Strony

sobota, 28 grudnia 2013

Przerwania dla początkujących - część 03 + GRA

Witam,

Tym razem zapraszam was nie tylko do pisania kodu ale również do świata mojej wybujałej fantazji ;) dzięki czemu zobaczycie jak można zrobić przy pomocy pięciu diod LED, pięciu klawiszy, jednego buzzera, procka AVR i stykówki - fascynującą grę, która będzie mogła konkurować na najlepszymi produkcjami na Xboxa ;) Będzie to prawie gra FPS (Fisrt Person Shotter) ... ale ok nie ujawniam dalej informacji, zobaczycie sami o co tu chodzi. Na poważnie jednak, początek poradnika, myślę że będzie ważnym krokiem potrzebnym do całkowitego obeznania się (że tak powiem) z przerwaniami zewnętrznymi a szczególnie z tymi oznaczonymi jako PCINTx. Przy okazji zobaczycie, znowu jak piszę po kolei program, jak go testuję (każdy fragment) ... jak wyszukuję błędy ;) .... ciekawe czy ktoś z was wypatrzy błąd którego szukam w pewnym miejscu zanim ja wpadnę co źle zrobiłem ?

środa, 25 grudnia 2013

Przerwania dla początkujących - część 02

Tym razem od razu kolejny odcinek ... jeszcze troszkę teorii i zabieramy się w kolejnym do pisania kodu:


;)

sobota, 21 grudnia 2013

Przerwania okiem początkującego - mikołajkowy poradnik

Witam,

Z okazji zbliżających się świąt chciałbym zaprezentować wam, krótki mikołajkowy poradnik. Oczywiście taki dla całkowicie początkujących, na temat przerwań. Istoty działania przerwań, co się dzieje z mikrokontrolerem, gdy zaczyna być obsługiwane przerwanie, na co należy zwrócić szczególną uwagę, itp. Będzie to oczywiście taka jakby część teoretyczna, może nawet troszeczkę z przymrużeniem oka (za co przepraszam, jeśli się komuś nie spodoba moje poczucie humoru). Nie mniej jednak, atmosfera świąteczna, ostatni nawał pracy, obowiązków, nadgodzin, doprowadziły do przemęczenia a w rezultacie także gwałtownego rozluźnienia i sporej dawki uśmiechu ... z którym staram się nauczyć żyć, tak na co dzień ;) .... Przy okazji życzę wszystkim spokojnych, zdrowych i wesołych świąt.

sobota, 14 grudnia 2013

Przetwornik ADC - część 06

Witam,

Króciutko ;) tym razem ostatnia już część poradnika o ADC. Okazało się niestety, że będzie ona w postaci dwóch odcinków ... znowu się rozgadałem, a zatem od razu uwaga dla tych co to nie mogą zdzierżyć mojego, jak to powiadają na niektórych forach słowotoku. Tym panom już dziękujemy i niech od razu wyłączą swoje telewizory. My tymczasem zajmiemy się na początek takim praktycznym spojrzeniem na wykorzystanie ADC w jakimś konkretnym projekcie, gdzie na dodatek wystąpiły jakieś problemy w działaniu procka ATmega48. Naszym celem będzie więc podjęcie próby naprawy i rozprawienia się z tymi problemami ale wykorzystująć TYLKO i wyłącznie tą wiedzę, jakiej nabyliśmy w trakcie trwania tego cyklu poradników. Nic innego - zapewniam. A ponieważ będziemy że tak powiem naprawiać wspólnie klawiaturkę analogową to uznałem, że czemu by na koniec nie spróbować stworzyć od podstaw takiej własnej klawiatury, podejrzeć także jak ona może działać, plus inne smaczki technik programowania ;) Zapraszam więc gorąco ...

środa, 4 grudnia 2013

ECLIPSE vs Atmel Studio - porównanie

Witam,

W końcu udało mi się zrealizować długo obiecywany poradnik w którym będę mógł zająć się takim rzeczowym porównaniem dwóch sporych środowisk programistycznych wykorzystywanych podczas programowania mikrokontrolerów AVR. Chodzi oczywiście o ECLIPSE a także najnowszą wersję Atmel Studio 6.x. Uwaga! tym razem skupiam się na bardzo istotnych szczegółach, które są bodajże najistotniejsze z punktu widzenia programisty, z punktu oszczędności czasu, wspomagania działań programisty itp itd. Wyjaśnię także i rozwieję mity jakobym to ja był jakimś wrogiem z klapkami na oczach środowiska Atmel Studio. Wyjaśnię mój punkt widzenia i mam nadzieję, że ostatecznie się z tym rozprawię dzięki czemu być może wiele osób przestanie wmawiać mi dziwne rzeczy ;) ... chociaż ? ... chociaż jak znam życie to i tak znajdą się zatwardziali malkontenci, którzy znajdą kosmiczne kontrargumenty. Dobra mniejsza z tym, zapraszam serdecznie do obejrzenia i poznania nie tylko mojego punktu widzenia ale także wyjaśnienia wielu kwestii takich praktycznych. Np dlaczego nie wolno używać #define F_CPU w kodzie źródłowym programu....

niedziela, 1 grudnia 2013

AVR - ISP vc SPI co wolno a czego nie wolno ?

Witam,

Ten poradnik ma za zadanie przekazanie wam, tego co mi udało się dowiedzieć na temat ISP. Chciałbym tu nieco omówić ale tak od czysto praktycznej strony co to jest ISP (In System Programing) i czym różni się od SPI (Serial Peripherial Interface). Zwrócę uwagę jak się ma także ISP w niektórych procesorach do wyprowadzeń SPI a także na fakt, że nawet jeśli procesor posiada ISP to nie jest jednoznaczne z tym, że ma moduł SPI. Ale nie to jest najważniejsze. Wielu osobom sprawia bowiem kłopot i spędza sen z powiek, zagadnienie związane z możliwością wykorzystania pinów ISP jak MOSI, MISO i SCK do innych celów niż tylko do programowania. To tu jest bodajże najwięcej nieporozumień. Przykładowo jedną z największych porażek jakie przeżywa początkujący bywa np podłączenie pinów wyświetlacza LCD (tych D4..D7) do linii ISP. Gdy nagle występuje kłopot z programowaniem mikrokontrolera to prędzej pomyśli on o tym, że właśnie się zepsuł mikrokontroler niejednokrotnie (w pierwszym momencie) niż to, że być może coś źle podłączył. Później gdy już wie, że tak nie można to stara się znaleźć jakiekolwiek poradniki, które na podstawie wyliczanki, mówią że np tego nie można podłączać, tego również a tamto to już można. Ja bym chciał przedstawić inne podejście. Wyjaśnić co od czego zależy tak abyś mógł zrozumieć jak to działa i gdzie mogą być problemy a także jak ich nieraz unikać - abyś mógł sam oszacować zawsze z góry kiedy problem może wystąpić a kiedy nie.