :( nie wiem w ogóle jak można tak pisać że nie ma do pobrania wersji 32 bitowej albo że nie da rady pobrać. Toż już dokładniej niż na filmie tego nie wytłumaczę i nie pokażę :(

      tym bardziej, że każdy w tym ja wchodzi tam i co chwilę pobiera te wersje - nie mam więc kompletnie nawet zielonego pojęcia o jakim problemie kolega pisze.

      Usuń
    2. Miałbym pytanie odnośnie avr dude , jak wygląda jego konfiguracja pod eclipse ?

      Z tego co rozumiem avr dude jest już w win avr , tak ?

      Usuń
    3. A masz może książkę "Mikrokontrlery AVR Język C Podstawy programowania" ??? i dołączoną do niej płytę DVD z lekcjami VIDEO ????

      Usuń
    4. Niestety nie , chciałbym jeszcze wiedzieć czy mk avr kalkulator jest niezbędny przy programowaniu mikroprocesora ?

      Usuń
  10. Witam,
    mam problem, wszystko zrobiłem tak jak na filmie mam windows 7. Problemy zaczeły się od tworzenia nowego projektu. Wyskoczyl błąd, a w zakładce details było "Could not execute avr-gcc. Please check the AVR paths in the preferences.
    Cannot run program "avr-gcc": CreateProcess error=2, Nie mo¿na odnaleŸæ okreœlonego pl"
    Potem nie mogłem wybrac uP, a potem nie dało się skompilowac.
    Dodam, że wszystko zrobilem jak na filmie.

    A i jeszcze jedno nie mam antywirusa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A pakiet WinAVR zainstalowałeś ? bo z objawów opisanych wygląda jakby właśnie go nie było.

      Usuń
    2. Acha... dzięki za odpowiedz. Teraz już wszystko jest ok.


      PS. Mam 15 lat. I zbieram się do kupienia książki. Ale oferta z płytką też jest bardzo kusząca, bo bez płytki to też troche trudno zacząc.

      Usuń
    3. Szczerze podziwiam, że w tym wieku sam zaczynasz już w tym wszystkim śmigać.

      Usuń
  11. Mam problem, po probie uruchomienia Eclipse otrzymuje komunikat:Failed to load JNI shared library. przeinstalowanie Javy i Eclipse nic nie pomaga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To być może szykuje się reinstalacja Windows niestety.

      Usuń
    2. w pliku eclipse.ini wystarczy wpisać -vm i podać ścieżkę do katalogu bin javy

      Usuń
  12. Witam.
    Próbowałem skonfigurować avrdude tak jak tu: http://www.youtube.com/watch?v=y2mrxV3AEOE

    i następnie chciałem zaprogramować atmege8 - programator usbasp , i nie udało się , w okienku konsoli pokazał się komunikat: avrdude: error: could not find USB device "USBasp" with vid=0x16c0 pid=0x5dc

    Programator zainstalowałem zgodnie z instrukcją , po podpięciu świeci się zielona dioda .

    Teraz nie jestem pewien czy wogóle dobrze skonfigurowałem avrdude.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. AVRDUDE jest dobrze skonfigurowane a ten błąd oznacza, że programator USBASP nie jest widoczny

      Usuń
  13. Miałem ten sam problem co na początku kolega "Anonimowy" 'Error: Cannot run program "make" (in directory....' I nie było to winą antywirusa jak się okazało, pomogło natomiast przeinstalowanie pakietu WinAVR ( tylko uwaga, musiałem równierz usunąć pozostałości po starym katalogu bo były tam dwa pliki wsadowe make.bat i clean.bat które kiedyś stworzyłem) oraz przy instalacji pozostawiłem opcję "Add Directories to PATH" bo wcześniej to odznaczałem. Więc jeśli ktoś jeszcze spotka się z takim problemem to może spróbować zrobić to samo co ja, zwłaszcza jeśli startował w Programers Notepat i z kursu EdW.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może być cenna uwaga. Ja jeszcze proponuję zawsze przejrzeć ten wątek na forum:

      http://forum.atnel.pl/post8435.html#p8435

      w przypadku innych kłopotów.

      Usuń
  14. Witam,
    Chciałbym zacząć przygodę z Eclipse dla procków Atmela, ale na początku już nie rozumiem jednej kwestii.
    Mam pobrać Eclipse, Autor radzi Galileo, Ganimede lub Indigo, ale czemu akurat te??
    Przecież, jak wejdziemy na stronę www.eclipse.org/download/ sciągnie nam się Juno.
    Juno jest świeża, z 09-2012, a więc rozwijana.
    Galileo jest z 02-2005, a więc wygląda na nie rozwijaną gałąź.
    Ganimede jest z 02-2009, a więc trochę młodsza od Galileo, ale też wygląda na nie rozwijaną.
    Indigo jest z 02-1012, a więc i tak sporo starsza od Juno.
    Chciałbym, być może, użyć Eclipse do innych celów jak tylko WINAVR, i chyba czół bym się bezpieczniej, wiedząc, że pracuję na Eclipse aktualnym, wspieranym i rozwijanym.
    Wiec, Czemu te trzy wskazane w artykule???
    Proszę o wyjaśnienie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już tłumaczę. Przede wszystkim trzeba zrozumieć, że tak samo jak starzeją się wersje Eclipse i każdego oprogramowania, tak samo starzeją się wpisy na blogach, forach itp (to po pierwsze)

      Po drugie jednak - ja osobiście mam na komputerze kilka różnych wersji eclipse od galileo, ganymade, Indigo na June skończywszy.

      W czym w ogóle jest problem ? nie za bardzo rozumiem. To nie jest tak, że jak się zainstaluje hmmm wgra jedną to nie można używać innej. To jest wręcz zaleta bo dzięki np dwóm różnym wersjom mogę jednocześnie mieć otwarte na kompie dwa różne projekty, które są w dwóch różnych WORKSPACE

      ale idźmy dalej. Wersja Juno się wciąż rozwija, nawet teraz. I na chwilę gdy to teraz piszę, dla początkującej osoby (mówię oczywiście z perspektywy WYŁĄCZNIE programowania AVR), polecam ostatnią dobrą i sprawdzoną wersję INDIGO. Niestety z Juno są jeszcze różne drobne problemiki, które doświadczony user eclipse sobie rozwiąże sam, a początkująca osoba może się zniechęcić do Eclipse przez to. Wiem co mówię, a tu jest za mało czasu aby to wszystko wyjaśnić. Za to na naszym forum:

      www.forum.atnel.pl

      jest cały długi wątek (i to nie jeden) na te tematy.

      I ostatnia sprawa - KAŻDA wersja Eclipse można powiedzieć że działa wręcz w trybie PORTABLE. Nic tu się nie instaluje w windowsie. Ot po prostu rozpakowuje się folder Eclipsa i ew podłącza się PluginAVR .... Można to nawet z Pendrive odpalać ...

      Biorąc wszystko pod uwagę - podtrzymuję zdanie, że dla początkującego polecam INDIGO a jeśli już ktoś jest obeznany z Eclipse to JUNO. Oczywiście, że JUNO ma parę fajnych gadgetów ;) ale już na swoim blogu = tym blogu opisuję jak to trzeba umieć sobie z niektórymi z nich poradzić gdy pracuje się z PlugiNem AVR - bo robią się chocki-klocki. Zapraszam więc do lektury, kącika Eclipse i nie tylko

      Usuń
    2. Na wstępie dziękuję za szybką odpowiedź.
      Czyli, rozumiem to tak.
      Można by powiedzieć że
      Galileo to jakby Eclipse v1.x
      Ganimede to jakby Eclipse v2.x
      Indigo to jakby Eclipse v3.x
      a Juno to jakby Eclipse v4.x
      Każdy program wraz z kolejnymi wersjami się rozwija, tzn. dodawana jest nowa funkcjonalność, usuwane są błędy, ale również pojawiają się nowe błędy.
      Wersja Indigo jest wersją sprawdzoną i godną zaufania jeśli chodzi o stabilność i funkcjonalność we współpracy z WINAVR i ona jest obecnie zalecana dla początkujących, ale NIC NIE STOI NA PRZESZKODZIE by pracować na wersji JUNO, licząc się jedynie z większą komplikacją wynikającą z nowej funkcjonalności.
      Czy dobrze rozumiem ?

      Usuń
    3. Zdecydowanie bardzo dobrze kolega rozumie. I z Juno może kolega śmiało korzystać - a jeśli będą jakieś kłopoty w ramach pracy z AVR to ja jestem do dyspozycji i zawsze chętnie pomogę w razie czego.

      Nie mniej jednak - polecam mieć pod ręką także Indigo ;)

      Usuń
  15. Mam jeszcze pytanie.
    WINAVR jest dość starą kompilacją.
    Znalazłem w necie jakieś nowe kompilacje Toolchain.
    Najświeższa kompilacja to mhvavrtools 20121007
    http://www.makehackvoid.com/mhvavrtools-20121007
    Podobno rozszerzona jest lista obsługiwanych procesorów, co jest przecież bardzo istotne, oraz zoptymalizowany jest efekt pracy kompilatora, a i to jest ważne.
    Czy warto poświęcać temu czas? czy to ma sens? czy ktoś to próbował?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JA tego nie próbowałem, ale z chęcią kibicuję takim projektom. Nie mniej jednak mam dla kolegi ZDECYDOWANIE lepszą informację ;)

      Otóż chyba jako jedyni na świecie (nie boję się użyć tego słowa) a mam tu na myśli forumowiczów z:

      www.forum.atnel.pl

      dokładniej kolegę SunRiver oraz Krauser.

      Otóż udało się uruchomić absolutnie najnowszy Toolchain w wer 3.4 wprost od ATMEL'a. Chodzi o ten sam dokładnie, który jest wykorzystywany w AVR Studio 6, ale w ramach ECLIPSE. Pomimo że nasi forumowicze działają już na tym toolchainie od 2-3 miesięcy - to jeszcze na stronach światowych związanych z AVR nie widzieliśmy takiej wzmianki - żeby ktoś tego dokonał na potrzeby Eclipse albo innego kompilatora poza opasłym i strasznie wolno działającym AVR Studio ;)

      Niedługo chyba napiszę o tym krótki poradnik na blogu, a w międzyczasie polecam zajrzeć na nasze forum, albo pisać do mnie na maila itp.

      Poniżej dwa linki, które właśnie związane są z pewnymi zmianami w kodzie które wiążą się z używaniem najnowszego toolchaina i mogą wprowadzać w zakłopotanie niektóre osoby:

      http://mirekk36.blogspot.com/2012/08/eclipse-kopot-z-pstr-przeczytaj.html

      http://mirekk36.blogspot.com/2012/09/petitfs-atmel-toolchain-warnings.html

      ja staram się takie rzeczy rozwiązywać w razie czego i opisywać na blogu.

      Usuń
    2. A ja ze swej strony dołożę linki na które się natknąłem, może będą przydatne, choć pewnie fachowców nie uda mi się niczym zaskoczyć, ale...
      http://www.protostack.com/blog/2010/12/avr-eclipse-environment-on-windows/
      http://www.makehackvoid.com/mhvavrtools-20121007
      - GCC 4.7.2
      - BinUtils 2.22
      - AVR LibC 1.8.0
      - AVRDude
      - SimAVR
      - GDB
      http://www.atmel.com/tools/atmelavrtoolchainforwindows.aspx

      a tak na marginesie, marzy mi się symulator, który byłby emulatorem procesora, procesor można opisać w języku HDL, a kompilatory HDL posiadają funkcje symulacji funkcjonalnej. Echhh, coś takiego i możliwa była by symulacja dowolnego procka, ale to tylko takie senne marzenia...

      Usuń
  16. Witam

    Zainstalowalem eclipse + plugin wg tego poradnika.
    Niestety mam problemy:

    1/ podczas tworzenia nowego pliku main.c lista procesorow jest pusta czyli nie moge go tu wybrac

    2/ po utworzeniu mimo to pliku main.c na dole w zakladce PROBLEMS sa 2 ostrzezenia

    1/ Error launching external scanner info generator (avr-gcc -E -P -v -dD C:/test_workspace/.metadata/.plugins/org.eclipse.cdt.make.core/specs.c -mmcu=atmega16 -DF_CPU=1000000UL)

    oraz drugie :
    2/ Program 'avr-gcc' is not found in $PATH

    Co trzeba zrobic by bylo OK ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Posłuchaj na początek odpuść sobie AtmelToolchain i zrób to tylko z WinAVR

      czyli najpierw zainstaluj na kompie WinAVR a potem Eclipse i sam zwykły PluginAVR i zapewniam cię że będzie dobrze ok?

      Usuń
  17. Witam mam problem z funkcja sprintf zamiast liczby na wyswietlaczu pojawia mi sie znak ?. Prosze o pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zajrzyj pan tutaj ;)

      http://mirekk36.blogspot.com/2013/04/eclipse-nie-dziaa-mi-printf-dla-float.html

      Usuń
    2. Taki bład otrzymuje nawet jak podam sciezke do lib
      Invoking: AVR C Linker
      avr-gcc -Wl,-Map,asd.map -Wl,-u,vfprintf -mmcu=atmega8 -o "asd.elf" ./hd44780.o ./main.o -lprint_flt -lm
      c:/winavr-20100110/bin/../lib/gcc/avr/4.3.3/../../../../avr/bin/ld.exe: cannot find -lprint_flt
      make: *** [asd.elf] Error 1

      Usuń
    3. OK - przepraszam - już poprawiłem bo wkradł się tam maleńki błąd przy tym printf_flt - zajrzyj jeszcze raz już na rysunku jest WYRAŹNIEJ napisane ok ?

      Usuń
    4. Wszystko działa. Też mogłem dokładnie zobaczyć jak się biblioteka nazywa. Dziękuję i Pozdrawiam

      Usuń
  18. Po zainstalowaniu eclipse z pluginem jak na filmie po wybraniu project c otrzymuję taki komunikat:
    Could not execute avr-gcc. Please check the AVR paths in the preferences
    W zakładce problems pojawiają się dwa następujące komunikaty:
    Description Resource Path Location Type
    Error launching external scanner info generator (avr-gcc -E -P -v -dD C:/eclipse/testowy/.metadata/.plugins/org.eclipse.cdt.make.core/specs.c -mmcu=atmega16 -DF_CPU=1000000UL) test5 [Discovery Options] page in project properties C/C++ Problem

    Description Resource Path Location Type
    Program 'avr-gcc' is not found in $PATH test5 [Discovery Options] page in project properties C/C++ Problem
    Nie bardzo wiem co z tym zrobić, bo plugin avr zainstalowałem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Posłuchaj, nie ma innego wyjścia jak to, że zrobiłeś coś nie tak, nie po kolei albo masz coś nie tak z zainstalowaną JAVA'ą

      1. zainstaluj napierw JAVA ze strony www.java.com
      2. zainstaluj pakiet WinAVR

      3. zainstaluj samo Eclipse ale bez AtmelToolchaina!!! z tego nowszego poradnika, wszystko od nowa:

      http://mirekk36.blogspot.com/2012/11/instalka-eclipse-atmel-toolchain.html

      Usuń
  19. Niby wszystko robiłem dobrze. Próbowałem z osiem razy, na różnych kompach i za każdym razem jakiś inny błąd. Ale po ostatniej podpowiedzi pana Mirka, którą już nawet kiedyś wcześniej przeczytałem w końcu poszło. Uff...
    Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to DUŻY PLUS za wytrwałość - to jest najważniejsze - a za to - jeśli będziesz miał jeszcze jakiś zaciach z Eclipse to śmiało łap mnie na Skype - chętnie pomogę ;)

      Usuń
  20. Witam - zakupiłem książkę "Mikrokontrolery AVR, język C" M.K.
    Mam programator USBasp. Środowisko ECLIPSE skonfigurowane wg video na płytce załączonej do książki (dodam że całość bardzo dobrze wytłumaczona). Dodatkowo ściągnąłem i doinstalowałem plugin AVR ECLIPSE.
    Problem zaś polega na tym, iż przy zmianie mikrokontrolera z 32 na 8, kompilator wyrzuca tylko takie coś:

    /main.c:24: error: 'PC7' undeclared (first use in this function)

    I zupełnie nie rozumiem dlaczego...

    OdpowiedzUsuń
  21. Dodam tylko, że mikrokontroler w opcjach kompilacji zmieniłem a program, który chcę wysłać to jeden z gotowych - DiodaLED.
    Za każdą pomoc będę bardzo wdzięczny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale ja w książce z uporem maniaka ;) przekonuję czytelnika, żeby nie zaczynać ŻADNEGO projektu bez otwartej noty PDF z prockiem na którym coś się chce robić.

      Tymczasem ty piszesz, że zmieniasz m32 na m8 i dziwisz się, że masz error gdy chcesz używać PC7 ... a proszę cię - zajrzyj na PIERWSZĄ stronę m8 i m32 i porównaj który ma ile pinów i na jakich portach ok? ;)

      to sam będziesz wiedział od razu w czym rzecz

      Usuń
  22. Aha :D no jasne. Piękne dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie chciałbym jakkolwiek katować pana pytaniami, ale sęk w tym, że akurat pan jest jedyną kompetentną osobą, którą wiem, że mogę o to zapytać ;) a więc zmieniłem ten parametr, ale mam jeszcze błąd tutaj:
    avrdude: error: could not find USB device "USBasp" with vid=0x16c0 pid=0x5dc

    Fakt jest taki, że po podłączeniu programatora system pokazuje mi, że urządzenia nie rozpoznano i przy próbie aktualizacji sterownika pokazuje, że sterowniki do 'unknow device' mimo wszystko są. Czytałem o cyfrowym podpisie, użyłem programu:
    Driver Signature Enforcement Overrider 1.3b aby ten certyfikat wyłączyć. Próbowałem też przez F8, ale mam zainstalowanego truecrypta (szyfrowanie dysku) a ten nie jako blokuje wejście do tego panelu. Bo rozumiem, że problem tym razem jest z programatorem albo AVRDude.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ok - póki co widzę, że muszę poprawić jeszcze swój adapter pod mikro i wtedy sprawdzę znowu (nie mam połączonych wszystkich mas :/ )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki błąd:

      "USBasp" with vid=0x16c0 pid=0x5dc

      oznacza TYLKO JEDNO

      podstawowy problem z programatorem ? co to za programator ? tzn skąd ? czy sam robiłeś ? - jeśli sam robiłeś to masz:

      1. albo zły wsad
      2. albo złe taktowanie
      3. albo błąd w połączeniach na PCB

      Usuń
  25. Witam ponownie. Jest postęp - poprawiłem adapter, choć i tak pewnie z niego na razie zrezygnuję (a może mógłby pan polecić jakieś gotowe adaptery z różnymi podstawkami pod mikro) bo mam gdzieś zwarcie i programator z miejsca się wyłącza. Sam programator kupiłem bo chciałem mieć pewność 100% pracy czy bezpieczeństwa przed jakimkolwiek upaleniem portu w wyniku nieoczekiwanych zdarzeń.
    I wreszcie działa z systemem - dostałem się do tych opcji pod F8 przy bootowaniu systemu, a więc ręczne wyłączenie podpisu cyfrowego, zmieniłem też port USB na inny (mam 4) i wreszcie ruszyło bez problemu, sterownik jest już zaakceptowany. Ale konkrety:
    Mam to - initialization failed, rc=-1
    Double check connections and try again, or use -F to override
    this check.

    Więc jutro na pająku podłączę jeszcze raz mikro i sprawdzę.

    OdpowiedzUsuń
  26. Chciałbym jeszcze zapytać o kwestię złącza ISP dla 10 pinów. Chodzi o te 4 masy (GND) - one mają być połączone (zmostkowane) razem i podłączone do GND mikro, czy tylko jedna z nich...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a po co ci aż cztery kale masy prowadzić do stykówki - zobacz np jak to wygląda w przykładach na blogu:

      http://mirekk36.blogspot.com/2012/06/isp-kanda-koniec-problemow.html

      Usuń
  27. Wracam znowu bo musiałem zrobić przerwę w pracy.
    Okej. Ale rozumiem, że nie mogę napięcia ze złącza ISP (VCC) podciągnąć bezpośrednio do nóżek mikrokontrolera, tylko przez filtr jak tutaj:
    http://mirekk36.blogspot.com/2012/04/mikrokontroler-prawidowe-zasilanie.html

    Jedynie nóżki MISO, MOSI, SCK i GND - bezpośrednio- i ma działać.
    Czy się mylę? Wolę zapytać niż błądzić we mgle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę obejrzeć ten poradnik:

      http://mirekk36.blogspot.com/2012/12/avr-jak-zaczac.html

      tutaj pokazuję jak zacząć

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za link. Jestem pod wrażeniem pana wiedzy. Właśnie tego potrzebowałem.

      Usuń
    3. A tam, jaka tam wiedza, ot akurat wcześniej się może od ciebie troszkę o tym dowiedziałem no to pokazałem ;) to wszystko. Powodzenia.

      Usuń
  28. Niestety, Windows 8 sprawia mi wiele problemów.
    Nie dość że nie mogę uruchomić Eclipse, nie podczas rozruchu plików javy to jeszcze programmer notepad pod winowsem 8 wyrzuca błędy jak brak pliku .dep, którego to na win 7 nie mialem i działało. Ogolnie piszę po to by ostrzec ludzi przed instalowaniem Win8.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo kolegę przepraszam ale kolega pisze TOTALNE BZDURY - no bo nie mam jak inaczej się odnieść do takiej wypowiedzi. To że tobie kolego sprawia to problemy to świadczy TYLKO o tym, że źle coś robisz ... i na dodatek nie wiesz co :( .... gdybyś chciał się dowiedzieć to proponuję ci UWAŻNIE ale podkreślam UWAŻNIE obejrzeć ten poradnik

      http://mirekk36.blogspot.com/2014/02/eclipse-pierwszy-program-od-do-z.html

      zamiast narzekać i ostrzegać ;) ZAPEWNIAM cię że ja od dawna działam już TYLKO i wyłącznie na systemach albo Windows 8 albo Windows 8.1, ale wcześniej działałem również na Windows 7 oraz Win XP. Naturalnie w większości wersje systemów to 64-bit ... ale także i na 32-bit)

      co więcej - wg moich poradników działa to TYSIĄCOM już ludzi ;) i nie ważne na jakim systemie windows ;)

      więc zamiast narzekać - obejrzyj i wystartuj ... Bo skoro ci nawet programmer notepad nie chce działać - to ja już na twoim miejscu bym po stokroć się zastanowił zanim bym napisał takie fantasmagorie - o odradzaniu Windows 8

      Ja ZDECYDOWANIE mogę każdemu ze spokojem serca polecić najnowsze wersje systemów Windows 8 oraz Windows 8.1

      i daję głowę że będzie Eclipse i wszystko co potrzebne do programowania AVR'ków ślicznie działać ;)

      Usuń
  29. Witam. Maszyna Windows8.1, wersja 64bit. Pierwszy wieczór - totalna porażka. Programator USBASP wykryty, ale brak możliwości zainstalowania sterownika. "Instalacja" Eclipse zakończona porażką: problemy z długością nazw plików, brak wirtualnej maszyny??? Tolchain już sobie odpuściłem. Wieczór drugi - pełen sukces. Wykonałem wszystko, kropka w kropkę, wg twoich instrukcji Mirku. Łącznie z przeinstalowaniem Javy, Eclipse (wersja Kepler), jak i zmianą ustawień OS oraz NODa. Swoją drogą widzę, że popularny ten "antykociak". WIELKIE DZIĘKI i SZACUN za przekazaną wiedzę (tym bardziej, że jest darmowa). Jak powiedział to ktoś wcześniej: "najpierw szukaj u Mirka, dopiero później odpal Google". Pozdrawiam. MK.

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam drogi Panie Mirku ;)

    Z problemem zmagam się już dosyć długo i już nie mam pomysłów. Problem dotyczy braku komunikacji mojego programatora z eclipse:

    - eclipse indigo - instalacja zgodnie z video
    - pakiet WinAVR-20100110 - jest a wraz z nim avrdude
    - programator avrispmkII - sterowniki LibUSB-Win32 Devices
    - ustawienia w eclipse programatora, wybór ścieżki do avrdude wykonałam.

    Błąd przy kliknięciu na avr:
    No AVR project selected

    Błąd przy klknięciu na load from MCU:
    The port "USB" for the programmer "avrispmkII" is blocked.
    Check that no other instances of AVRDude or any other programm is using the port
    Reoason:
    avrdude: ser_open(): can't open device "USB": Nie można odnaleźć określonego pliku.

    Z góry dziękuję za jakąkolwiek radę i za czas ;)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam o tyle kłopot żeby pomóc, ponieważ ja używam w zasadzie tylko i wyłącznie programatorów USBASP, z którymi nigdy nie ma żadnych kłopotów. Tego programatora avrispmkii nie posiadam, ale coś mi się wydaje, że niepotrzebnie koleżanka podaje tam port USB. On pewnie działa w jakimś trybie kompatybilności z jakimś może STK500 ? i wtedy będzie to port COM ? ... a jeśli chodzi o drivery USB żeby działały z avrdude to ludzie piszą, że trzeba odinstalować te z Atmel studio i zainstalować Libusb32 .... ..... tyle że jak wspominałem - ja tu nie mam doświadczenia. Wolę takie programatory , które podłączam i od razu i zawsze działają ... O USBASP mógłbym powiedzieć czy podpowiedzieć dużo więcej w razie kłopotów.

      Usuń
  31. Dziękuję bardzo za odpowiedź ;) Mam aktualnie również programator avr USBasp, tylko przy instalacji sterowników napotyka błąd. "System nie może zweryfikować podpisu cyfrowego sterowników wymaganych dla tego urządzenia. Niedawna zmiana sprzętu lub orpogramowania mogła doprowadzić do instalacji pliku, który jest niepoprawnie podpisany lub uszkodzony albo może być złośliwym oprogramowaniem z nieznanego źródła. (kod 52)

    Korzystałam z tej stronki http://diy-elektronika.pl/682-instalacja-sterownikow-programatora-usbasp-w-windows-7-x64x86

    Jednak w moim lenovo jak nacisnę przy włączaniu F8 to nic się nie dzieje, przez co nie mogę wybrać "wyłącz wymuszanie podpisów sterowników" .

    Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łeee no Pani Koleżanko ;) ... to proszę skorzystać dla USBASP z tych sterowników:

      http://mirekk36.blogspot.com/2013/03/usbasp-win8-instalacja.html

      i gwarantuję swoją głową - że wszystko pójdzie jak po maśle ;)

      a gdyby .... a gdyby nie to proszę mnie złapać na Skype i pokażę że jednak da radę i nie będzie żadnych dziwnych komunikatów o tym że jakieś tam weryfikacje sterowników mają być ;)

      zapewniam ;)

      Usuń
    2. Ślicznie dziękuję!!! :) wreszcie działa jak natura chciała ;)

      Usuń
    3. Miło mi to słyszeć .... ;)

      Usuń
  32. Panie Mirku!
    Mam pewien problem, zainstalowałem Eclipse wg Pańskich uwag i wszystko działa do momentu wgrania programu na płytkę. Eclipse wyrzuca mi błąd:
    Programmer "usbasp" could not initialize the target hardware.
    Please check that the target hardware is connected correctly.
    Reason:
    avrdude: initialization failed, rc=-1

    Sprawdziłem zakładkę target hardware, programator jest wybrany, procesor również i taktowanie nastawione na 8MHz. Włączyłem mkAVR Calculator i sprawdzając podłączenie AVR w zakładce "Programator AVR" wyskakuje mi komunikat Błąd AVRDUDE.
    Wydaje mi się że mam go zainstalowanego, jest w folderze w którym znajduje się róznież Eclipse, szukałem rozwiązania tego problemu w internecie ale bezskutecznie .. proszę o pomoc!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może byś tak powiedział co to za programator konkretnie ? skąd ?

      Usuń
    2. programator zrobiony samodzielnie korzystając ze schematów na stronie http://www.fischl.de/usbasp ale na bank działa - mój kolega działa na nim na co dzień, mnie pożyczył na parę dni.

      Usuń
    3. No odnośnie błędu który pokazałeś

      rc=-1

      obejrzyj TRZY przyczyny jego powstawania tutaj:

      http://mirekk36.blogspot.com/2012/12/avr-jak-zaczac.html

      Usuń
  33. Witam,

    podczas instalacji Eclipse napotykam następujący komunikat The eclypse excecutable launcher was unable to locate its companion shared library.. Dzieje się tak przy próbach instalacji różnych odmian eclypse. Prosze o pomoc. czy macie jakiś pomysł jak to wykonać?

    Edi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu na tym blogu jest PROSTE JAK DRUT LEKARSTWO na takie problemy, wystarczy obejrzeć TEN PORADNIK:

      http://mirekk36.blogspot.com/2014/11/avr-jak-zaczac-z-eclipse-luna.html

      i zrobić DOKŁADNIE krok po kroku to co w tym poradniku - i będzie działać

      Usuń
  34. Witam, super wszystko fajnie, tylko mam jeszcze inny problem o którym Pan nie wspomniał i nie mogę go rozwiązać. Otóż podczas próby kompilacji wyświetla mi się okienko z błędem "avr-gcc.exe - Błąd aplikacji". Problem jest też tutaj: http://forum.atnel.pl/topic4737.html opisany. Jakiś czas temu (dopóki nie trafiłem na Pana bloga), zainstalowałem sobie AVRStudio i też miałem tam taki sam problem z WinAVR-20100110. Dopiero po zainstalowaniu wersji 20071221 wszystko dobrze się kompilowało, ale znowu ta wersja WinAVR nie chciała mi programować mikrokontrolera.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paaanie kolego, panie kolego to najstarszy i DAWNO już nieaktualny poradnik, Tu proszę zajrzeć

      http://mirekk36.blogspot.com/2014/11/avr-jak-zaczac-z-eclipse-luna.html

      Usuń