Ads_700x200

sobota, 12 września 2015

Basic4Android - kurs programowania

Witam,

W takim razie dzisiaj rozpoczynamy kurs programowania androida ;) ... Jak widać z tematu dotyczyć to będzie języka i środowiska B4A czyli Basic4Android. Wprawdzie środowisko jest odpłatne co w porównaniu do darmowych narzędzi w postaci języka Java albo narzędzi stworzonych przez google i stronę web, wydaje się być pozbawione sensu, ale tylko pozornie. Jak dotąd każdy, kto bliżej zetknął się z możliwościami B4A, nawet pomimo to, że np programuje na co dzień androida za pomocą Java to i tak wyrażał swoje pochlebne opinie na temat tego narzędzia jako całości.


Uwaga! Basic4Android można kupić
w sklepie internetowym firmy ATNEL

Zostało ono bowiem przemyślane tak aby zaoszczędzić mnóstwo czasu. A jak wiemy "czas to pieniądz". Dzięki swojej prostocie i pomysłowości autora - twórcy B4A, proste aplikacje mogą powstawać w naszych rękach dosłownie w kilka minut. Zdaje się, że o to nam chodzi ;) bo przecież oczekujemy wydajnego narzędzia do tworzenia programów pozwalających na komunikację z naszymi ukochanymi mikrokontrolerami i to dowolnego typu. Co więcej, komunikację, która obejmuje zarówno połączenia kablowe USB, ale także połączenia bezprzewodowe jak Bluetooth czy też ostatnio modny i wydajny sposób WIFI ... to głównie dzięki znanym już wam modułom ATNEL-WIFI232-T. Ok, nie zanudzam więcej - zapraszam na kilka odcinków....



Na początek krótka zajawka o czym będziemy mówić w tym kursie ;)











PLIKI DO POBRANIA do poradnika 05 - KLIKNIJ TUTAJ










kod do latarki - zagadka - KLIKNIJ TUTAJ

















Tutaj możecie pobrać gotową aplikację na swój telefon lub tablet, wystarczy odczytać QRCODE z linkiem do downloadu ;)

Tutaj można pobrać kod źródłowy aplikacji wraz z potrzebnymi modułami





I na tym kończymy sezon I-szy poradników na temat B4A ;) ... Mam nadzieję, że wyjaśniło się sporo zagadnień i można już swobodnie rozpoczynać pisać własne aplikacje.

;)

98 komentarzy:

  1. Świetnie, że Pan się chwycił tego zagadnienia! Po kursie aplikacje pod Androida działające z mikrokontrolerami napisać będzie umiał każdy :D
    Ale żebym był w 100% spełniony chciałbym, aby poruszył Pan zagadnienia związane z dwustronną komunikacją aplikacja <-> mikrokontroler przez WiFi oraz również przez Bluetooth ;) Mam nadzieję, że nie skończy się tylko na "kilku" poradnikach :D Czekam z niecierpliwością na kolejne części :)
    Teraz tak z innej beczki chciałbym zaproponować pomysł na kolejne poradniki. Co Pan powie, aby przedstawić implementację np. MODBUSA w AVR'kach? Czytałem gdzieś, że już Pan miał z tym do czynienia i jak sam Pan wie dość ciężko z materiałami do nauki. Myślę, że łączenie mikrokontrolerów z przemysłem czyli sterownikami PLC to dość ciekawe zagadnienie :)
    Pozdrawiam serdecznie i życzę weny do nagrywania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak się składa, że OBUSTRONNA komunikacja WFIF czy Bluetotth telefonu z mikrokontrolerkiem to mój GŁÓWNY cel! ;) na 100% to będzie ;)

      Usuń
  2. ...no to teraz to ja rzucam prace i zabieram sie za ten poradnik :P Mam nadzieje, że Pan znajdzie więcej czasu, aby zabrać się za to zagadnienie :) !
    Pozdrawiam i trzymam kciuki za kolejne odcinki !

    OdpowiedzUsuń
  3. Mirku PIĄTKA za kolejny ciekawy temat i oby na tych kilku częściach się nie skończyła, a doba była dla Ciebie gumowa ☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Mirek, po prostu genialnie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję ślicznie za opinie ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. czekam na cześć 3:)TO JEST BARDZO SUPER

    OdpowiedzUsuń
  7. Panie Mirku, testował Pan może Xamarin? Podobne rozwiązanie wieloplatformowe, przy czym piszemy w ludzkim C# i to nawet bezpośrednio w Visual Studio lub w Xamarin Studio. Na początek polecam darmową wersję: https://xamarin.com/starter

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No fajnie to wygląda. Nie nie znałem tego narzędzia - ale na razie zostanę przy B4A bo go kupiłem, działa i cóż chcieć więcej ;)

      Usuń
  8. Chciałbym zapytać czy pokaże Pan również jak prawidłowo skonfigurować B4A pod lokalną kompilację? Na pewno znajdą się osoby początkujące które kupią pełna wersje a niestety wtedy berdzie małe rozczarowanie gdyż wersja full nie pozwala na Remote compilation ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po pierwsze konfiguracja taka sprowadza się do zainstalowania Java JDK i podania ścieżki w B4A więc to nie jest zbyt wiele ale i tak pokażę. Za to ja pierwsze słyszę, żeby pełna wersja nie wspierała Remote compilation ;) ... mam pełną kupioną wersję i zapewniam, że to działa. Nie wiem skąd kolega ma takie informacje?

      Usuń
    2. zródłó 1: https://books.google.pl/books?id=_A1ACgAAQBAJ&pg=PA44&dq=remote+compilation+b4a+5.02&hl=pl&sa=X&ved=0CCAQ6AEwAGoVChMIysvn3KafxwIVwRYsCh009whx#v=onepage&q=remote%20compilation%20b4a%205.02&f=false

      strona 44, cytat: "...Remote Compilation Mode: this feature, which makes compiling your apps simple and painless, only runs under free trial. This means that if you are running the free version, you do not need to install the Java JDK and Android SDK packages (which are both required for local compilation), although you may if you wish. The full version only supports local compilation. ..."

      źródło 2: http://www.b4x.com/b4a.html

      cytat: "...Remote compilation mode (only available in the trial version) is simpler to get started with..."

      Dwa różne źródła jedno z nich to nawet Książa także zakłam że można im wierzyć;)

      Usuń
    3. No tak źródła zacne .... w takim razie nic dodać nic ująć ma kolega rację a ja się chyba myliłem (dzięki za zwrócenie uwagi) .... ale aż z ciekawości zaraz coś sprawdzę - bo przysiągłbym, że bez JDK działałem w pełnej wersji 5.02 ... niedługo się tu odezwę

      Usuń
    4. No i sprawdziłem - ma kolega 100% racji - ja tylko spojrzałem na szybko (za szybko) na komunikaty w trakcie kompilacji i popełniłem błąd. Na szczęście jednak ta konfiguracja jest prosta jak drut i na pewno o niej opowiem ...

      Usuń
  9. Witam. Czy te odcinki będą wrzucane regularnie? Gdyż świetnie pan to opisuje i wyjaśnia ☺. Mam nadzieje że będą również odcinki o tym jak zrobić bardziej zaawansowane aplikacje na androida i nie skupi się pan tylko na obsłudze mikrokontrolerów za pomocą smartfona. Chciałbym poznać tajniki tego oprogramowania, ponieważ jest bardzo ciekawe. Serdecznie pozdrawiam i liczę na odpowiedź 😃 dodając jeszcze od siebie naprawdę świetne odcinki .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie będzie mam nadzieję sporo ciekawych rzeczy .... cały weekend siedziałem w firmie i kręciłem kolejny poradnik - w niedzielę także ! i niestety lipa - muszę od nowa go nakręcić - szok - no ale czasem i tak to bywa ...

      więc cierpliwości bo chcę też żeby było ciekawie dalej ;) tyle że to sporo pracy mnie kosztuje a muszę to robić w swoim wolnym czasie - często kosztem rodziny w takie weekendy .... ale cóż tak bywa ;)

      liczę, że niedługo się uda kolejny odcinek

      Usuń
    2. No to super już się nie mogę doczekać :) Dziękuję bardzo za odpowiedź gdyż jestem młodym (15 lat) programistą, który dopiero zaczyna zabawę w takie właśnie rzeczy. Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź i życzę powodzenia w kręceniu kolejnych odcinków, ponieważ są genialne i świetnie sie je ogląda :D Pozdrawiam.

      Usuń
    3. Dziękuję za tak ciepłą opinię o poradnikach , proszę w zamian tylko o przekazywanie informacji o tym co robię wśród znajomych, szczególnie w internecie - o ile mogę o takie wsparcie prosić.

      Usuń
  10. Oczywiście jak najbardziej :) zachęcę do zajrzenia na pana stronę znajomych.

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie skończyłem oglądać oba pierwsze odcinki i... jestem zachwycony! Przyznam, że często grzebię w sieci za różnymi poradnikami i kursami z tej czy podobnej dziedziny, ale żaden z nich nie był tak sympatycznie nakręcony jak Pańskie! Entuzjazm w głosie oraz pozytywne nastawienie do tematu sprawiają, że ogląda się to niezwykle przyjemnie i z niecierpliwością będę czekał na kolejne materiały! Życzę wytrwałości przy tworzeniu następnych części! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za tak ciepłą ocenę ... staram się jak mogę i pracuję nad kolejnymi poradnikami ;) Również z tej serii - ma się rozumieć

      Usuń
  12. Witam, a ja mam taki problem:
    *** Remote compilation mode ***
    B4A version: 5.02 (1)
    Parsing code. (0.00s)
    Compiling code. (0.06s)
    Compiling layouts code. (0.03s)
    Compiling debugger engine code. Error
    Rapid debugger depends on Java JDK. Please configure the path to javac.exe under Tools - Configure Paths.
    Alternatively you can switch to one of the other deployment modes.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W najbliższym poradniku będzie o tym mowa - teraz na szybko mogę ci podpowiedzieć, żebyś zainstalował sobie coś takiego jak Java JDK (najnowszą wersję) ... i wskazał ścieżkę do tej javy w B4A. Menu TOOLS/Configure paths i tam na górze pierwsza linia to właśnie ma prowadzić do folderu BIN w tym zainstalowanym JDK ... wtedy powinno działać

      Usuń
  13. Witam, mała uwaga w kwestii konwencji nazewnictwa paczki (package name). Google zaleca stosowanie nazewnictwa jak w języku Java: każdy poziom oddzielony kropką, nazwa paczki rozpoczyna się od głównej domeny, zazwyczaj nazwy organizacji czy autora i zapisuje w odwrotnej kolejności (np. eclipse.org nazywa swoje paczki org.eclipse). Kolejne miejsce to nazwa aplikacji. Ważne jest również, aby nazwa paczki była unikalna - jeżeli użyjemy zajętej już nazwy, sklep Google Play nam aplikacji nie przyjmie. Zatem prawidłowa byłaby konstrukcja: com.atnel.latarka, choć oczywiście można wpisać cokolwiek ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję, to nie mała uwaga a DUŻA uwaga i podpowiedź ;) ... postaram się o tym wspomnieć w którymś poradniku. Oczywiście to ma tylko znaczenie gdy chcemy wpuścić aplikację do sklepu google play. Dzięki

      Usuń
  14. Nikogo nie chcę atakować, ale uczył Pan obsługi Eclipse i miło by było pozostać przy tym świetnym edytorze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A znasz możliwość pisania kodu w B4A w Eclipse ? Bo ja nie znam ... więc pokazuję w tym co znam ... kompletnie nie rozumiem więc co masz na myśli.

      Usuń
  15. Panie Mirku jak zwykle wielki szacun za poradniki i włożony w nie czas...

    Dla anonimowych narzekających (B4A pod linuxem)
    http://www.b4x.com/android/forum/threads/basic4android-works-on-linux.9574/
    (niesprawdzone ale od czegoś można zacząć :P )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No czasu to przyznam schodzi tyle, że ledwo ostatnimi tygodniami patrzę na oczy ;) ale dziękuję za uznanie

      Usuń
  16. Świetny poradnik.Aplikacja którą napisałeś jest owiele lepsza niż płatny program ivona.
    Poprostu Panie Mirosławie GENIUSZ z Pana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jak widać i jak pokazałem w poradniku B4A Voice, tutaj nie potrzeba żadnego geniuszu .... Miało być prosto - i mam nadzieję, że jest - KAŻDY może to sobie zrobić we własnym zakresie ;)

      Usuń
  17. No Mirku, teraz komunikacja, i będą fajerwerki!
    Dzisiaj chyba nie zasnę. Wielki szacun. Kawał solidnej roboty.
    Pozdrów swoją połówkę. Ją życzę Jej wiele wytrwałości.
    Serdecznie pozdrawiam.
    Wojtek (dyw).👍

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetne tutoriale, programik też. Dla mnie osobiście to taki powrót do Bascoma, co nieco jeszcze pamiętam ,więc start przeszedł bez problemu. Jedynie nawyki ,tym razem z Eclipsa ,zwłaszcza przy komentowaniu odruchowo daję // ,zamiast ' ,ale pamiętam podobne rzeczy miałem przy przesiadce z bascoma do C ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Pod koniec części 9 mówisz o zmianach w kodzie i jakimś "myku".
    Domyślam się o co może chodzic, ale chętnie sprawdzę (pewnie nie tylko ja).
    Dodaj na forum informację o kolejnych odcinkach, bo pewnie wiele osób czeka, a na blog nie zagląda :).

    Jeśli chodzi o wypowiedzi powyżej to zgadzam się - B4A to jak Bascom dla AVR, ale w sumie proste i przyjemne ;).

    --
    Pozdrawiam.
    Grzegorz...

    OdpowiedzUsuń
  20. mam pytanie kiedy będzie następny odcinek?
    PS:mam nadzieje ,że dziś.Pana odcinki bardzo mi się podobają:)

    OdpowiedzUsuń
  21. ja nie mam w domu wi-fi więc jak mam to wgrywac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uruchamiasz hotspot wifi na smartphonie i kompem podłączasz się do tego hotspota. W smartphonie uruchamiasz B4A Bridge i klikasz "Start - Wireless", nie pokarze Ci MyIP, ale to nie jest problem. W kompie odpalasz B4A i klikasz Tools/B4A Bridge/Connect/New IP i wpisujesz 192.168.1.1 i powinno śmigać, u mnie przynajmniej działa.

      Usuń
  22. Choć mam lata i kiedyś coś pisałem na atari dawno dawno lat temu to pisanie apk na androida jest naprawdę ciekawe i łatwe wiele już się nauczyłem samemu poprzez próby i tak np. dzwięki mp3 nie każdy da się uruchomić te z małym birate tak a jak większe to się nie komplikuje możliwe ze brak mi wiadomości na ten temat . Kurs panie Mirku super czekam na dalsze ciekawe przykłady z jpg. gifami czy mp4 jak to wdrażać w programach ..Już czekam i zacieram ręce jak to pan robi na nowe ciekawe zdarzenia w pisaniu ciekawych apk. ps. andrzej

    OdpowiedzUsuń
  23. Panie Mirku czy zamieści pan pliki do odcinków kursu 6-9 multimedia i program ze zmianami łatwiej byłoby śledzić po wydrukowaniu kodu programu.Kurs super dziękuję za dokładne i z humorem przekazywanie wiedzy. Wszystkiego dobrego Panie Mirku.

    OdpowiedzUsuń
  24. Wielkie dzięki za te ostatnie poprawki do latarki :) Czekamy na kolejne filmiki do B4A tylko proszę pamiętać żeby się wysypiać ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Przy okazji - zwróćcie uwagę na ten MYK, dzięki któremu nie trzeba stosować Panel.Visible = true/false - bo to nie zawsze działa dobrze z kamera preview i latarką ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Mirku wszystko teraz super działa i dioda Led zapala się bez konieczności uruchamiania kamery. Mam tylko jedną prośbę. Mógłbyś dokłądnie wytłumaczyć jak działa ten fragment: "Panel1.Left = 2500%x"
    Właściwość Left podaje nam pozycję w tym wypadku Panel1 od lewej krawędzi ale co znaczy %x nie do końca łapię :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Mam pytanko czemu nie ma nowego odcinka?
    Bardzo lubię odcinki pana Kardasia i smuci mnie taka długa przerwa:(
    Czy coś się stało?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, na tworzeniu poradników nie zarabiam, a za coś trzeba żyć, więc niestety tak się składa, że nieraz bywa dłuższa przerwa - bo trzeba popracować troszkę na życie.

      Usuń
  28. no niestety ma pan racje:(
    Ale można na you tobe zarabiać
    tutaj link:
    https://www.youtube.com/watch?v=LKghguD9wJY

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O panie, to już bardzo dawno mi widzowie i czytelnicy podpowiedzieli i od dawna włączyłem to zarabianie, widać nawet, że na moich filmikach pojawiają się te reklamy. Ale popatrz sobie na ilości obejrzeń filmików .... może jak ktoś ma na filmiku w ciągu miesiąca 100 tys obejrzeń to i coś zarobi ... a przy mojej oglądalności hoo hooo ;) ... to może starczyło by mi czasem w miesiącu na skrzynkę piwa. A tymczasem, żeby zarabiać na filmikach to najpierw trzeba spełniać surowe warunki i rygory , nie można podkładać żadnej tam muzyki znalezionej przypadkowo w necie - więc kupuję klipy dźwiękowe, kupuję, pracuje dla mnie graficzka to też moja inwestycja - więc jak doliczyć inwestycje to uwierz mi - .... zarobek znika i dopłacać trza ;) ....

      Może jakbym zrobił jakiś durny film, że np idę i palnę policjanta drągiem, albo skoczę z dachu na głowę - albo coś w tym stylu to pewnie zaraz byłaby duża oglądalność. ;) Ale tymczasem jak widzisz - całkiem innym gatunkiem filmików się zajmuję

      -----------------------------------

      Dziękuję jednak za sugestię, zawsze może coś ktoś podpowiedzieć o czym jeszcze nie wiem

      Na koniec na pocieszenie powiem, że właśnie montuję kolejny odcinek więc może jeszcze dzisiaj w nocy się pojawi

      Usuń
  29. SUPER X NIESKOŃCZONOŚĆ
    Spaniały poradnik Panie Mirosławie.Jak pan powiedział powiedział o tym skalowaniu to natychmiast domyślałem się ,że chodzi o %.

    PS:Zabawny początek w poradniku 11 :)

    OdpowiedzUsuń
  30. czy aplikacje zainstalowane na telefonie poprzez B4A Trial przestaną działać po 30 dniach? czy napisana aplikacja będzie działać wieczność?

    OdpowiedzUsuń
  31. Hi.

    I love your presentation style. But I do not understand a word you are saying. Do you have any plans to translate your B4A-course to English( or maybe Norwegian :)?)???

    Google Translate can translate what is written, but not spoken.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank's for your opinion about my video guides. But about translating there is small problem for me, because I'don't know english to do it myself :( So if I will translate, all people who could do it for me will so much $$$ ...

      But maybe in future ... will ever try working on it to translate my videoguides into english.

      Usuń
  32. Mirku gdzie kod i bib. obiecane miały być chyba ze na koniec w ostatnim kursie o bt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez sensu byłoby gdybym miał co odcinek gdy jeszcze nie jest skończony temat wrzucać pourywane kawałki kodu. Nie dość że powstałby zamęt to jeszcze miałbym KUPĘ niepotrzebnej roboty a później na dodatek tysiące maili o co chodzi bo mi nie działa w kodzie z poradnika X, a mi nie działa w kodzie z poradnika Y .... no to pobierz kod z poradnika Z to ci zadziała. AAA dziękuję nie widziałem że jest kod z poradnika Z

      tak by było - kompletna masakra

      cierpliwości i pomyślcie o tym - że później każdy będzie miał łatwiej - chodzi o WSZYSTKICH widzów a nie tylko tych którzy na bieżąco robią i akurat teraz nie mogą się doczekać. Tzn ... może inaczej - ja to DOSKONALE rozumiem, że człowiek chciałby JUŻ - TERAZ - NATYCHMIAST .....

      ale ktoś bierze pod uwagę ile ja muszę czekać , napracować się żeby to wszystko przygotować .... ?

      Tymczasem wsparcie wprawdzie odczuwam i dziękuję KAŻDEMU kto mi wsparcia udziela w jakikolwiek sposób ... Pomimo to jest go na jak lekarstwo.

      I jeszcze do tego ponaglanie o pliki ? eeeeh no troszkę proszę wyrozumiałości i wspólnego poszanowania swojego czasu ok?

      Usuń
    2. Rozumiem Mirku ale może się nie tak słuchałem coś tam miało być niby część kodu i bib. wiesz najlepiej skopiować kod na bieząco i wklejić na foru a każdy jak kto chce to pobierze ale za to może sobie na bieżąco prześledzić co do mnie to tylko bib. jakość nadążam choć jestem laikiem. A tak jak szukałem na temat b4a to po polsku nie ma żadnego forum i to klapa nie znalazłem a na forum b4a.com owszem ale trzeba korzystać z chrome i tłumaczyć ale to nie to samo co by po polsku było mam na myśli tych początkujących a nie wilków z b4a. A jakby tak na twoim forum stworzyć temat b4a podstawowe sprawy po pl chętnych co podzielą się z już z przerobionymi kodami z opisem różnych ciekawych opcji bib. itp co ty na to Mirku w końcu android obsługuje milionowa część społeczeństa ale ta która wie cokolwiek na temat softu jest znikoma widać to na forum.a fajnie było by gdyby wielu miało takie zainteresowanie skłonności co do pisania apk na androida z pożytkiem dla ogółu.

      Usuń
    3. Na forum już DAWNO jest dział B4A specjalnie po to założony - żeby wymieniać się doświadczeniami .... dziwię się, że piszesz o tym a nawet na forum nie zajrzałeś

      Usuń
    4. Nie zaskoczyłem jak mówiłem jestem laikiem przeszukam i przepraszam każdy może nie być w temacie zaraz przeszukam co i jak ten poniżej komentarz nie jest o key. Pan się stara dla ogółu i trzeba to docenić .Przed pana kursem nigdy nie wiedziałem co to b4a a teraz jestem już zarażony tym wirusem .Wszystkiego dobrego.

      Usuń
  33. Po co tyle odcinków skoro B4A podobno można napisać program w siedem minut ? ktoś tak mówił ,a może mi się zdawało ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hahahaha ;) ja tak mówiłem i kłamałem bo można nawet krócej w 5 minut ;)

      Nie zdawało ci się ;) .... po co tyle odcinków ? ... bo mam taki kaprys ;) bo mi się tak podoba ;) ... bo tak chcę ;) ....

      hahaha ;) .... teraz jaśniej ... jeśli nie to uważaj jeszcze krócej ci odpowiem na twoje pytanie:

      "po co tyle odcinków ?"

      - BO TAK

      hahahaha pasuje ? ;) jak nie to do widzenia

      Usuń
  34. Przepraszam Panie Mirku
    Kiedy będzie 3 książka i o czym?

    OdpowiedzUsuń
  35. Witam przejrzałem kod z katalogu BT_APPLICATION_OK a dokładnie z katalogu BT_APPLICATION_OK\Objects\src\BTterm\atnel\pl\ i znalazłem tam dużo z języka JAVA, nie znając języka Basic4Android jestem w stanie ten kod odczytać. I to jest ciekawe. Czyż by B4A opierał się na języku JAVA?.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ oczywiście, że B4A kompiluje kod w 100% do JAVA ;) toż to nie tajemnica - to zasada działania B4A. Dzięki temu ktoś kto zna JAVA może nawet robić komponenty czy biblioteki do B4A ;) .... Powiem szczerze, że mi też łatwiej się teraz patrzy na Javę ... Ale jak na razie zostaję przy B4A bo i tak jeśli chodzi o pisanie kodu to w B4A jest to dla mnie milion razy prostsze i łatwiejsze

      A z tą kompilacją to jest podobnie tak jak np kompilator języka C kompiluje kod do czystego asemblera, tak B4A kompiluje do czystej Javy

      Usuń
  36. Mam taki komunikat przy probie kompilacji pierwszego kodu z drugiego odcinka, co muszę poprawić?

    *** Remote compilation mode ***
    B4A version: 5.20
    Parsing code. (0.00s)
    Compiling code. (0.19s)
    Compiling layouts code. (0.01s)
    Compiling debugger engine code. Error
    Rapid debugger depends on Java JDK. Please configure the path to javac.exe under Tools - Configure Paths.
    Alternatively you can switch to one of the other deployment modes.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obejrzyj po kolei kolejne odcinki i zobacz że trzeba doinstalować sobie i w jaki sposób dwie rzeczy: Java JDK oraz Android SDK

      Usuń
  37. Czemu nie mogę odtworzyć 3 odcinka? Pisze że został usunięty :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaglądaj sobie zawsze na Playlistę na YT: https://www.youtube.com/playlist?list=PLtXXWLsA5QNh0rDxcTg5cfGpST8Aobafe tu są wszystkie odcinki

      a i na blogu już poprawiłem

      Usuń
  38. Czy udało się wam pobrać programik z linku zapisanego po qrcode? Bezpośrednio po otwarciu linku pokazują mi się krzaki. oczywiście otwieram link na telefonie. Jak to powinno się pobrać ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli masz krzaki to:

      1. albo masz inny system niż android (ale w to wątpię) ;)

      2. Masz jakiś koci program do odczytywania kodów QR. Pobierz sobie ze sklepu google play porządny program, który nazywa się "Czytnik kodów" i jak za jego pomocą odczytasz to nie będziesz miał żadnych krzaków tylko normalny link do apki i jak się tam kliknie żeby otworzył link to apka się normalnie pobierze i będzie można ją zainstalować

      Usuń
    2. Wszystko gra :) okazało się że krzaki pojawiały się na firefoxie androidowym a po użyciu wbudowanej przeglądarki wszystko zadziałało.

      Usuń
  39. Mirku ,tą serią poradników przekonałeś mnie do B4A ,obiecałem sobie że dotrwam do końca i ocenię co z tego będzie. Teraz zacząłem doceniać to narzędzie.

    Co do javy ,to też ciężko walczyłem ,próbowałem w eclipsie (ale już może nie sama java ,ale drzewko folderów i plików do inkludowania przeraża) ,potem próbowałem w Visual Studio. Chciałem jednego środowiska by programować na PC ,Androida i Win Phone, ale teraz wiem że tak się nie da. :( To jakby używać młotka do lutowania smd, niestety każde narzędzie ma swoje zastosowanie. Myślę ,że B4A sprawdzi się świetnie jako szybkie narzędzie na małe apki na tel. do komunikacji z uP

    Podsumowując u mnie sprawdza się:
    1) eclipse do mikrokontrolerów AVR
    2) Visual Studio do programów na PC
    3) i teraz B4A do aplikacji na mobile

    ,szczerze mogę polecić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie jak mówisz ;) a wkrótce będą kolejne poradniki o B4A

      i niech ktoś mi powie, że B4A jest zły - to sorki - ale nie wie o co chodzi ....

      ja już tworzę i to kilka aplikacji naraz - A czas powstawania tychże aplikacji ? - w porównaniu do tego co próbowałem w Javie ???- KOMPLETNIE nie do porównania na bezwzględną korzyść B4A oczywiście ;)

      Usuń
  40. kiedy będzie dostępny ATB-BTM-222 4.0+ ?
    Bo patrzę codziennie w sklep atnel.pl i nie ma :(
    bardzo mi się podobają pańskie odcinki i chciałbym przerobić temat z Bluetotth.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już powinny być tydzień temu kurczę. Sami jesteśmy wkurzeni ale też i klienci, którzy nie tylko patrzą ale już przedpłacili i to na większe ilości niż 1-2 sztuki. Dostawca twierdzi nawet, że już ma na magazynie ale wciąż nie mogą tego wprowadzić do obrotu. Na razie jakaś paranoja. Nie mniej jednak po dzisiejszym telefonie nadal obiecują, że już na dniach będzie do nas dostawa - wtedy będziemy mogli wyprodukować nasze moduły.

      Usuń
  41. Kiedy będzie można nabyć B4A w Pańskim sklepie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przecież już jest dostępny od dwóch tygodni ;) zapraszam:

      https://www.sklep.atnel.pl/

      jest i wersja STANDARD i ENTERPRISE

      Usuń
  42. Witam, Czy jest możliwość kupna b4a z płatnością inną metodą niż paypal ponieważ nie mam kontam konta i nie chcę zarazem. Może jest nasz lokalny dydtrybutor?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Panie, no panie - w co drugim poradniku podaję link do naszego sklepu internetowego:

      https://www.sklep.atnel.pl/

      w którym możesz kupić B4A wybierając dowolny rodzaj płatności ;) a ty pytasz czy jest nasz lokalny dystrybutor ? ;)

      Usuń
    2. Ale mnie pan zawstydził :) , tak mnie wciągnęło b4a i Pańskie poradniki, że jakoś mi to umykało.

      Usuń
    3. Nie ma sprawy - zapraszam ;)

      Usuń
  43. Witam mi b4a wersjai Trial 5.50 nie działa poprawnie. Gdy chce kompilować zawsze pojawia się komunikat "project folder not set you should first save the project" ok ok ale gdy klikam save nic sie nie dzieje nie da się wybrać miejsca zapisu a nawet nie działa open project nie mogę otworzyć żadnego projektu. instalowałem od nowa resetowałem i nic już załamka normalnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Załamka to może być jak nie masz skąd zaczerpnąć pomocy technicznej, a jak masz ? to jaka tam załamka .... wystarczy zapytać

      1. odinstaluj B4A
      2. usuń cały folder u siebie:

      C:\Users\[TWOJA_NAZWA_UŻYTKOWNIKA]\AppData\Roaming\Anywhere Software\Basic4android

      w miejscu twoja_nazwa_użytkownika wiesz chyba - o co chodzi będzie właśnie twoja nazwa użytkownika windows ;)

      no i na koniec zainstaluj jeszcze raz - odpal i ciesz się z programowania w B4A

      Usuń
    2. Niestety zrobiłem jak Pan mówi ale dalej naciskanie save lub open niczym nie skutkuje.
      Przy okazji sprawdziłem na innym komputerze tam od razu działa jak powinno. Może w rejestrze gdzieś coś zostaje?

      Usuń
  44. Nareszcie! Zainstalowałem taki sam Net Framework co na innym komputerze 4.5.1 i działa.Biorę się za dalsze oglądanie PS super poradniki czekam na książeczkę i programator a póki nie mam co robić to właśnie b4a :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No panie, nawet nie przypuszczałem, że ktoś będzie instalował B4A bez .NET'a ;) albo z jakąś archaiczną wersją .NET'a

      Usuń
  45. Witam, pozdrawiam, i gratuluje kolejnego ciekawego poradnika :D
    Probowalem Panskiej aplikacji pisakem wlasne (wielenprostsze typu polacz wyswietl komunikat z na sztywno wpisanym adresem mac) lecz niestety przy probie polaczenia z komputerem w kazdej aplikacji pojawia sie komunikat
    Error: java.io.IOException:Service discovery failed
    Moze to byc problem zwiazany z systemem na tablecie, uszkodzenia modulu bluetooth, czy samej aplikacji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To co omawiałem nie jest po to żeby komunikować się poprzez profil SPP z komputerem.

      Usuń
  46. Witam!
    Super poradnik!!
    Mam pytanie - piszę proste aplikacje w Delphi 6, jest tam komponent ServerSocket i ClientSocket. Wszystko pomiędzy aplikacjami w Delphi działa fajnie, ale mam pytanie, jak się podłączyć do serversocket z poziomu B4A? Chodzi o przesyłanie prostych tekstów, komend itp.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie to nie ma żadnego znaczenia kto jakie komponenty stosuje i w jakim języku programowania - bo jeśli służą one do połączenia TCP to zawsze to zadziała - czyli nastąpi połączenie. Zaś sam fakt, że nie udaje ci się być może nic przesłać - nie wynika z tego, że połączenie nie działa - ale z tego, że stosujesz pewnie inny sposób komunikacji za pomocą TCP. Nie wiem jak robisz od strony B4A ale jeśli używasz tam (a najczęściej tak się robi w B4A) Strumieni to pewnie nie korzystasz z tego samego po stronie Delphi i masz kłopot.

      Ja proponuję ci zacząć od UDP - to wyjdzie ci dużo szybciej i praktycznie jestem pewien, że wystarczy ci do 99% potrzeb komunikacyjnych jakie będziesz chciał realizować.

      Usuń
  47. Witam, posiadam telefon HTC Desire 500 i po kompilacji i wgraniu apki nie wyswietla mi sie tekst "WItaj w B4A", tylko Waiting for IDE debugger to connect. Kompilacja przebiegła bez błędów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To po co wybierasz profil DEBUG zamiast Release ?

      Usuń
  48. Dziękuję, faktycznie nie tylko w Eclipse jak i B4A trzeba o tym pamiętać, wciągnęło mnie na dobre dzięki Pana poradnikom, Dziękuję za wkład Pańskiej pracy i życzę sukcesów oraz wytrwałości przy kolejnych publikacjach. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem inaczej, o ile programując AVR w Eclipse Debug jest praktycznie w ogóle nie używany, to w przypadku B4A jest CAŁKIEM ODWROTNIE, profil DEBUG bardzo się przydaje do debugowania właśnie, no ale jak chcemy w końcu wygenerować samodzielnie działającą aplikację no to trzeba dać Release ;)

      Usuń
  49. Witam , piszę aplikację która ma odebrać i wyświetlić wynik przetworzonego napięcia z przetwornika z atxmegi ( po naciśnięciu button) , próbowałem już różnych sposobów na odebranie i niestety stoję w miejscu albo nic się nie dzieje albo aplikacja się wyłącza , bardzo proszę o pomoc :)

    Ostatnie co próbowałem to w Globals:

    Dim TextReader1 As TextReader

    -------------------------------------------


    Sub Button2_Click

    Label5.Text=TextReader1.ReadLine

    End Sub

    aplikacja po naciśnięciu wyłącza się ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po pierwsze od takich pytań to jest forum ( www.forum.atnel.pl ) a nie blog. Po drugie jak można zadać takie pytanie i oczekiwać odpowiedzi ? no chyba że z góry założyłeś że odpowie ci na to jakiś rasowy jasnowidz albo medium ....

      Jeśli nawet na forum zadasz pytanie to pokaż ty co robisz i od strony procka i od strony androida - a nie tam jakiś sobie pokazałeś Label z texreaderem, i nawet bez opisu błędu ... sorki ale to masakra ... Gdy po drodze mogłeś popełnić milion błędów .... Toż to nie jest proste miganie diodą LED. Podsumowując pytań też warto uczyć się zadawać poprawnie i stąd ta moja podpowiedź.

      Usuń
  50. Mirku, a czy zrobisz poradnik o widżetach albo masz w planach? Np. na ekranie domowym wyświetlać chociażby prosty tekst na jakimś lekko przeźroczystym tle :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. eeeeh jeśli chodzi o B4A to jest tak dużo tematów do omówienia, że szok - tylko z czasem ciężko. Ale za widżety też chciałbym się zabrać ... i coś opowiedzieć za jakiś czas oczywiście ;)

      Usuń
  51. Witaj mi coś nie chce kompilować wyskakuje taki błąd jak na obrazku nr. 1. Drugi błąd to przy poprawnym połączeniu z B4A - Bridge edytor wizualny nie chce się połączyć jest taki błąd jak na obrazku nr. 2. Proszę o pomoc.
    Obrazek 1:
    https://zapodaj.net/eafa061161cc0.png.html

    Obrazek 2:
    https://zapodaj.net/7153320062326.png.html

    OdpowiedzUsuń
  52. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  53. Od stycznia 2020 B4A jest całkowicie darmowy, może jakieś wznowienie kursów? Poza tym mamy już wersję 10 :)

    OdpowiedzUsuń