Ads_700x200

wtorek, 9 czerwca 2015

ATB-USBASP 4.0 - w końcu jest !

Witam,

Nie wiem czy już wiecie, ale właśnie wchodzi do sprzedaży najnowsza wersja programatora usbasp firmy Atnel. Wersja 4.0. W porównaniu do poprzedniej zawiera sporo udoskonaleń i to nie tylko od strony sprzętowej ale także programistycznej. W połączeniu z takimi narzędziami jak MkAvrCalculator czy Eclipse Gadget, dostajemy do dyspozycji na prawdę świetny komplet narzędzi, który przyda się w warsztacie nie tylko amatora ale także profesjonalisty ;) Spośród największych niespodzianek wymienić można optyczną sygnalizację stanu programowania, ale także możliwość zasilania docelowych (programowanych) procesorów bardzo szerokim zakresem napięć. W zasadzie to tak szerokim jak przewidział ich producent - podając dopuszczalne granice. Tymczasem w tym cyklu poradników pokażę wam, że nawet będziemy w stanie nieco przekroczyć także te granice ;) Do programatora będzie dedykowana obudowa ... i jeszcze sporo innych ciekawych rzeczy. Nie będę więc was zanudzał tutaj tekstem - zapraszam do obejrzenia kilku odcinków tego cyklu poradników...




oto filmy:

part 01



part 02 - sygnalizacja optyczna prędkości SCK na ISP


----------------------------------------------------------------------------------------

TESTY NISKONAPIĘCIOWE



part 03
zakresy napięć pracy dla ATB-USBASP



part 04




part 05

Obsługa najmniejszych procesorów AVR - ATtiny 4/5/9/10 - TPI



part 06
przezroczysta OBUDOWA typu pendrive



użyj jej do własnych celów





;)

56 komentarzy:

  1. Właśnie wróciłem z pracy i miałem iść spać :-) Trudno,położę się za 26 minut :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. eeeeś ;) specjalnie tak późno wrzuciłem - żeby się wszyscy spokojnie wyspali :) a tu proszę

      Usuń
    2. Widzę, że nie tylko ja lunatykuję :-)

      Usuń
  2. Panie Mirku. Czy przewiduje Pan jakas promocje dla tych ktorzy maja juz aspusb 3.0 kupione u Pana a teraz chcieliby kupic 4.0 bez mkavrcalculator bo mamy przeciez juz go od wczesniejszego modelu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. proszę mi uwierzyć, że kłopot polega na tym, że ja chyba oszalałem :( .... Generalnie obecna, nowsza wersja jest droższa w produkcji od poprzedniej niestety, a tymczasem firma Atnel nie zwiększyła ceny na produkt .... A już w poradniku powtarzam, że program MkAvrCalc jest dodawany gratis .... więc proszę mi uwierzyć - ciężko mi szczególnie w przypadku sprzętu elektronicznego mówić o promocjach - a próba odliczenia MkAvrCalculatora to już kompletnie jest niemożliwa :( przykro mi ....

      Usuń
    2. A czy jest możliwość uzyskania programu MKBootLoader`a zamiast MkAvrCalculatora jak ktoś już posiada na ten drugi licencję?

      Usuń
  3. Heh...,panie anonimowy ,jak można odliczyć coś,co jest dodane gratis !

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow... Jak widzę już dostępny w sklepie ;o) mniam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Panie Mirku jestem pod wrażeniem najnowszego dziecka waszej firmy. Nawet nie ze wzgledu na te bajery jak dioda i tak dalej tylko uwaga : OBUDOWA.
    Mam pytanie. Posiadam programator wczesniejszej produkcji (czerwona płytka)
    czy w waszej firmie bedzie mozna dostać obudowe do wczesniejszych wersji programatora ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sprawie obudowy do starszej wersji programatora proszę pisać do mnie ew na maila ok?

      Usuń
  6. Skąd taka fajna muzyka na wstępie? Czy mogę znać tytuł i wykonawcę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest tylko zakupiony taki dżingiel (tak się to chyba nazywa) a nie jakaś muzyka ... więc nie jestem w stanie podać akurat w tym konkretnym przypadku nawet twórcy czy tytułu

      Usuń
    2. Vangelis MYTHODEA

      Usuń
  7. W sumie fajnie by wyglądało jakby przy weryfikacji pasek w MKAC był na zielono.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak zaczynam myśleć i chyba wkrótce to poprawię ;)

      Usuń
  8. Mirku,
    Popełniłeś mały błąd. Dla taktowania 8MHz (a takie ustawiłeś) gwarantowane napięcie zasilania wg. noty katalogowej to zakres 2,7-5,5 V. Aż dziw, że procek zadziałał przy napięciu 1,6 V. Ciekaw jestem przy jakim napięciu działał by procek gdybyś mu zmniejszył taktowania do 4MHz. Według noty katalogowej dla takiego zasilania min. napięcie to 1,8V.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przysięgam, że nie popełniłem żadnego błędu i w PEŁNI ŚWIADOMIE tak właśnie pozostawiłem ustawionego procka, chciałem właśnie pokazać jak to jest ;) poza tym akurat przekraczanie takich "granic" nie jest niczym nowym. Ale w jednym masz rację - sam muszę kiedyś z ciekawości sprawdzić i podzielić się wynikiem takiego testu - do jak niskiej wartości zasilania można byłoby zejść gdyby procka taktować zewnętrznym kwarcem zegarkowym 32 kHz czyli duuużo niżej niż 1 MHz ;)

      Usuń
    2. Mirku,
      Źle to opisałem. Chodziło mi o to, że popełniłeś mały błąd pokazując notę katalogową z zaznaczonym (czerwoną ramką) zakresem napięć 1,8-5,5 V który dotyczy taktowania procesora zegarem do 4 MHz. Ty taktowałeś procesor zegarem 8 MHz, więc powinieneś zaznaczyć drugi zakres 2,7-5,5 V który dotyczy zegara do 10 MHz max. Ale rzeczywiście eksperyment z kwarcem zegarkowym 32 kHz byłby ciekawy.

      Usuń
    3. Ale jeszcze raz powiem, jak widać to co zaznaczyłem na filmie czyli możliwość zasilania tak niskim napięciem - wiąże się oczywiście (z tym co niby widać w nocie) czyli taktowaniem max 4 MHz, ale ja właśnie SPECJALNIE zostawiłem 8 MHz żeby pokazać, że to nadal będzie śmiało działać ;) To mniej więcej podobny efekt jak wtedy gdy np zasilimy procka napięciem 3,3V a tymczasem pogonimy go kwarcem 24 MHz ! ;) i też będzie działać chociaż wg noty PDF to niemożliwe - ale pod jednym warunkiem dla takich procków jak m32 ustawimy fusebit o nazwie CKOPT a dla takich procków jak m88/168 i podobnych ustawimy taktowanie zewn kwarcem ale z opcją FULL_SWING ;) .... Tu w filmiku natomiast schodziliśmy w dół na samo dno możliwości i też jak widać to działa.

      Usuń
  9. Kurcze ile, w tym wszystkim dla mnie niezrozumiałych zwrotów. Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć, co to jest ten kwarc i co on ma tak naprawdę wspólnego z procesorem. Mam nadzieję, że zacznę w końcu ogarniać temat, ponieważ zacząłem się uczyć trochę, o procesorach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Procesor może być taktowany z różnych źródeł, jednym z nich są np rezonatory kwarcowe, które podłączamy właśnie do procka ;) ... Ale pewnie takich terminów jest więcej - dlatego proponuję zacząć od książki:

      http://atnel.pl/mikrokontrolery-avr-jezyk-c.html

      na prawdę warto

      Usuń
    2. kwarc to jak taki odpowiednik serca w ludzkim organizmie a procesor to jak mózg i tak jak do działania mózgu jest potrzebne bicie serca tak i do działania procesora jest potrzebne taktowanie (niekoniecznie z kwarca zewnętrznego może być wewnętrzne) polecam ten filmik na temat rezonatorów kwarcowych https://www.youtube.com/watch?v=ekR6u5kYFHU

      Usuń
  10. Swietny wpis :) naprawdę, bardzo lubie teksty o podobnej tematyce, za czym idzie to, ze czytalem już wiele takich, jednak dalej jestem pod wrazeniem Twojego wpisu :) Polecam Cię szczerze kazdemu znajomemu, ponieważ warto czytac dobre rzeczy, a omijac chłam, którym karmia nas ciagle media i duze portale internetowe :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam
    Panie Mirku czy dla zapaleńców, którzy zechcą zbudować samodzielnie programator USBASP udostępni Pan wsad "naznaczony ręką ATNEL-a" czy pozostanie on wyłącznie częścią programatora by ATNEL?

    OdpowiedzUsuń
  12. Mirek słoma ci wystaje z butów a uważasz że inni nie rozumieją jak to chcesz się na tym szajsie za 2 USD z Chin dorobić (wiesz o jakiej platformie zakupowej mówię).
    Pozdro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolega się widzę tak "zapluł" ze złości, że nie mogę nawet domyśleć się o co chodzi w tym poście ;) .... może jeszcze raz i na spokojnie hyhyhy ;)

      Usuń
    2. Zazdrościsz, że ktoś osiągnął więcej od Ciebie, że spełnił marzenia których Ty sam nie potrafiłeś spełnić. Żyj tak dalej, a słoma o której mówisz będzie Ci uszami wychodziła.

      Ja cenię to co Mirek robi. Poświęca swój czas dla innych, oferując to czego inni nie oferują w swoich sklepach czy firmach - życzliwość, zrozumienie i uśmiech.

      Pozdrawiam.

      Usuń
  13. Jak możesz to udostępnij wsad do ATmega88 a programator to mam już w EAGLE i zamówię sobie to "cacko?" u Chińczyków przy okazji innych zakupów.

    OdpowiedzUsuń
  14. danielos on tego nie robi za darmo!. On zarabia na takich głąbach jak ty. O jakich osiągnięciach mówisz. Kolega Mirek bazował na hardware + software open source. Nikomu nie zazdroszczę bo gość to płotka. Opuszczam to miejsce a was pozostawiam z ambicjami które może wreszcie pomogą wam coś osiągnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My ciebie kolego też bardzo lubimy. Masz rację, że bazowałem na hardware i open source ... Ale jeśli tobie się wydaje, że odkryłeś amerykę to się mylisz, bo ja to wprost mówię i z miłą chęcią wysyłam chętnym wsad do procka w programatorze, pomagam chętnym zbudować we własnym zakresie taki programator. Gotowy ode mnie kupują tylko ci, którzy cenią sobie czas, bo wolą go przeznaczyć np na naukę programowania. Więc nie denerwuj się tak panie kolego ;) Uśmiechnij się czasem i nie obrażaj wszystkich dookoła. To pisałem ja "płotka" początkujący programista elektronik - mirekk36 ;)

      Przy okazji szanowny kolego - jeśli uważasz, że to taki biznes, to czemu nie zrobisz tego sam ? Tyle potrafisz mówić - to może teraz czas przejść do działania ? Pokazać coś co potrafisz ? Zapraszam będzie nas więcej ....

      Usuń
    2. A żeś Amerykę odkrył z tym, że on tego za darmo nie robi. Przecież z samego powietrza nie da się żyć - może Ty tak potrafisz.
      Jeżeli ciągle uważasz, że Ci się coś należy za darmo to sorry, ale w jakich czasach Ty żyjesz.

      Pochwal się tym co Ty robisz. Pewnie w części swoich projektów użyłeś rozwiązań z Atnela i Ci działają. A teraz pomyśl gdzie te Twoje projekty byłyby, gdyby tej firmy nie było, z czego byś korzystał, na jakich rozwiązaniach byś polegał?

      Jak Ci się nie podoba to nie kupuj, nie odwiedzaj jego stron, nie korzystaj z jego rozwiązań i nie zatruwaj życia innym.

      Pozdrawiam.

      P.S.
      Z takich głąbów jak My będą piękne główki, a z Ciebie co?

      Usuń
  15. A pozniej sie dziwic ze w Polsce sie nic nie udaje budowac czy wypromowac.Jak pojawiaja sie tacy krytycy.zazdrosni co wytykaja ze komus sie cos sprzedaje to mu tyrzeba zrobic antyreklame.

    OdpowiedzUsuń
  16. Podsumowując ,to mamy możliwości AVRMKII w znacznie przystępniejszej cenie, świetna robota Mirku, oby tak dalej ,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Może nie do końca możliwości AVRMKII, ponieważ nie ma PDI, ale i tak programator robi dobrą robotę. Tak trzymaj Mirku!

    OdpowiedzUsuń
  18. Z tego co napisali 3 lata temu ludzie na elektrodzie, to i atxmegi powinno dać radę zaprogramować,
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2359783.html

    OdpowiedzUsuń
  19. A ja trzymam kciuki, że uda się sprzedać jak najwięcej i oby więcej takich produktów.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jeśli chodzi o programator USBASP, dopiero nabyłem. Do tej pory posługiwałem się zestawem ATB rev 1.03. Zaczęły się problemy jak zacząłem testować projekty na stykówce gdzie było obecne 230V bez separacji. Okazuje się, że jest to narzędzie nieodzowne ! Żal by było uwalić ATB.
    Pewnie do kompletu programatora v4.0 przydała by się jeszcze jedna łączówka z opisanymi pinami męskimi do stykówek. Dla tych co posiadają zestawy ATB, i tych co ATB jeszcze nie mają. Ja miałem pod ręką wszystkie potrzebne materiały to szybko wykonałem taką łączówkę, ale chętnie bym zakupił z dopłatą. Kiedy będzie dostępna obudowa na ten programator?
    Boję się żeby przypadkiem to super narzędzie nie uszkodzić.
    Mirek, jeszcze raz dziękuję za twoje łapki na moim komputerze. Powiem tak, twoja skuteczna minuta na TeamViever = moje nie skuteczne 10 godzin.
    Niech ci Pan Bóg wynagrodzi.

    OdpowiedzUsuń
  21. Panie Mirku mógłby Pan podesłać link gdzie można kupić starszy programator za taniej.
    Ogółem to cena nie gra roli lecz jako początkujący sądzę ze nie potrzebuję takiego dobrego, i jak to Pan sam mówił "grosz do grosza.... "

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi u nas nie ma starszych wersji już w sprzedaży. Możesz próbować szukać gdzieś w necie czy ktoś odsprzedaje (czyli pozostaje tylko rynek wtórny). Ale jak się poszuka to i tak się okazuje, że mało kto odsprzedaje nasze moduły elektroniczne albo książki. To są rzadkie przypadki.

      Usuń
    2. Ok rozumiem, a do zbudowania własnego potrzebna jest oddzielna płytka ?

      Usuń
    3. Nie rozumiem pytania - no jak ktoś sobie sam robi to sobie robi płytkę ....

      Usuń
    4. Ale mi chodzi o stykową

      Usuń
  22. A czy podłączony programator z allegro można ogarniać na mkAVR Calculatro ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ale co boisz się sprawdzić ? przecież to nie ugryzie ;) ... pewnie że działa KAŻDY prawidłowy USBASP. Zaznaczam prawidłowy - bo nie wszyscy chińczycy wgrywają prawidłowe wsady - za to panie to ja już nie odpowiadam ;)
      Jak ci się trafi dobry to będzie działać ...

      Usuń
  23. Ma Pan Panie Mirku może gdzieś opisane jak zrobić właśny proramator?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko jest na stronie twórcy USBASP

      http://www.fischl.de/usbasp/

      można też korzystać ze schematów na stronie atnel.pl

      Usuń
  24. Witam, czy udostępnia pan schemat oraz źródła/wsad dla mikrokontrolera ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wsad tak - schemat nie.

      Usuń
    2. Jeśli chodzi o firmware dla ATmegi to czy działa ono w podobny sposób co to z pierwotnego projektu, czyli w oparciu o bibliotekę v-usb? czy opracował Pan jakąś nową szybszą/lepszą?
      Sterownik usb dla PC jest ten sam?
      W jaki sposób jest dobierana szybkość zegara? (w jakiejś pętli czy w jakiś inny sposób) - ciekawi mnie to...

      Dziękuję za odpowiedź

      Usuń
    3. Wsad jest w 100% kompatybilny z oryginałem pani www.fischl.de/usbasp ... a sterowniki to MkAvrCalculator instaluje sam dla KAŻDEGO klona zgodnego z USBASP nawet jak sam sobie zrobisz taki programator

      Usuń
    4. Czyli nowy wsad będzie poprawnie działał w programatorze opartym na tym schemacie https://1.bp.blogspot.com/-o3f8ney_9zQ/T4mbD5TOXZI/AAAAAAAAAYc/BkQPWO5Z0kQ/s1600/atb-usbasp_sch.jpg ?

      Nie odpowiedział mi Pan na moje wcześniejsze pytania.
      Wiec zapytam inaczej, bo ciekawi mnie ten automatyczny wybór prędkości zegara... Czy ten "ficzer" to dodatek do oryginalnego oprogramowania, czy całość (obsługa komunikacji usb, isp itd) pisał pan od początku ?

      Usuń
    5. Może nie działać z tym schematem ale z oryginalnym na pewno będzie działać.

      Nie wiem o jakim ty ficzerze piszesz - jeśli chodzi o MkAvrCalcualtor to tak sam go pisałem ;)

      Usuń
    6. W filmie mówi pan o tym, że programator nie posiada zworki slow_sck gdyż sam dobiera prędkość transmisji...
      wiem w jaki sposób zrealizować to przy użyciu avrdude...
      natomiast ciekawi mnie to jak to jest zrealizowane w samym programatorze...
      chyba że źle zrozumiałem, i firmware dodatkowo indukuje wybraną prędkość sck... i na tym polega cała modyfikacja, natomiast cała reszta pożytecznych modyfikacji to hardware...

      Usuń
    7. źle zrozumiałeś - tu MkAvrCalculator sobie działa

      Usuń
    8. Już ostatnie (chyba) pytania, i przestaję dręczyć...

      Czyli...
      Jakie są zmiany które wykorzystamy, nie korzystając z MkAvrCalc....?
      - dioda sygnalizująca szybkość transmisji ( i tak z niej nie skorzystam, gdyż nie wiem gdzie ją podłączyć [brak schematu])
      - 2 napięcia zasilania (5V or 3.3V) dla uC podpiętego przez złączne KANDA
      - bufor 3-stanowy "separujący" linie danych (??? zasilanny zawsze z 3.3V ???
      - Coś pominąłem ?

      Usuń